«ابتکار» روش‌های انتخاب کتاب در میان کتابخوانان را بررسی کرد سنت و مدرنیته در خدمت کتابخوانی

فاطمه امین‌الرعایا
برای انتخاب کتاب راه‌های مختلفی وجود دارد. بعضی از جلد کتاب خوش‌شان می‌آید، بعضی برای خرید یک کتاب به برچسب پرفروش اعتماد می‌کنند، برخی از دوستان‌شان می‌پرسند و ... اما مردم چقدر از شبکه‌های مجازی و اپلیکیشن‌های کتاب برای انتخاب موارد مورد مطالعه خود استفاده می‌کنند؟
افراد برای انتخاب کتابی که وقت خود را با آن سپری کنند، روش‌های متفاوتی را پیش می‌گیرند، از جذابیت جلد کتاب گرفته تا معرفی یک دوست. اما کدام روش، کارآمدتر است؟ آیا این سوال از پایه سوال درستی است؟ نسترن، ادبیات خوانده است و یک کتاب‌باز حرفه‌ای است. او برای انتخاب کتاب به توصیه‌های کتابفروش‌ها اعتماد می‌کند و در این‌باره می‌گوید: من معمولا از دو کتابفروشی قدیمی کتاب می‌خرم و به کتابفروش‌های آن اعتماد دارم. مثلا یک کتابفروشی در خیابان کریمخان وجود دارد که مسئول آن فرد بسیار باسواد و پرمطالعه‌ای است که معمولا کتاب‌های خیلی خوبی پیشنهاد می‌کند. به نظر من یک کتابفروش حرفه‌ای می‌تواند کمک کند.
او ادامه می‌دهد: من چون بیشتر آثار داستانی می‌خوانم، نشری را انتخاب می‌کنم که معمولا بیشتر نویسنده‌های خوب در این حوزه با او همکاری می‌کنند، از سوی دیگر این انتشارات از نویسندگان نسل جدید هم حمایت می‌کند. بنابراین تولیدات ناشران این‌چنینی که حائز اعتبار هستند را هم پیگیری می‌کنم.


نسترن در مورد انتخاب کتاب با اعتماد به فضای مجازی می‌گوید: سایت‌های نقد کتابی وجود دارد که در بخش نقد ادبی فعال هستند و کتاب‌های خوبی را معرفی می‌کنند اما هرگز به شبکه‌های مجازی برای انتخاب یک کتاب اعتماد نمی‌کنم. مثلا فضای شبکه‌ای مثل اینستاگرام، سطحی است و کتاب‌هایی در آن مطرح می‌شوند که سطح کیفی بالایی ندارند و بیشتر به درد همان توضیحات پایین عکس‌های اینستاگرام می‌خورند.
او که زیاد کتاب می‌خواند، می‌گوید کتاب‌هایی به او پیشنهاد شده که از خواندن آنها پشیمان شده است و در این‌باره ادامه می‌دهد: اتفاقا یکی از همین کتاب‌ها را از اینستاگرام انتخاب کردم، پست‌های زیادی با عکس این کتاب منتشر شده بود اما بعد از خواندن این کتاب کاملا از وقتی که صرف مطالعه آن کرده بودم پشیمان شدم.
سعیده کم و بیش وقتش را با کتاب می‌گذراند. او بیشتر به لیست کتاب‌های پرفروش اعتماد می‌‌کند و درباره روش‌های انتخاب کتابش می‌گوید: من تلاش می‌‌کنم ادبیات ملل را مطالعه کنم و چون چندان از نویسندگان و آثار تازه و مطرح این حوزه اطلاع ندارم، به لیست کتاب‌های پرفروش اعتماد می‌کنم. به هر حال اگر کتاب خوبی نبود انقدر مورد استقبال قرار نمی‌گرفت.
