اولویت اصلی، جذب دانشجویان خارجی است

دانشگاه آزاد اسلامی این روزها با ادامه سیاست کیفی‌سازی و توجه به پژوهش‌های کاربردی در عرصه بین‌الملل گام برمی‌دارد. بین‌المللی‌سازی و جهانی شدن دانشگاه هم مستلزم فعالیت همه واحدهای دانشگاهی و دانشگاهیان است. مسئولان این دانشگاه در دوره مدیریت جدید دانشگاه تصمیم گرفته‌اند تاثیر خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان در عرصه بین‌الملل به نمایش بگذارند. دیروز هم حسین سالارآملی، معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی در همایش معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور از تاثیر و حضور این دانشگاه در عرصه بین‌الملل سخن گفت. به گفته سالارآملی 10 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند؛ عددی که نشان می‌دهد دانشگاه آزاد اسلامی در این عرصه پیشتاز بوده است. دانشگاه آزاد اسلامی البته در تمام حوزه‌های بین‌الملل حرفی برای گفتن دارد. برای آگاهی از اقدامات و اولویت‌های جدید این دانشگاه ‌سراغ علیرضا شیخ‌عطار رفتیم که این روزها به‌عنوان سرپرست اداره‌کل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به فعالیت است. شیخ‌عطار پیش از این قائم‌مقام وزیر امور خارجه بود. سرپرست اداره‌کل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت مهم‌ترین اولویت این روزهای این دانشگاه جذب دانشجوی خارجی است؛ برنامه‌ای که البته تصویب هم شده است و واحدهای بین‌الملل موظف به اجرای آن هستند. او می‌گوید: «در گذشته شاید رسم بر این بود دانشجویانی که در کنکور سراسری پذیرفته نمی‌شدند یا نمره کمتری می‌آوردند با تمهیداتی وارد واحد بین‌الملل می‌شدند. به همین دلیل هر روز تعداد دانشجویان ایرانی واحدهای بین‌الملل  بیشتر می‌شد تا جایی که این روزها تعداد دانشجویان ایرانی واحد بین‌الملل بیش از 20 هزار نفر است.» این در حالی است که به گفته شیخ‌عطار، تعداد دانشجوی خارجی در واحدهای داخل و خارج از کشور بیش از 9 هزار نفر است؛ رویه‌ای که او آن را رد می‌کند و معتقد است جذب دانشجوی خارجی باید اولویت این روزهای دانشگاه باشد. بر همین اساس دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفته است این رویه را اصلاح کند. شیخ‌عطار توضیح می‌دهد: «ما تصمیم گرفتیم نهایت تلاش خود را انجام دهیم تا دانشجوی ایرانی در واحدهای بین‌الملل نداشته باشیم و اقدام به جذب دانشجوی خارجی کنیم.»

 در حوزه ایران فرهنگی فعالیت می‌کنیم نه ایران جغرافیایی هرچند به گفته او، اولویت جذب دانشجوی خارجی هم با کشورهای منطقه، ایرانیان نسل دوم و سومی است که در خارج از کشور هستند و همچنین فارسی‌زبانانی که تمایل دارند ارتباطات و اطلاعات دانشگاهی و آکادمیک خود را با ایران داشته باشند. درواقع این سه دسته، اولویت و جامعه هدف دانشگاه آزاد اسلامی برای جذب دانشجوی خارجی هستند. او در توضیح می‌گوید: «کشورهای منطقه که درواقع همسایه یا محل ارتباطات ما هستند، اولویت دارند. ما یک ایران جغرافیایی داریم که محدود به مرزهایی است که روی نقشه کشیده شده؛ یک ایران فرهنگی نیز داریم که ورای مرزها و ناشی از هزاران سال حضور ما در منطقه و تمدن‌سازی است. بنابراین ما در حوزه ایران فرهنگی کار می‌کنیم و نه‌فقط ایران جغرافیایی.» سرپرست اداره‌کل امور بین‌الملل از دیگر اولویت‌های این اداره‌کل هم صحبت به میان می‌آورد: «درخصوص رشته‌ها نیز رشته‌های با فناوری بالا را عرصه خواهیم کرد و تشویق می‌کنیم دانشگاه‌های خارجی در آن رشته‌ها تحصیل و اقدام به فعالیت کنند؛ چراکه موجب توسعه جوامع همسو با ما خواهد شد.» اداره‌کل بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی البته برنامه دیگری هم برای توسعه خود دارد؛ توسعه دوره‌های مجازی موضوعی است که از دید شیخ‌عطار پنهان نماند: «همچنین برنامه داریم دوره‌های مجازی را چه دوره‌های بلندمدت مثل کارشناسی‌ارشد و دکتری، چه دوره‌های کوتاه‌مدت تخصصی برای موضوعات خاص و چه رشته‌هایی مانند ‌ام‌بی‌ای (MBA) را توسعه دهیم.» او می‌گوید: «این رشته‌ها در دنیا هم متداول شده و دانشگاه‌های درجه یک کشورهای پیشرفته بخش مهمی از انرژی و وقت خود را صرف توسعه دوره‌های مجازی می‌کنند؛ بنابراین با توجه به اینکه واحد الکترونیک و زیرساخت‌های این موضوع را داریم، توسعه این دوره‌ها را مد نظر قرار داده‌ایم.» شیخ‌عطار در پاسخ به این سوال که دانشجویان خارجی چگونه می‌توانند در واحد بین‌الملل ثبت‌نام کنند، این‌گونه توضیح داد: «نحوه پذیرش از طریق سامانه اینترنتی است؛ یعنی دانشجویان درخواست خود را ثبت کرده و مشخصات، نمرات و مدارک در کمیته‌ها بررسی شده و به آنها اعلام می‌شود که آیا می‌توانند ثبت‌نام کنند یا خیر. البته آنها دوره فارسی را نیز باید طی کنند و دانشگاه آزاد اسلامی این دوره‌ها را در دانشگاه‌هایی که دانشجویان تمایل دارند، برگزار می‌کند.» به گفته او، دانشگاه آزاد اسلامی دست دانشجویان را باز گذاشته و به آنها نمی‌گوید به کدام دانشگاه بروند بلکه این خود دانشجویان هستند که دانشگاه خود را انتخاب می‌کنند. کلاس‌های زبان فارسی هم 6 ماه تا یک‌سال است تا دانشجویان بتوانند برای تحصیل آماده شوند.



