نقش ايران در گسترش تجارت منطقه اکو


وزير راه و شهرسازي گفت: جمهوري اسلامي‌ايران با در اختيار داشتن زيرساخت‌هاي مناسب حمل و نقلي در بخش‌هاي مختلف، نقش مهمي‌را در رشد و گسترش تجارت منطقه اکو به ويژه کشورهاي محصور در خشکي ايفا مي‌کند. 
به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، «عباس آخوندي» در نهمين اجلاس وزراي حمل و نقل کشورهاي عضو سازمان همکاري اقتصادي -اکو- در بندر ترکمنباشي ، افزود: اجلاس وزاري حمل و نقل کريدور شمال –جنوب مهر ماه امسال در تهران برگزار و مسائل مربوط به تجاري سازي اين کريدور، وضع نظام تعرفه و ساير مسائل مربوط به آن بررسي خواهد شد.
وي با اشاره به افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر چابهار و ظرفيت ۸ ميليون تني فعلي آن و تکميل طرح‌هاي توسعه آن با مشارکت طرفه‌هاي خارجي اعلام کرد که موقيعت ويژه ترانزيتي اين بندر در اتصال شرق آسيا به شبه قاره هند و افغانستان به آسياي ميانه، روسيه و اروپا کمک بسيار چشمگيري به رونق ترانزيت منطقه‌اي و بين‌المللي و به تبع آن روانسازي جريان تجارت در اين منطقه خواهد کرد.
وزير راه و شهرسازي ايران ، با ارائه آخرين وضيعت کريدور بين‌المللي شمال-جنوب و اقدامات صورت گرفته در اتصال شبکه ريلي آستارا در ايران و آستاراي آذربايجان، اعلام کرد که تا تکميل حلقه مفقوده باقيمانده در مسير اين کريدوربه صورت حمل و نقل ترکيبي انجام مي‌شود.
آخوندي تاکيد کرد که امروز زمان برداشتن گام‌هاي عملي براي تحقق برنامه‌ها و تصميم‌هايي است که قبلا در منطقه اکو و چارچوب برنامه‌هاي بخش حمل و نقل اکو وضع شده‌است .
وزير راه و شهرسازي اظهار اميدواري کرد که مقدمات و ساز و کارهاي لازم براي مطالعه تجاري سازي کريدور ريلي قزاقستان، ترکمنستان و ايران بزودي نهايي شود.
آخوندي اضافه کرد: اميدوارم که اجلاس وزاري حمل و نقل کشورهاي واقع در مسير کريدور چين، قرقيزستان، قزاقستان، تاجيکستان، افغانستان و ايران که کشور چين را از مسير اين کشورها و ايران و اروپا متصل مي‌کند و افغانستان ميزباني آن را بر عهده گرفته است ، امسال برگزار شود.
وي همچنين ضرورت حضور چين در اين کريدور و نيز گسترش فطارهاي کانتينري آلماتي-استانبول و آلماتي – بندر عباس در چارچوب اکو به چين را خواستار شد.
وزير راه و شهرسازي فعال شدن مسير ريلي کريدور اسلام آباد- تهران- استانبول (ITI) و تلاش براي بازسازي و بهسازي مسير کويته – تفتان در داخل پاکستان را که يکي از موانع جدي براي عملياتي شدن اين مسير است مورد تاکيد قرار داد.
آخوندي ،با توجه به ظرفيت‌هاي فراوان و اشتراکات زياد بين کشورهاي منطقه اکو ، پيشنهاد کرد موضوع از سرگيري قطارهاي مسافري مشهد-عشق‌آباد و نيز قطارهاي مسافري بين ايران و ازبکستان از جمله شهرهاي سمرقند و بخارا بررسي شود .
وي بر تمرکز جدي دبيرخانه اکو جهت تسريع در اجرايي کردن چهارچوب موافقتنامه حمل و نقل و ترانزيت اکو (TTFA) ، تسهيل عبور مرزي، برداشتن موانع غيرفيزيکي و تشريفات غير لازم در حمل و نقل و ترانزيت و عملياتي کردن کريدورهاي ريلي و جاده‌اي منطقه اکو با تعريف پروژه‌هاي مشترک تاکيد کرد.
آخوندي همچنين به مشترکات تاريخي، فرهنگي و تمدني کشورهاي منطقه اکو و مسيرهاي اتصالي کشورهاي همسايه به همديگر به همراه پتانسيل‌هاي فراوان در آن از جمله وسعت هشت ميليون کيلومتر مربعي، جميعت ۴۰۰ ميليوني، منابع غني انرژي و تنوع گردشگري قابل توجه و نيز رشد اقتصادي مناسب آن که موجب شده تا اين منطقه به عنوان يکي از راهبردي‌ترين مناطق در جغرافيايي سياسي جهاني شناخته شود ، اشاره کرد.
وزير راه و شهرسازي ايران ، اعلام کرد که اين امر ما را بر آن مي‌دارد تا با استفاده از امکانات بلقوه اقتصادي کشورهاي عضو موجب ارتقاي رفاه ملت‌هاي خود را فراهم کنيم .
نهمين اجلاس وزاري حمل و نقل سازمان همکاري‌هاي اقتصادي «اکو»ساعتي پيش در محل هتل «دنيز» منطقه ملي گردشگري «آوازه» در نزديکي شهر ترکمنباشي واقع در ساحل ترکمني درياي خزر با حضور وزاري حمل و نقل کشورهاي اعضو اکو،معاونين وزيران و نيز سفيران کشورهاي عضو اکو به کار خود پايان داد.