«ابتکار» از حواشی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گزارش می دهد گذر حجتی از استیضاح آرام

معصومه معظمی
جلسه استیضاح سومین وزیر اعتدال نیز صبح روز گذشته برگزار شد. وزیری که استیضاح او در هیاهوی استیضاح دو وزیر قبل از او یعنی ربیعی و آخوندی گم شده بود و بعد از رای دوباره روز سه شنبه به هر دو وزیر برای ماندن، برخی نتیجه این استیضاح را پیش بینی می کردند. البته این جلسه هم که از حدود ساعت۸:۳۰ صبح برگزار شد، اگر چه مثل دو جلسه استیضاح دیگر دارای شور و حال و حواشی زیادی نبود، ولی در دقایق پایانی جلسه با اشتباه فاحش رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس در تلفظ کلمه «موزه‌ لوور» و تکرار اشتباه خود به شکل‌های مختلف فضای خشک و رسمی جلسه استیضاح را برای لحظاتی به فضایی شاد تبدیل کرد و موجب خنده و شوخی حاضران در جلسه شد.
گفتنی است؛ در ابتدای جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس اسامی سخنرانان جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی توسط هیات رئیسه مجلس اعلام شد که در این میان در کنار اسامی سایر موافقان استیضاح حجتی، نام محمود صادقی، نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید هم قرائت شد. اما نمایندگانی که برای سخنرانی در موافقت با استیضاح وزیر پشت تریبون رفتند، علی وقف‌چی، صدیف بدری، نادر قاضی پور، حسن نوروزی و زهرا سعیدی بودند. یعنی محمود صادقی، یکی از مطرح ترین نمایندگان عضو فراکسیون امید که قرار بود در مخالفت با حجتی صحبت کند برای بیان مخالفت خود پشت تریبون قرار نگرفت و همراه با محسن کوهکن و محمدرضا تابش در جایگاه هیات رئیسه رفتند و بعد از صحبت هایی مشخص شد که قصد صحبت در جایگاه مخالف را ندارد. البته محمود صادقی در این باره بعد از جلسه استیضاح توضیح داد که قصد داشته است در مخالفت با حجتی صحبت کند ولی در جلسه استیضاح نظر و رای فراکسیون بر حمایت از وزیر جهاد و کشاورزی تغییر کرده است و او هم به احترام نظر جمعی فراکسیون از این موضوع تمکین کرده است.
استیضاحی در آرامش با حضور کم‌رنگ رسانه‎ها


نکته قابل توجه در جلسه استیضاح حجتی، حضور کمرنگ خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران نسبت به جلسه استیضاح دو وزیر دیگر بود و صحن علنی در این جلسه روی آرامش و عادی بودن را به خود دید و بجز فریادهایی که برخی موافقان استیضاح که پشت تریبون برای جلب توجه حضار می کشیدند، موضوع قابل توجه تری وجود نداشت که نظر خبرنگاران را در این جلسه به خود جلب کند. حتی وزیر هم در آرامشی توام با اطمینان دفاعیات خود را مطرح می کرد و در برخی مواقع این موضوع را تداعی می کرد که حتی وزیر هم حوصله دفاع از خود را ندارد. پس از صحبت های قاضی پور که در مخالفت با حجتی پشت تریبون قرار گرفته بود، رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس نام حسن نوروزی، نماینده رباط کریم و بهارستان را به عنوان مخالف حجتی اعلام کرد که پشت تریبون قرار بگیرد، در حالی که پیش از این نام او و زهرا سعیدی، نماینده مبارکه در لیست مخالفان وزیر قرائت نشده بود.
