رضا دهکی سایه روشن استیضاح

حاصل سه استیضاح در دو روز، عبور هر سه وزیر دولت دوازدهم از گذر بهارستان بود. هر چند شاید از نگاه کلی نتیجه استیضاح‌ها سه بر صفر به نفع دولت و حامیان مجلس‌نشین وزرا در مجلس شد،‌ اما نگاهی دقیق‌تر به محتوای جلسات استیضاح نشان می‌دهد که باید شرایط و نتایج این سه جلسه را فراتر از نتیجه آن و حتی تحلیل‌های سطحی که درباره هزینه‌های ریالی جلسات استیضاح می‌شود، دید.
در درجه اول، رای پایین وزرا در استیضاح،‌ به ویژه درباره علی ربیعی و محمود حجتی،‌ وزرای کار و کشاورزی، نشان می‌دهد که حداقل نیمی از مجلس همچنان موافق عملکرد این وزرا نیست. در واقع هر چند این وزرا این بار از استیضاح عبور کردند، اما شرایطشان همچنان متزلزل خواهد بود و چنان چه نتوانند در آینده درباره شرایط مورد استیضاح و فراتر از آن،‌ عملکرد مناسبی از خود نشان دهند، چه بسا کوچکترین اشتباهشان، آخرین اشتباهشان خواهد بود. آرای وزرا در مجلس همچنین پیامی به دولت بود که با یک مجلس چندصدایی روبروست و ممکن است بنا بر شرایط گوناگون سیاسی، عملکردی یا شرایط افکار عمومی و فشارهای اجتماعی و مانند آن، نتایج متفاوتی از مجلس بگیرد.
نکته دیگر برخی مواردی است که درباره وزرا و نمایندگان در سخنرانی‌های استیضاح و حواشی آن مطرح شد و اغلب بی پاسخ ماند. مثلا وزیر کار پاسخی برای واکنش به صحبت‌ها درباره لابی‌گری‌هایش نداشت و پاسخی هم به اصرار نمایندگان درباره این اگر واقعا این استیضاح را – چنان که حامیان ربیعی در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مطرح کردند – نتیجه باج‌خواهی و باج ندادن می‌داند، مصادیق و نام نمایندگان را بیان کند، نداشت. به نظر می‌رسد شفاف‌سازی درباره چنین مواردی به طور خاص وظیفه رسانه‌ها باشد تا با پیگیری ماجرا و سوال از طرفین موضوع و جستجوی اسناد و مدارک و گرفتن پاسخ‌های شفاف، زوایای تاریک این مسائل را روشن کنند.
استیضاح‌های دو روز گذشته همچنین نشان داد که حرکت فراکسیونی در مجلس دهم چندان تعریف نشده است. این موضوع البته پیشتر نیز در موارد دیگری خود را نشان داده بود. با این حال هنگامی که بخشی از اعضای یک فراکسیون که مخالف استیضاح هستند، به عنوان لیدرهای استیضاح وارد عمل می‌شوند و فراکسیونی دیگر درباره استیضاح به نمایندگانش مجوز آتش به اختیار می‌دهد و در نهایت آرای نمایندگان در سطحی 50-50 قرار می‌گیرد نشانه آن است که نگرش نمایندگان با اهداف یکسان یا گوناگون،‌ چگونه در جهت له یا علیه یکدیگر جابجا می‌شود. به نظر می‌رسد با چنین شرایطی نه تنها در دو سال آینده شاهد تصمیم‌های فرافراکسیونی در مجلس باشیم،‌ که به احتمال زیاد، از این پس کارکرد فراکسیون‌ها نسبت به دو سال گذشته کمتر هم خواهد شد و باید شاهد شکل جدیدی از لابی‌گری در بهارستان باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
مرکل برای چهارمین دوره صدر اعظم آلمان شد «قدرت مند ترین زن جهان» همچنان بر مدار قدرت « ابتکار» تحلیل‌های مختلف در خصوص برکناری رکس تیلرسون را بررسی می‌کند همه اختلافات تیلرسون و ترامپ فیزیکدان برجسته انگلیسی در 76 سالگی در گذشت پایان تابش هاوکینگ رضا دهکی سایه روشن استیضاح «ابتکار» از حواشی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گزارش می دهد گذر حجتی از استیضاح آرام «ابتکار» روش‌های انتخاب کتاب در میان کتابخوانان را بررسی کرد سنت و مدرنیته در خدمت کتابخوانی «ابتکار» وضعیت بازار سرمایه در سال 96 را بررسی کرد از سود 64 درصدی تا رقابت در بازار بدهی نتیجه شور نمایندگان در دفتر رئیس مجلس برای حل اعتراض های کشاورزان نصف جهان اشتراک آب در مهر 97 به کشاورزان اصفهانی تعلق می‌گیرد یار نزدیک احمدی نژاد برای گذراندن حکم 15 سال حبس به زندان رفت بقایی و تکرار بازی اعتصاب غذا «ابتکار» ابهامات کناره گیری محمد علی نجفی از شهر داری تهران را بررسی می کند معمای استعفا در بهشت بیژن زنگنه: میزان تولید نفت در دو میدان آبان و پایدار غرب به ۱۰۵ میلیون بشکه می‌رسد پیونگ‌‎‌یانگ، واشینگتن، سوئد یا سوئیس ترامپ و کیم کجا دیدار خواهند کرد؟ وزارت امور خارجه روسیه: اقدامات خصمانه انگلیس بی‌پاسخ نمی‌ماند