«ابتکار» ابهامات کناره گیری محمد علی نجفی از شهر داری تهران را بررسی می کند معمای استعفا در بهشت

زهره احدی
روز چهارشنبه خبرهایی درباره استعفای نجفی، شهردار تهران به گوش رسید تا اینکه به رغم تکذیب نزدیکان وی در صبح همین روز محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران خبر استعفای وی را تایید کرد و در ادامه این اتفاق را با بیماری جدید شهردار تهران مرتبط دانست. با وجود چنین ادعایی جدا از تکذیب شهرداری ادعای دیگری مبنی بر علت حقیقی استعفای نجفی وجود دارد. برخی مدعی هستند که نجفی به دلیل فشارهای سیاسی که در این مدت متحمل شده، دست به چنین اقدامی زده است. اگر فضای ابهام‌آلود پر از تاییدها و تکذیب‌ها را کنار بگذاریم در شرایط کنونی سوال‌هایی در خصوص آینده شهردار و مدیر آن مطرح است که تا پایان تعطیلات نوروزی پاسخ روشنی به آنها داده نخواهدشد.
صبح روز چهارشنبه خبرهای مختلفی درباره استعفای محمدعلی نجفی شهردار تهران منتشر شد اما در ادامه مدیرکل دفتر شهردار تهران آن را تکذیب کرد. اما چندی نگذشت که رئیس شورای شهر تهران محسن هاشمی خبر را تایید کرد. وی ضمن تایید این خبر علت آن را بیماری جدید شهردار دانست. رئیس شورای شهر تهران توضیح داد: «از عصر سه شنبه استعفای آقای نجفی اعلام شده بود و در جلسه شورا با حضور ۲۰ نفر این استعفا مورد بررسی قرار گرفت و دلیل آن مشکل جدید پزشکی عنوان شده است که می‌دانید نمی‌توانیم مشکلات پزشکی را علنی کنیم.» وی گفت: «در اولین جلسه رسمی سال آینده شورا این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر توضیحات آقای نجفی قانع کننده بود، رای به استعفا خواهیم داد و برای شهرداری سرپرست تعیین می کنیم.» پس از صحبت‌های هاشمی سایر اعضای شورای شهر نیز در این خصوص صحبت‌هایی داشتند. به عنوان مثال احمد مسجد جامعی عضور شورای شهر تهران نیز این خبر را تایید کرد. بنابراین تا اینجای ماجرا ابهام در خصوص صحت و سقم استعفای شهردار رفع می‌شود، اما همچنان چرایی این اتفاق جای سوال است. با وجود اینکه هاشمی در رابطه با استعفا علت را بیماری اعلام می‌کند، هنوز ادعاهایی مبنی بر احتمال تاثیر فشارها بر هاشمی وجود دارد و در ادامه صحبت‌های برخی از اعضای شورای شهر احتمال وجود چنین مسئله ای را تقویت می‌کند.
رحمت‌الله حافظی عضو سابق شورای شهر تهران در صفحه توییترش نوشت: «مدیر منصوب شهردار سابق مراسم رقص در برج میلاد را تدارک می بیند، شهردار فعلی به دادستانی احضار می شود، سپس با وثیقه آزاد می شود، نهایتا استعفا می دهد. با این رفتارها و چنین عملکردی نیازی به ستون پنجم دشمن نداریم، خودمان تیشه به ریشه ها خواهیم زد.»


