معرفی و بررسی بیمه مسافرتی

سفر کردن، طرفداران زیادی دارد. شاید اصلا کسی نباشد که ازمسافرت و دیدن نقاط مختلف این جهان پهناور لذت نبرد. اما گاهی عده زیادی با این که هزینه و وقت سفر کردن را دارند، از رفتن به آن خودداری می کنند. وقتی از آن ها سوال می کنید که چرا خود را از این تفریح لذت بخش محروم کرده اید؟ در پاسخ شما، مثال هایی از مشکلات پیش بینی نشده در سفر را می آورند که هر کدام به تنهایی کافی است تا کل سفر را خراب کند. مثلا به دلیل شرایط آب و هوایی نامناسب، دچار گرمازدگی، مسمومیت و بیماری شوند و نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشند. چمدان در فرودگاه گم شود و نیاز به وسایل ضروری بیداد کند! کیف دستی گم یا دزدیده شود، در حالی که داروهای ضروری فرد در آن قرار دارد و در صورت نخوردن آن ها قطعا مشکلات بدتری خواهد داشت. پول و مدارک شناسایی به سرقت برود و دیگر اتفاقات پیش بینی نشده زیادی که ممکن است هر لحظه برای فرد در سفر کمین کرده باشند. در پاسخ به این عزیزان باید گفت، از آن جا که هر مشکلی راه حل منحصر به فرد خود را دارد، این درد نیز بدون درمان نمانده است! شرکت های بیمه، با ارائه بیمه مسافرتی، این مشکل را حل کرده اند. بیمه مسافرتی دلگرمی برای تمام مسافرانی است که به دلیل مشکلات سفر، از آن اجتناب می کنند. اهمیتی ندارد که به یک سفر چند روزه یا یک سفر دراز مدت رفته باشید، بیمه مسافرتی با در نظر گرفتن تمام مشکلات احتمالی، شیرینی سفر را برای شما تضمین می کند. افرادی بر این باورند که بیمه مسافرتی، چندان ضرورت ندارد و بدون آن هم می توانند سفر خوبی داشته باشند. اما گاهی کوتاهی کردن برای خرید بیمه مسافرتی، مشکلاتی را سبب می شود که به راحتی لذت سفر را از شما می گیرد. اگر به سفر کردن می اندیشید و در عین حال برای خرید بیمه نامه مسافرتی دچار تردید هستید، ادامه مقاله را حتما مطالعه کنید. در این مقاله سعی شده است، با معرفی بیمه مسافرتی، اهمیت وافر آن برای تمام مسافران عزیز روشن شود.
 
بیمه مسافرتی از همراه بردن وسایل شخصی و چمدان هم واجب تر است. این بیمه نامه از آن دست بیمه هایی است که باید مورد توجه مسافران باشد؛ تا در طول سفر لحظات شاد و بی دغدغه ای را تجربه کنند. از آن جا که حادثه خبر نمی کند و ما هرگز نمی دانیم که در طول سفر چه اتفاقاتی رخ خواهد داد، استفاده از بیمه مسافرتی امری عاقلانه به نظر می رسد. بیمه مسافرتی گرچه هزینه های سفر را شامل نمی شود؛ اما مثل دیگر بیمه ها، ارزش هزینه کردن را دارد. این بیمه، برای پوشش هزینه های پزشکی، لغو سفر، گم کردن اسباب سفر و چمدان ها، سوانح هوایی و دیگر خسارات احتمالی در مدت سفر چه در داخل کشور و در خارج از آن، در نظر گرفته شده است. برای تهیه این بیمه نامه باید همزمان با رزرو سفر، هتل و پرواز اقدام کنید. خدماتی که شرکت های بیمه ارائه می کنند، ممکن است تفاوت های جزئی با هم داشته باشند ولی همه آن ها بیشتر حوادث و خسارت های سفر را پوشش می دهند. بیمه نامه ممکن است چند سفره باشد و تعداد نامحدودی سفر را در یک بازه زمانی معین، تحت پوشش قرار دهد. البته نا گفته نماند که در زمینه تامین مخارج پزشکی، بیمه نامه های مختلف با هم متفاوت هستند و ممکن است سطح پوشش آن ها با هم متفاوت باشد. بیمه نامه هایی که سطوح بالاتری را پوشش می دهند، معمولا برای کشورهایی که هزینه های پزشکی در آن ها بالاتر است مانند آمریکا، هستند.