گفتنی است در جریان اظهارنظر موافقان استیضاح محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت و تعداد دیگری از معاونان دستگاه‌های اجرایی در جلسه استیضاح حجتی حضور یافتند و در کنار جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، عیسی کلانتری و محمود حجتی نشستند. پس از حدود یک ساعت اعلام نظر استیضاح کنندگان، اکبر رنجبرزاده از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی خواست برای بیان دفاعیاتش پشت تریبون قرار بگیرد. پس از قرار گرفتن او پشت تریبون حجم زیاد کاغذهای همراهش باعث شد تا علی لاریجانی با روحیه شوخ طبعی که دارد او را بی نصیب نگذاشته و با کنایه همراه با طنز به او بگوید که آیا قرار است همه اینهایی که همراه آورده‌اید را بخوانید؟
محمود حجتی نیز که از این حجم از مدارک همراهش و شوخی لاریجانی خنده اش گرفته بود، گفت: «خیر.»
تلاش فراکسیون امید برای جلب نظر نمایندگان در موافقت به ماندن حجتی
در طول صحبت‌های موافقان استیضاح در صحن علنی مجلس برخی اعضای فراکسیون امید از جمله محمود صادقی، محمدرضا تابش، فاطمه سعیدی، سیده فاطمه حسینی و برخی دیگر از اعضای فراکسیون امید کنار صندلی محمدرضا عارف می رفتند و با او برای دقایقی مشغول صحبت می شدند. البته نمی توان در این میان رفت و آمدها و تردد طیبه سیاوشی، دیگر عضو فراکسیون امید در صحن و صحبت با نمایندگان را نادیده گرفت.
خاک برسرمان که کود را هم وارد می کنیم
حسن نوروزی، نماینده موافق استیضاح زمانی که پشت تریبون قرار گرفت در بخشی از صحبت هایش در مخالفت با وزیر جهاد و کشاورزی گفت: «ما بمیریم و خاک بر سر ما که باید کود را هم از خارج وارد کنیم.» این موضوع یادآور بحث واردات کودهای انسانی بود که طی دو سه هفته پیش در فضای مجازی پیچید و در نهایت وزارت صنایع و معادن این موضوع را تکذیب کرد. در ادامه جلسه علنی مجلس مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود نیز که یکی دیگر از استیضاح کنندگان وزیر جهادکشاورزی بود در موافقت با استیضاح پشت تریبون قرار گرفت و با ناراحتی از وضعیت کشاورزان مثل نادر قاضی پور به موضوع زمین خواری در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: «در بهترین نقطه شهر من 20 هزار هکتار بین همکاران شما توزیع شده، شما نمی خواهد جلوی زمین خواری را سراسری بگیرید. از طلاگشتن پشیمان شده ایم، مرحمت فرموده و ما را مس نما! شما فقط جلوی همکاران خودت را بگیری، کافی است.»
لاهوتی دلش گریه می‌خواست
لاهوتی در حالی که فریاد می زد، خطاب به حجتی گفت:‌ «دلم می‌خواد گریه کنم؛ آقای حجتی! اگر جرات دارید بروید با چای‌کاران دست دهید. دست‌های پینه بسته آنان دست شما را مثل اره می‌برد.» او با ابراز تاسف از اینکه درصد آلایندگی از 20 درصد به 40 درصد رسیده است، گفت:‌ «وقتی این خبر را شنیدم موی بدنم بلند شد چراکه این‌ آلایندگی منجر به سونامی سرطان در کشور شده است.» نماینده لنگرود همانطور که در انتقاد از عملکرد وزیر جهادکشاورزی سر او فریاد می زد، با خواندن شعری گیلکی با زبان محلی خود گفت: «آقای حجتی هرچه درباره شما بگویم کم گفته‌ام.»
