نتیجه شور نمایندگان در دفتر رئیس مجلس برای حل اعتراض های کشاورزان نصف جهان اشتراک آب در مهر 97 به کشاورزان اصفهانی تعلق می‌گیرد

زهرا داستانی
تبعات خشکسالی، کمبود منابع آبی و عدم یکپارچگی مدیریت منابع آب در حوضه آبریز زاینده‌رود به آخرین مرحله و شدیدترین مرحله یعنی تبعات اقتصادی- اجتماعی و زیست محیطی خود رسیده است. تبعاتی که یک به یک و با چهره‌های تازه خود را نمایان می‌کند. در این میان کشاورزان اصلی‌ترین قربانیان این خشکسالی هستند. آنهایی که روزگاری با حمایت دولت و با انگیزه خودکفایی غذایی دست به افزایش سطح زیرکشت و کشت محصولات استارتژیک، پربازده و آب‌بر زدند. اصفهان یکی از استان‌هایی است که از 100 درصد اراضی حوضه آبریز زاینده‌رود 5/11 درصد آن به کشاورزی اعم از زاعت آبی و دیم و باغات اختصاص دارد. زمین‌هایی که حالا به خاطر وضعیت بد رودخانه چند سالی می‌شود که بایر شده و عدم پرداخت حقآبه سبب اعتراض کشاورزان شده است. حالا اما مجمع نمایندگان تصمیمات مهمی را برای آب 3 استان کشور در دفتر رئیس مجلس اتخاذ کرده است.
اعتراض کشاورزان شرق اصفهان به نپرداختن حقآبه‌ کشاورزی از مهر‌ماه امسال آغاز شد، اعتراضاتی که ابتدا به اتحادیه صنف‌شان کشیده شد و 5 ماه بعد درگیری‌ها به نزدیکی خط لوله انتقال آب به یزد رسید، نتیجه‌ این اعتراض اما همانی بود که سال 91 رخ داد؛ بی‌آبی یک روزه یزدی‌ها و اقدام امنیتی برای خواباندن غائله اعتراضات کشاورزان. ماجرایی که پایش به مجلس باز شد و حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس از وضعیت بحران حقآبه کشاورزان انتقاد کرد و گفت: «ما وضعیت بحرانی پیدا کردیم. وزیر نیرو مصوبات شورای عالی آب، شورای امنیت و قانون توزیع آب را اجرا نکرده‌اند. کشاورزان ما این بار هم باز تجمع کردند. من هم گفتم هر اتفاقی بیفتد وزیر نیرو باید محاکمه شود. عوامل نیروی انتظامی و اطلاعاتی به کشاورزان رجوع نکنند. حقآبه حق آنها است. آنها شهید داده‌اند.»
این اعتراض‌ها اما پایان نداشت؛ پل خواجو هم شاهد تجمع کشاورزان معترضی شد که آمده بودند تا صدای‌شان را به گوش مسئولان برسانند. مسئولان اما پاسخ صدای‌شان را با 12 طرح تصویب شده‌ دادند.


اما مهمترین آن 12 طرح بود که بر سر زبان‌ها افتاد و تحلیل‌های مختلفی به دنبالش. یکی از آنها اما نگرانی از استفاده از اعتراضات کشاورزان برای مشروعیت دادن به طرح‌هایی است که می‌تواند دمینوی اعتراضات در استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان را کلید بزند. طرحی که به پیوسته در این سال‌ها با اعتراض فعالان محیط زیست و مردم این دو استان روبه‌رو بوده است. طرح انتقال آب به دﻟﯿﻞ ﮐﻤﺒﻮد آب در ﺣﻮﺿﻪ آﺑﺮﯾﺰ رودﺧﺎﻧﻪ زاﯾﻨﺪه رود از زﻣﺎن ﺷﺎه ﻋﺒﺎس از ﺣﻮﺿﻪ ﻫﺎی ﻣﺠﺎور در دﺳﺘﻮر ﮐﺎر ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﺮﻫﻤﯿﻦ اﺳﺎس ﺷﺮوع اﻧﺘﻘﺎل آب ﺑﻪ زاﯾﻨﺪه رود از دوران ﺷﺎه ﻋﺒﺎس در ﻣﺤﻞ ﺗﻮﻧﻞ اول ﮐﻮﻫﺮﻧﮓ اﻧﺘﺨﺎب شد و ﺑﺨﺶ‌ﻫﺎﯾﯽ از آن ﻧﯿﺰ تاکنون اﺟﺮایی شده است اما کوهرنگ 3 آخرین پروژه‌ای است که قرار است مشکل کشاورزان را حل و فصل کند. گرچه پس از شدت گرفتن اعتراضات کشاورزان از سوی بسیاری از افراد زمزمه‌های تمدید مجوز پروژه نیمه کاره کوهرنگ 3 به مدت 2 سال به گوش می‌رسد اما حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس از بررسی مسائل آب سه استان کشور در دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داده و گفته است که در این جلسه تصمیم‌گیری شده تا حقآبه و اشتراک آب در مهر 97 به کشاورزان تعلق گیرد.