شرایط عمومی بیمه نامه های مسافرتی
خدمات قابل ارائه در سفر به دو بخش تقسیم می شوند:
نخست آن کمک های شخصی است که خود شامل 13 بخش می شود:
1- هزینه های پزشکی و بستری در بیمارستان های خارج از کشور: در صورت بروز بیماری یا صدمات جسمانی بیمه گذار در خارج از کشور محل اقامت او، شرکت کمک رسان ایران هزینه های معمول و لازم بستری در بیمارستان، جراحی، معاینات پزشکی و داروهای او را تا سقف مبلغ ذکر شده در بیمه نامه پرداخت خواهد کرد. همچنین برای ارائه درمان با کیفیت به بیمه گذار، تماس های لازم با بیمارستان و پزشکان معالج از سوی شرکت کمک رسان ایران انجام خواهد شد. نکته قابل توجه درباره سفر به کشورهایی است که نیازی به ویزا ندارند. مثلا یکی از شهروندان می گوید: من چندی قبل به همراه خانواده به ترکیه سفر کرده بودم. از آن جایی که ویزا برای سفر به این کشور لازم نبود، تصور کردم بیمه مسافرتی نیز الزامی نیست. سه ساعت قبل از ترک هتل، فرزندم در استخر دچار سانحه شده و صورتش دچار پارگی شد. پس از مراجعه به بیمارستان متوجه شدیم؛ که هزینه بخیه بدون دستمزد پزشک 300 دلار است. به ناچار 30 دلار هزینه آمبولانس را پرداخت کردیم و چون زمان پرواز نزدیک بود، برای انجام بخیه به ایران آمدیم. اگر آژانسی که از آن تور را تهیه کرده بودیم؛ به ما اطلاعات درستی درباره بیمه مسافرتی می داد، قطعا این چنین غافلگیر نمی شدیم.
2- جابه جایی یا بازگرداندن بیمه گذار به کشور در طول سفر به هنگام بروز بیماری یا حادثه: در صورت بروز بیماری ناگهانی یا حادثه برای بیمه گذار، شرکت کمک رسان ایران به انتقال او به یک مرکز درمانی مجهز یا بازگرداندن بیمه گذار به کشور محل اقامت اش اقدام خواهد کرد. با توجه به وضعیت و وخامت حال بیمه گذار، گروه پزشکی شرکت بین الملل کمک رسان ایران، درباره مرکز درمانی یا لزوم انتقال او به کشورش تصمیم گیری می کند. در صورت حوادث جزئی و مداوای سرپایی با کمک آمبولانس به مراکز درمانی انتقال داده خواهد شد. یکی از نمایندگان شرکت های بیمه می گفت: به نظر من مسافران خارج از کشور بهتر است خودشان مستقیم از شرکت بیمه، این بیمه نامه را خریداری کنند و حق بیمه نیز به سن و مدت سفر بستگی دارد.
3- پرداخت هزینه های فوری دندان پزشکی: در صورت نیاز به خدمات فوری دندان پزشکی، هزینه های مورد نیاز آن به بیمه گذار در خارج از کشور تا سقف مبلغ ذکر شده در بیمه نامه تامین و پرداخت می شود.
4- بازگشت فوری خود و خانواده بیمه گذار به کشور: در صورت فوت شدن بیمه گذار به دلیل حادثه، به مدت بیش از ده روز، بیماری ناگهانی یا فوت بیمه گذار، هزینه بازگشت یک نفر از اعضای خانواده همراه او به کشور مبدا تقبل خواهد شد. مشروط بر این که شخص همراه نتواند سفر با وسیله نقلیه شخصی خود یا وسیله نقلیه ای را که در ابتدای سفر مورد استفاده قرار گرفته بود انجام دهد.
5- بازگرداندن جسد متوفی: در صورت فوت بیمه گذار، شرکت کمک رسان ایران اقدامات لازم برای انتقال و بازگرداندن جسد وی را انجام می دهد. همچنین هزینه های مربوط به انتقال جسد بیمه گذار به محل خاک سپاری در کشور محل اقامت او را تقبل خواهد کرد. نکته ای که باید توجه کرد این است که هزینه های مربوط به خاک سپاری و مراسم ترحیم از این پوشش مستثنا ست.
6- سفر اضطراری یکی از اعضای خانواده: در صورتی که بیمه گذار به علت حوادث یا بیماری، بیش از 10 روز در بیمارستان بستری شود، شرکت کمک رسان ایران، مخارج سفر یکی از اعضای خانواده او را از کشور محل اقامت بیمه گذار، از جمله هزینه رفت و برگشت به محل بستری شدن و مخارج اقامت او را در مدت این 10 روز تا سقف مشخصی پرداخت خواهد کرد.
7- بازگشت اضطراری به کشور به دلیل فوت یکی از اعضای نزدیک خانواده: اگر بیمه گذار به دلیل فوت یکی از اعضای خانواده (تا بستگان درجه دوم) خود ناچار به پایان دادن به سفر خود شود، چنان چه او قادر به سفر با وسیله نقلیه شخصی خود یا وسیله نقلیه ای که برای سفر اجاره شده است نباشد، شرکت کمک رسان ایران هزینه سفر او به کشور محل اقامت اش را پرداخت خواهد کرد. بیمه گذار باید دلایل، اسناد یا گواهی هایی (گواهی فوت) را که موجب توقف سفر او شده است به شرکت کمک رسان ایران ارائه کند.