بغض در گلوی خانم نماینده استیضاح کننده
در ادامه روند استیضاح وزیر جهاد کشاورزی زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه تنها نماینده زنی بود که در سه استیضاح اخیر در موافقت با استیضاح پشت تریبون مجلس قرار گرفت و صحبت هایی را در مخالفت با حجتی با همان فریادهای جیغ گونه خود بیان کرد. او صحبت هایش را با بغض در گلو و شرایطی که کاملا مشخص بود احساساتی شده است ادامه داد و در خلال سخنانش از نمایندگان خواست به سخنانش گوش کنند و زمان رای دادن خدا را گواه خود بدانند و به استیضاح حجتی رای دهند. نماینده مردم مبارکه در مجلس همچنین در ادامه و در زمان تشریح مشکلات کشاورزان با بغض اعلام کرد که آنها 5 میلیارد تومان برای فروش بذر از این وزارتخانه طلب دارند، در حالی که اکنون به دلیل تنگ‌دستی مجبور به دست‌فروشی شده‌اند. غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت و عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلان که از مخالفان استیضاح بود و به دلیل شرایط جسمی‌اش مثل همیشه از پشت صندلی خود می خواست در حمایت از وزیر صحبت هایی را بیان کند؛ در همان شروع سخنانش، لاریجانی با شوخی به او گفت: «به قیافه شما می‌آید که ۵ دقیقه بیشتر صحبت نکنید». جعفرزاده هم در واکنش به این سخن رئیس مجلس خطاب به وی گفت: «شما از راه دور هم قیافه شناسی می‌کنید؟» این نماینده مردم رشت در مجلس در بخشی از سخنانش با اشاره به برخی تهمت‌ها، گفت: «یکی از همکاران‌مان در صفحه اینستاگرامش گفته که دولت شام داد تا وزیرانش باقی بمانند، آقای لاریجانی چه کسی این شام را خورد؟ چرا شان مجلس را با این اظهارات تنزل می‌دهید، بنده معتقدم زمان مناسبی برای استیضاح انتخاب نشده است.»
وزیر و همراهان برای اخذ رای از صحن بیرون شدند
پس از صحبت های موافقان و مخالفان استیضاح و دفاعیات نهایی وزیر، حدود ساعت ۱۱:۴۵ مسعود پزشکیان که در اواسط جلسه سکان مدیریت جلسه را بعد از لاریجانی به دست گرفت، اعلام کرد که وزیر و هیات همراه برای رای گیری نمایندگان جلسه را ترک کنند.
پس از آن کارت‌های رای گیری بین نمایندگان توزیع شد و در این حین تکاپوی نمایندگان برای جلب رای یکدیگر شدت گرفت و با فریادهای دو- دو و گاهی چهار- چهار و نشان دادن انگشتان خود به نشانه 2 یا 4 یکدیگر را به رای موافق یا مخالف به وزیر ترغیب می کردند. پس از آن رای ها تک به تک در گلدان ها انداخته شد. در این زمان پزشکیان، رئیس جلسه از ابتدای رای گیری تعداد نمایندگان حاضر را در پشت میکروفون اعلام می کرد. او دلیل این کار خود را اعتراض برخی نمایندگان به تعداد آرای جلسه استیضاح علی ربیعی اعلام کرد. او گفت: «تعداد حضار را می گویم که نگویید چرا تعداد آرا زیاد شد!»
«موزه لوور»ی که دیگر «لوور» نشد!
نکته قابل توجه و حاشیه ای که توانست در زمان پایانی جلسه یکنواخت استیضاح وزیر جهاد کشاورزی خستگی را از تن نمایندگان و خبرنگاران درآورد، خواندن یک تذکر از سوی اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس بود. رنجبرزاده همزمان با شمارش آرا، تذکرات کتبی را قرائت کرد که در زمان قرائت تذکرات نام «موزه لوور» را به اشتباه خواند و برای اصلاح آن بارها تلاش کرد که هر بار تلفظ اشتباه نام این موزه باعث خنده حضار و شوخی آنها در این باره شد. در نهایت نمایندگان باصدای بلند و دسته جمعی نام این موزه را فریاد زدند تا بالاخره توانست نام «موزه لوور» را درست اعلام کند. پس از شمارش آرا از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه ۱۰۵ رای موافق استیضاح، ۱۱۷ رای مخالف استیضاح و ۷ رای ممتنع نمایندگان تصمیم گرفتند که حجتی همچنان به فعالیت خود در وزارت جهاد کشاورزی ادامه دهد و با استیضاح مخالفت کردند.