 اعطای مدرک مشترک با دانشگاه‌های آلمان در آینده‌ای نزدیک سرپرست اداره‌کل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی چند روز پیش در خبری از اعطای مدرک مشترک بین این دانشگاه و دانشگاه‌های آلمان در آینده‌ای نزدیک خبر داده بود؛ خبری که او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» جزئیات آن را توضیح داد: «زمانی که سفیر ایران در آلمان بودم توانستم موافقتنامه همکاری‌های دانشگاهی را با دانشگاه‌های آلمان و سازمان دآآد (DAAD) که مسئول ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌های آلمان است با معاونت بین‌الملل وزارت علوم به امضا برسانم. این موافقتنامه منجر به برقراری برخی از ارتباطات و همکاری‌ها بین دانشگاه‌های ایرانی و آلمانی شد.» او ادامه می‌دهد: «ازجمله اینها دانشگاه واحد تهران جنوب است که با سه دانشگاه در ایالت تورینگن آلمان توافقنامه امضا کرد و حتی وزیر ایالتی آموزش عالی تورینگن هم به ایران آمد و در حال حاضر، واحد تهران جنوب یک دفتر در وزارتخانه آنها دارد و توافقنامه‌هایی هم با آنها برای همکاری‌های دانشگاهی ازجمله برگزاری دوره‌های مشترک امضا شده است؛ دوره‌های مشترکی که البته مدرک مشترک نیز ارائه می‌کند.» به گفته شیخ‌عطار، همکاری‌ها در زمینه تبادل استاد و دانشجو به‌خصوص برای دوره‌های تحقیقاتی بین ایران و دانشگاه‌های آلمان به‌عنوان یک فرصت مناسب، مدنظر قرار خواهد گرفت. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه بین‌الملل قصد دارند این همکاری را برای ارائه دوره‌ها به کشورهای منطقه تعمیم دهند که با همکاری دانشگاه‌های آلمان، برخی از دوره‌ها را در کشورهای منطقه برگزار کرد.

 گسترش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی با دانشگاه‌های عراق سرپرست اداره‌کل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی چند روز پیش هم با یک هیات عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد و خبر داد که این دانشگاه با دانشگاه‌های عراقی تبادلات آموزشی و پژوهشی خود را گسترش می‌دهد. آن‌طور که او گفته است این هیات عراقی در دیدار خود با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از نزدیک با امکانات و ظرفیت‌های این دانشگاه آشنا شدند و در جریان ظرفیت عظیم علمی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفتند. مسئولان بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار خود به این هیات عراقی پیشنهاد دادند با دانشگاه‌های عراقی تبادل استاد و دانشجو، ارائه فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید و پژوهشگران عراقی، پذیرش دانشجوی عراقی و برگزاری دوره‌های مجازی داشته باشند که طرف‌های عراقی از این پیشنهادها استقبال کردند. آن‌طور که شیخ‌عطار می‌گوید، قرار است علاوه‌بر برگزاری کلاس‌های حضوری و مشترک، دوره‌های مجازی برای دانشجویان عراقی برگزار کنیم و مدرک آن از سوی دانشگاه آزاد اسلامی یا به‌طور مشترک از سوی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های عراقی صادر شود.  حالا قرار است متن پیشنهادی دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم عراق مطرح شود و پس از اخذ مجوزهای لازم، با توجه به موقعیت جغرافیایی دانشگاه و ظرفیت آن با یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط برقرار کنند و به این ترتیب دانشگاه آزاد اسلامی در عراق فعالیت جدی خود را در حوزه آموزش عالی آغاز کند. به گفته سرپرست اداره‌کل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی، اکنون بیش از 600 دانشجوی عراقی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال تحصیل هستند، پس ارتباط واحدهای این دانشگاه با دانشگاه‌های عراقی باید گسترش پیدا کند. دانشگاه‌های عراقی هم علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های علوم پزشکی، مهندسی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی هستند.