8- تحویل دارو: در صورت فقدان داروی اضطراری برای بیمه گذار، هزینه های ارسال دارو تقبل و پرداخت می شود.
9- ارسال پیام ها و اطلاعات مراجع درمانی در مواقع اضطراری: شرکت کمک رسان ایران، پیام های اضطراری مربوط به حوادث مشمول این بیمه نامه را به طرف های بیمه گذار اعلام می کند. در صورت درخواست بیمه گذار اطلاعات اولیه از قبیل نام پزشک، متخصصان، دندان پزشک و... بدون هر گونه اظهار نظر تشخیصی، در اختیار بیمه گذار قرار می گیرد.
10- ارائه وجه الضمان: شرکت کمک رسان ایران از جانب بیمه گذار وجه الضمان لازم حداکثر تا مبلغی مشخص را تایید می کند. قبل از این اقدام بیمه گذار باید مبلغ مورد تقاضا را به صورت چک بانکی، حواله یا وجه نقد نزد دفتر رسمی ایران بسپارد.
11- حواله وجه نقد: چنان چه بیمه گذار در طول مسافرت به خارج از کشور در نتیجه سرقت، مفقود شدن بار، بیماری یا حادثه که می تواند از مدارک مربوط نظیر رسید، تاییدیه، شکواییه رسمی و... به اثبات برسد، پول نقد خود را از دست بدهد، شرکت کمک رسان ایران به شرط سپرده گذاری مبلغ مورد تقاضا در قالب چک بانکی، حواله یا پول نقد در دفتر رسمی خود در ایران، تا حداکثر مبلغ مشخصی اقدام خواهد کرد.
12- فقدان گذر نامه، گواهی نامه و شناسنامه در خارج از کشور: در صورت فقدان این مدارک در خارج از کشور، هزینه های لازم برای تهیه آن ها یا مدارک کنسولی مشابه تا سقف مبلغ مشخصی هزینه پرداخت خواهد شد.
13- معاضدت حقوقی: هزینه های دفاع قانونی در مقابل اشخاص ثالث در دعاوی کیفری و مدنی ناشی از حوادث رانندگی در خارج از کشور پوشش داده خواهد شد.

دومین بخش از خدمات قابل ارائه در سفر توسط بیمه مسافرتی، پوشش های مربوط به بار همراه سفر است که خود شامل سه دسته کلی می شوند.
1- جبران خسارت فقدان بار تحویلی به هواپیما: در صورت فقدان بار توسط شرکت هواپیمایی حامل، شرکت کمک رسان ایران علاوه بر خسارتی که حامل ملزم به پرداخت آن است، ما به التفاوت آن را تا حداکثر 200 یورو برای مجموعه بار و لوازم تحویل شده به هواپیما، به بیمه گذار پرداخت خواهد کرد. به همین منظور بیمه گذار باید فهرستی از مشخصات و محتویات، از جمله قیمت تخمینی و تاریخ خرید هر قلم کالا و همچنین میزان خسارت پرداختی توسط شرکت حامل را به شرکت کمک رسان ایران ارائه کند. پرداخت خسارت بر اساس روش توصیه شده به وسیله سازمان بین المللی حمل بار محاسبه خواهد شد.
2- جبران خسارت در ورود بار همراه مسافر: در صورتی که بار مسافر ثبت شده باشد، هزینه تاخیر در ورود بار همراه او را پس از گذشت حداقل شش ساعت تاخیر برای خرید ملزومات اساسی حداقل تا سقف مشخصی پوشش می دهد.
3- یافتن و ارسال بار و ملزومات شخصی: شرکت کمک رسان ایران راهنمایی لازم در خصوص نحوه گزارش سرقت یا فقدان بار و ملزومات شخصی را به بیمه گذار ارائه و برای یافتن آن همکاری می کند. در صورت پیدا شدن ملزومات مذکور، انتقال آن به مقصد مد نظر بیمه گذار یا کشور محل اقامت او توسط شرکت کمک رسان ایران، بیمه گذار متعهد به بازگشت خسارت دریافتی در زمینه فقدان بار بر اساس این بیمه نامه خواهد بود. سومین بخش پوشش تاخیر در عزیمت است. در صورتی که وسیله نقلیه عمومی مسافرتی مورد استفاده بیمه گذار حداقل تا 6ساعت تاخیر در حرکت داشته باشد، شرکت کمک رسان ایران به شرط ارائه نسخه اصلی صورت حساب های مربوط، هزینه های اضافی محتمل شده به دلیل این تاخیر را پوشش خواهد داد. در صورتی که تاخیر بیش از 6ساعت باشد تا سقف 45 یورو و... پرداخت خواهد کرد. حداکثر تعهد بابت کلیه موارد فوق 180 یورو است.مثلا هزینه بیمه مسافرتی برای افرادی که در بازه سنی 13 تا 64 سال قرار دارند و مدت سفر آن ها تا 15 روز است به شرح جدول است. هزینه ها به تومان است