مصوبات آب 3 استان کشور در دفتر رئیس مجلس
نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم‌های مهمی درباره مشکلات آب سه استان بهره‌مند از زاینده‌رود در دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی گرفته شد. به گزارش فارس، حسینعلی حاجی دلیگانی پس از پایان جلسه بررسی مسائل آب 3 استان کشور در دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تصمیم‌های مهمی درباره مشکلات آب 3 استان بهره‌مند از زاینده‌رود در دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی گرفته شد. وی افزود: در این جلسه که در دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، تصمیم‌های مهمی با حضور وزیر نیرو، استاندار اصفهان، جمعی از نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و دو نفر نمایندگان کشاورزان این استان اتخاذ شد. نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی به سه تصمیم این جلسه اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس بند یک این جلسه، وزیر نیز موظف شده است جدول زمان‌بندی برای هر یک از بندهای 9گانه مصوبات شورای عالی آب اعلام و اجرا کند.
وی افزود: در بند دوم این جلسه اینگونه تصمیم‌گیری شده که استان‌های چهارمحال و بختیاری و یزد هم چون استان اصفهان بر اساس جدول تقسیم آب از زاینده‌رود برداشت کنند، به‌عبارت‌دیگر همان‌طوری که این استان در حال برداشت کمتر از منابع آبی زاینده‌رود است، استان‌های چهارمحال و بختیاری و یزد هم کمتر برداشت کنند. عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس توافق سوم این جلسه هم، خسارت‌هایی که قرار است از منابع استانی به کشاورزان این استان پرداخت شود، به همه کشاورزان شرق، غرب و شمال استان اصفهان به‌ویژه به کشاورزان شهرستان‌های شاهین‌شهر و میمه و برخوار اختصاص یابد. وی ادامه داد: در ادامه بند سوم بررسی مسائل آب سه استان کشور در دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی، تصمیم‌گیری شد که حقآبه و اشتراک آب در مهر 97 به کشاورزان تعلق گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
مرکل برای چهارمین دوره صدر اعظم آلمان شد «قدرت مند ترین زن جهان» همچنان بر مدار قدرت « ابتکار» تحلیل‌های مختلف در خصوص برکناری رکس تیلرسون را بررسی می‌کند همه اختلافات تیلرسون و ترامپ فیزیکدان برجسته انگلیسی در 76 سالگی در گذشت پایان تابش هاوکینگ رضا دهکی سایه روشن استیضاح «ابتکار» از حواشی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گزارش می دهد گذر حجتی از استیضاح آرام «ابتکار» روش‌های انتخاب کتاب در میان کتابخوانان را بررسی کرد سنت و مدرنیته در خدمت کتابخوانی «ابتکار» وضعیت بازار سرمایه در سال 96 را بررسی کرد از سود 64 درصدی تا رقابت در بازار بدهی نتیجه شور نمایندگان در دفتر رئیس مجلس برای حل اعتراض های کشاورزان نصف جهان اشتراک آب در مهر 97 به کشاورزان اصفهانی تعلق می‌گیرد یار نزدیک احمدی نژاد برای گذراندن حکم 15 سال حبس به زندان رفت بقایی و تکرار بازی اعتصاب غذا «ابتکار» ابهامات کناره گیری محمد علی نجفی از شهر داری تهران را بررسی می کند معمای استعفا در بهشت بیژن زنگنه: میزان تولید نفت در دو میدان آبان و پایدار غرب به ۱۰۵ میلیون بشکه می‌رسد پیونگ‌‎‌یانگ، واشینگتن، سوئد یا سوئیس ترامپ و کیم کجا دیدار خواهند کرد؟ وزارت امور خارجه روسیه: اقدامات خصمانه انگلیس بی‌پاسخ نمی‌ماند