او از اپلیکیشن‌های معرفی کتاب هم بسیار استفاده می‌کند و در این زمینه می‌گوید: چندین اپلیکیشن در حوزه معرفی کتاب در این یکی دو سال اخیر شروع به فعالیت کرده‌اند که بسیار مفید و یاری‌رسان هستند. در این اپلیکیشن‌ها می‌توانیم به خلاصه کتاب‌ها دسترسی داشته باشیم و از نظرات کاربران هم استفاده کنیم.
سعیده از گروه‌های دوستی هم در انتخاب کتاب کمک می‌گیرد اما به کتابفروش‌‌ها چندان اعتماد ندارد. او هم بارها تجربه پشیمان شدن از مطالعه کتاب را داشته است و می‌گوید: این اتفاق را در خصوص کتاب‌های پرفروش بیشتر تجربه کرده‌ام. چون کتاب‌های پرفروش گاهی درگیر پروسه تجاری شدن می‌شوند و تبلیغات اغراق‌آمیزی دارند. اما به نظرم اگر کتاب بد هم بخوانیم به جایی برنمی‌خورد.
حامد، بیشتر اهل مطالعات تخصصی است. او برای انتخاب کتاب سوژه را در اولویت قرار می‌دهد و می‌گوید: من بیشتر به کتاب‌های حوزه اندیشه، سیاست و فلسفه علاقه دارم. در این حوزه برای من، عنوان و نویسنده بیشترین اهمیت را دارد. اما شبکه‌های مجازی و ادبیات هم برایم بسیار مهم است. من در کانال‌های مرتبط با حوزه مورد علاقه‌ام عضو هستم. در این کانال‌ها پی‌دی اف کتاب‌ها قرار دارد، من با نگاه به آنها کتاب مورد علاقه‌ام را انتخاب می‌کنم و آن را از کتابفروشی می‌خرم.
او درباره پیشنهادات فرد به فرد می‌گوید: بستگی دارد فردی که کتاب را پیشنهاد می‌کند چه کسی باشد. من امسال 17 کتاب خواندم. از این تعداد 5 یا 6 کتاب به توصیه استادم بوده است اما گاهی در میان کتاب‌هایی که این‌گونه انتخاب می‌شوند، کتاب‌هایی هست که با آنها ارتباط خوبی برقرار نمی‌کنم.
علیرضا از جمله کسانی است که قبل از خرید کتاب می‌داند دنبال چه کتابی است. او درباره روش‌های انتخاب کتابش می‌گوید: من معمولا قبل از اینکه بخواهم کتابی را بخرم درباره آن تحقیق می‌کنم و در حوزه‌های مطالعاتی هدفمندم معمولا بی‌گدار به آب نمی‌زنم. اما اگر دسترسی به منابعی برای تحقیق در مورد موضوع نظرم نداشته باشم، به سایت‌های خانه کتاب یا سایت‌های مشابه مراجعه می‌کنم و کتاب‌های مرتبط با موضوع را جست‌وجو می‌کنم. در مرحله بعد ناشر را در اولویت قرار می‌دهم و در مرحله بعد نویسنده و مترجم برایم مهم خواهند بود. در حقیقت در تمام این مراحل اولویت‌بندی و اعتبارسنجی انجام می‌دهم و پس از بررسی کامل کتاب را تهیه می‌کنم.
علیرضا اصلا از شبکه‌های مجازی برای انتخاب کتاب استفاده نمی‌کند و می‌گوید: من چندان نسبتی با شبکه‌های مجازی در این خصوص ندارم. البته برای پیدا کردن کتابی که قبلا انتخاب کرده‌ام از بعضی سایت‌ها کمک می‌گیرم اما با کمک سایت‌ها و فضای مجازی کتابی را برای خواندن انتخاب نمی‌کنم.
او در زمینه مطالعات غیر تخصصی از معرفی و پیشنهادات افراد دیگر استقبال می‌کند و می‌گوید: بسیار پیش آمده که دوستان کتابی را خوانده باشند و من هم به پیشنهادشان آن را مطالعه کرده باشم. یکی از راهکارهای بسیار جدی من برای مطالعات غیر جدی همین روش است و البته در میان کتاب‌هایی که با این روش انتخاب کرده‌ام چندین بار پیش آمده که از خواندن کتاب پشیمان شده‌ام. انگار چندان با هم هم‌سلیقه نبوده‌ایم.