باتوجه به اتفاقاتی که رخ داده است، خبرها حاکی از این است که اعضای شورای شهر در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که باتوجه به استعفای نجفی، سه سناریو را می‌توانند در دستور کار خود قرار دهند. نخست اینکه با توجه به مخالفت برخی اعضای شورای شهر با استعفا، نجفی به کار خود ادامه دهد، دوم اینکه یکی از معاونان شهردار به عنوان قائم مقام اداره امور را به عهده بگیرد و سناریو آخر اینکه شهرداری تهران روزهای آخر سال را با تعیین سرپرست سپری کند تا در سال جدید نسبت به تعیین شهردار اقدام شود. با این اوصاف همچنان علت حقیقی استعفای وی به صورت دقیق مشخص نیست اما باید بررسی کرد که اگر بیماری صرفا بهانه‌ای برای کناره گیری از این سمت باشد، آیا شهردار تهران واکنش مناسبی برای مقابله با فشارهای مخالفان خود داشته است؟ عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره استعفای نجفی در گفت‌وگو با «ابتکار» عنوان کرد: «به عنوان یک اصلاح‌طلب رای دهنده به وی و شورای شهر با استعفای آقای نجفی مخالف هستم و معتقدم که باید استعفای خود را پس بگیرد یا اینکه شورای شهر استعفای وی را نپذیرد. انتخاب نجفی به عنوان شهردار تهران ارتباطی با رای مردم دارد و در واقع انتخابی معنادار است، همانطور که انتخاب افراد شورای شهر تهران معنادار بود.» وی در ادامه افزود: «بنابراین همه می‌دانستند که سمت شهرداری فشار زیادی وجود دارد، آقای نجفی هم می‌دانستند. با این حساب ممکن است که بحث بیماری جدی باشد. با این اوصاف، مسئله سلامتی وی در اولویت قرار دارد. اگر بیماری مطرح باشد که دیگر قضیه به گونه دیگری است که باید برخورد متفاوتی نسبت به این قضیه داشته باشیم . » در ادامه محمد حقانی عضور سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «ابتکار» در رابطه با علت حقیقی استعفای نجفی اظهار کرد: « اگر بخواهم بر اساس شخصیت آقای نجفی در این خصوص نظر بدهم، باید بگویم وی شخصیتی ندارد که به دلیل فشارهای سیاسی عقب نشینی کند. به هرحال حاشیه‌ها خیلی زیاد شده است، این فرد فرهیخته و مدیر و مدبری است و آنچه از شوای شهر هم خبر دارم، وی مسئله بیماری را مطرح کرده است. شاید مسائلی هم در این میان باشد.» وی تصریح کرد: «به هر حال این فرد همواره مخالفانی داشت چراکه آقای نجفی سرلوحه اقدامات خود را مبارزه با فساد قرار داده بود. با این اوصاف، طبیعی است که افرادی با وی به مخالفت بپردازند. آقای نجفی برنامه‌های بسیاری برای این اقدامات داشته است. آقای نجفی هیچ مشکلی با اعضای شورای شهر نداشت و تمام اینها نشان می‌دهد که این بیماری است که منجر به استعفای وی شده است.»
منافع برخی در خطر بود
گفتنی است که از همان ابتدای فعالیت نجفی در کسوت شهردار این چهره سیاسی با مخالفت های بسیاری روبه‌رو بود. این مخالفان هم در میان اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان قرار دارند. چرا این چهره سیاسی همواره مخالفانی داشته است؟ حقانی در این خصوص گفت: «در میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان افرادی وجود دارد که در صورت لزوم به نقد و اعتراض مسئولان می‌پردازند و ممکن است این رویکرد سازنده هم باشد اما اینکه تیشه به ریشه خود بزنیم آنهم در شرایطی که مشکلات بزرگتری وجود دارد، مسئله دیگری است.» وی در ادامه افزود: «من در زمانی که در شورای شهر بودم، شهردار وقت را نقد می‌کردم و در صورت لزوم از اقدامات مطلوب استقبال می‌کردم اما برخی فضا را به سمتی بردند که کارایی افراد را به ناکارایی تبدیل کردند. بنابراین به نظر من آقای نجفی فردی بود که به رغم تمام مشکلات اگر مشکل بیماری مطرح نمی‌شد وی به خوبی در این سمت فعالیت می‌کرد.» وی خاطرنشان کرد: «اگر مخالفتی هم با وی وجود دارد ریشه در همین مسئله دارد که آقای نجفی مدیر باکفایتی است و سوابق وی هم همین مسئله را نشان می‌دهد. بنابراین حضور وی برای برخی مشکل‌ساز خواهد بود.» این عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات این شهر بیان کرد: «شهرداری مشکلات بسیاری دارد که به این سادگی‌ها حل نخواهد شد، مسئله بدهی‌های شهرداری و ناپایداری در درآمد از جمله مسائلی است که وجود داشت. آقای نجفی تمام این مسائل را پی‌گیری می‌کرد و این اوضاع منافع برخی را به خطر انداخته بود و به دنبال حاشیه سازی بودند.» حقانی تاکید کرد: «آقای نجفی فرد مدیر و مدبری است اما این را هم اضافه می‌کنم که اداره کردن شهری همچون تهران در شرایط کنونی در توان هرکسی نیست.»