هیات رئیسه فکری برای استیضاح کثیف در مجلس کند
از دیگر حاشیه های جلسه استیضاح حجتی، وزیر جهاد کشاورزی می توان به اخطار انتهای جلسه بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید اشاره کرد. او در اخطاری اظهار کرد: «حداقل از یکی از استیضاح‌ها به عنوان استیضاح کثیف یاد می‌کنم. لازم است هیات رئیسه برای کند نشدن تیغ نظارتی مجلس چاره‌ای بیندیشد.» او بعد از پایان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در اخطاری با استناد به اصل 67 قانون اساسی، گفت: «لازم است رئیس مجلس و هیات رئیسه برای کند نشدن تیغ نظارتی مجلس چاره‌ای بیندیشند چون به نظر می‌رسد اتفاقات بسیار نگران‌کننده‌ای رخ داده است.» در این هنگام مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار، گفت: « این موارد ربطی به هیات رئیسه ندارد که شما مطرح می‌کنید.» پارسایی در پاسخ گفت: «ناظر به لزوم حفظ اقتدار مجلس است چون شاهد بودیم که در چند روز گذشته برای تضعیف بعد نظارتی مجلس چه کارهایی انجام دادند. می‌طلبد که رئیس و هیات رئیسه مجلس فکری به این موضوع کنند. این کارهایی که این روزها انجام دادند چیزی متفاوت با زمان محمدعلی شاه نیست. نگذارید که اقتدار را از مجلس بگیرند.»
سخنگوی فراکسیون امید همچنین به تذکر جاجی بابایی در مورد وارد نشدن فراکسیون ولایی به موضوع استیضاح‌ها واکنش نشان داد و گفت: «ذات کار فراکسیون‌ها، نشان دادن موضع از خود است. اصولا مجلس باید موضع‌گیری داشته باشد. فراکسیون امید نیز طبق رای اعضا نظرش را اعلام کرد ولو اینکه برخی نظری مخالف داشتند.»
سایر اخبار این روزنامه
مرکل برای چهارمین دوره صدر اعظم آلمان شد «قدرت مند ترین زن جهان» همچنان بر مدار قدرت « ابتکار» تحلیل‌های مختلف در خصوص برکناری رکس تیلرسون را بررسی می‌کند همه اختلافات تیلرسون و ترامپ فیزیکدان برجسته انگلیسی در 76 سالگی در گذشت پایان تابش هاوکینگ رضا دهکی سایه روشن استیضاح «ابتکار» از حواشی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گزارش می دهد گذر حجتی از استیضاح آرام «ابتکار» روش‌های انتخاب کتاب در میان کتابخوانان را بررسی کرد سنت و مدرنیته در خدمت کتابخوانی «ابتکار» وضعیت بازار سرمایه در سال 96 را بررسی کرد از سود 64 درصدی تا رقابت در بازار بدهی نتیجه شور نمایندگان در دفتر رئیس مجلس برای حل اعتراض های کشاورزان نصف جهان اشتراک آب در مهر 97 به کشاورزان اصفهانی تعلق می‌گیرد یار نزدیک احمدی نژاد برای گذراندن حکم 15 سال حبس به زندان رفت بقایی و تکرار بازی اعتصاب غذا «ابتکار» ابهامات کناره گیری محمد علی نجفی از شهر داری تهران را بررسی می کند معمای استعفا در بهشت بیژن زنگنه: میزان تولید نفت در دو میدان آبان و پایدار غرب به ۱۰۵ میلیون بشکه می‌رسد پیونگ‌‎‌یانگ، واشینگتن، سوئد یا سوئیس ترامپ و کیم کجا دیدار خواهند کرد؟ وزارت امور خارجه روسیه: اقدامات خصمانه انگلیس بی‌پاسخ نمی‌ماند