فرشید بیشتر از اینکه کتاب‌باز باشد، فیلم‌باز است اما با این وجود کتاب هم جزئی از علاقه‌مندی‌هایش محسوب می‌شود. او از پیشنهاد مستقیم افراد بیشتر از سایر روش‌ها استقبال می‌کند و می‌گوید: وقتی با دوستان هستیم معمولا از کتاب هم صحبت می‌شود و هر کدام جزئیاتی از کتابی که خوانده‌اند را بیان می‌کنند. معمولا بر اساس این گفته‌ها تصمیم می‌گیرم که کدام کتاب را بخوانم.
او ادامه می‌دهد: البته گاهی هم که سری به کتابفروشی‌ها می‌زنم و کتاب‌ها را ورق می‌زنم، فصل‌بندی‌ها را نگاه می‌کنم، پشت جلد را می‌خوانم و کتابی که با حال و هوایم تناسب داشته باشد را برای مطالعه انتخاب می‌کنم. گاهی هم در این میان کتاب‌های خوبی پیدا کرده‌ام که کمتر شناخته شده بودند.
فرشید با اپلیکیشن‌های کتاب میانه خوبی ندارد ولی از نظراتی که در مورد کتاب‌ها در شبکه‌ها مجازی نوشته شده استفاده می‌کند. اما معمولا سراغ کتاب‌های پرفروش نمی‌رود. او می‌گوید: تجربه‌ام در زمینه فیلم‌ نشان داده که در بسیاری موارد فیلم‌هایی که خیلی مورد استقبال قرار گرفته و در گیشه هم موفق بوده به نظر من فیلم متوسطی آمده است به همین دلیل، رفتار مشابهی در خصوص کتاب دارم.
فارغ از موارد مطرح شده سنتی، گسترش فضای مجازی و ارتباط کاربران با آن می‌تواند بستر مناسبی برای انتخاب اپلیکیشن‌های رسمی در حوزه کتاب باشد تا از این طریق هم کمکی به کتابخوان‌ها شود و هم جلوی بازار کاذب کتاب‌سازی‌ها گرفته شود.
سایر اخبار این روزنامه
مرکل برای چهارمین دوره صدر اعظم آلمان شد «قدرت مند ترین زن جهان» همچنان بر مدار قدرت « ابتکار» تحلیل‌های مختلف در خصوص برکناری رکس تیلرسون را بررسی می‌کند همه اختلافات تیلرسون و ترامپ فیزیکدان برجسته انگلیسی در 76 سالگی در گذشت پایان تابش هاوکینگ رضا دهکی سایه روشن استیضاح «ابتکار» از حواشی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گزارش می دهد گذر حجتی از استیضاح آرام «ابتکار» روش‌های انتخاب کتاب در میان کتابخوانان را بررسی کرد سنت و مدرنیته در خدمت کتابخوانی «ابتکار» وضعیت بازار سرمایه در سال 96 را بررسی کرد از سود 64 درصدی تا رقابت در بازار بدهی نتیجه شور نمایندگان در دفتر رئیس مجلس برای حل اعتراض های کشاورزان نصف جهان اشتراک آب در مهر 97 به کشاورزان اصفهانی تعلق می‌گیرد یار نزدیک احمدی نژاد برای گذراندن حکم 15 سال حبس به زندان رفت بقایی و تکرار بازی اعتصاب غذا «ابتکار» ابهامات کناره گیری محمد علی نجفی از شهر داری تهران را بررسی می کند معمای استعفا در بهشت بیژن زنگنه: میزان تولید نفت در دو میدان آبان و پایدار غرب به ۱۰۵ میلیون بشکه می‌رسد پیونگ‌‎‌یانگ، واشینگتن، سوئد یا سوئیس ترامپ و کیم کجا دیدار خواهند کرد؟ وزارت امور خارجه روسیه: اقدامات خصمانه انگلیس بی‌پاسخ نمی‌ماند