پذیرش شهردار به‌رغم مخالفت‌ها
همان طور که در سطور بالا اشاره شد برخی علت اصلی استعفای نجفی را فشارهای سیاسی می‌دانند. ناصری در خصوص این ادعا گفت: «فشارهای سیاسی از اول معلوم بود که وجود خواهد داشت چراکه این سمت برای نهادهای قدرت از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین طبیعی است که از همان روز اول به آقای نجفی فشار بیاورند. حتی در تلاش بودند که این سمت را نپذیرد. چنین ادعایی در میان برخی اصلاح‌طلبان هم وجود داشت اما جریان اصلی اصلاحات انتخاب شورای شهر را معیار خود قرار داد.» وی تصریح کرد: «استدلال این بود که شورای شهر وی را انتخاب کرده است و باید پذیرفت.» وی در رابطه با اصلاح‌طلبان مخالف نجفی اظهار کرد: «مسائلی وجود داشت و بخشی از جریان اصلاح‌طلب استدلال‌های خود را داشتند و به‌گونه دیگری فکر می‌کردند و این اتفاق عجیبی نیست اما معیار شورای شهر بود که با اتفاق آرا آقای نجفی را انتخاب کرد. اگر استعفای نجفی پذیرفته شود. چنین رویکردی در رابطه با شهردار آتی نیز وجود دارد.» ناصری با تاکید بر اهمیت چنین سمتی بیان کرد: «با این اوصاف فشارهای سیاسی اتفاق عجیبی نیست. به هر حال قبل از وی شهرداران تهران آقای قالیباف و احمدی نژاد بوده‌اند که از هر لحاظ همکاری‌های سیاسی را از سوی ارکان حکومتی دیگر داشتند اما این همکاری با آقای نجفی وجود ندارد.» وی در ادامه افزود: «همه چنین روندی را پیش بینی می‌کردند اما باز هم تاکید می‌کنم که اگر بیماری حقیقت داشته باشد، ماجرا به گونه دیگری است.»
پایان کار نجفی
لازم به یادآوری است که این دومین بار است که نجفی به دلیل بیماری استعفا می‌دهد. این چهره سیاسی زمانی که یکی از مدیران ارشد دولت یازدهم بود هم استعفا داد. با این اوصاف نگرانی‌هایی درباره آینده سیاسی وی با چنین سابقه ای وجود دارد. ناصری در این رابطه عنوان کرد: «نکته مهمی در این میان وجود دارد که باید در نظر داشت. برخی هم این انتقاد را مطرح می‌کنند که اگر وی بیمار بوده است پس چرا در همان ابتدای امر این مسئولیت را پذیرفته است؟» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: «اگر استعفای نجفی پذیرفته شود آینده سیاسی وی با مشکلاتی مواجه خواهد بود، مگر اینکه به اندازه کافی با بیماری دیگران را قانع کند و استدلالش را بپذیرند. افکار عمومی با مسئله‌ای همچون بیماری قانع می‌شوند اما در غیر این صورت تا حدودی این اتفاق را می‌توان پایان کار سیاسی آقای نجفی دانست.»
با این تفاسیر می‌توان چنین برداشت کرد که تایید استعفای نجفی از سوی شورای شهر به هیچ وجه به سود وی تمام نخواهد شد چراکه حتی اگر بیماری وی صحت داشته باشد تا مدت‌ها از صحنه سیاست دور خواهد شد و ممکن است تاثیر زیادی برمیزان اعتماد وی به عنوان یک مدیر داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
مرکل برای چهارمین دوره صدر اعظم آلمان شد «قدرت مند ترین زن جهان» همچنان بر مدار قدرت « ابتکار» تحلیل‌های مختلف در خصوص برکناری رکس تیلرسون را بررسی می‌کند همه اختلافات تیلرسون و ترامپ فیزیکدان برجسته انگلیسی در 76 سالگی در گذشت پایان تابش هاوکینگ رضا دهکی سایه روشن استیضاح «ابتکار» از حواشی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گزارش می دهد گذر حجتی از استیضاح آرام «ابتکار» روش‌های انتخاب کتاب در میان کتابخوانان را بررسی کرد سنت و مدرنیته در خدمت کتابخوانی «ابتکار» وضعیت بازار سرمایه در سال 96 را بررسی کرد از سود 64 درصدی تا رقابت در بازار بدهی نتیجه شور نمایندگان در دفتر رئیس مجلس برای حل اعتراض های کشاورزان نصف جهان اشتراک آب در مهر 97 به کشاورزان اصفهانی تعلق می‌گیرد یار نزدیک احمدی نژاد برای گذراندن حکم 15 سال حبس به زندان رفت بقایی و تکرار بازی اعتصاب غذا «ابتکار» ابهامات کناره گیری محمد علی نجفی از شهر داری تهران را بررسی می کند معمای استعفا در بهشت بیژن زنگنه: میزان تولید نفت در دو میدان آبان و پایدار غرب به ۱۰۵ میلیون بشکه می‌رسد پیونگ‌‎‌یانگ، واشینگتن، سوئد یا سوئیس ترامپ و کیم کجا دیدار خواهند کرد؟ وزارت امور خارجه روسیه: اقدامات خصمانه انگلیس بی‌پاسخ نمی‌ماند