کاندیدای نوبل اقتصاد: خروج آمریکا از برجام بهتر از شرایط معلق گذشته است

محمد هاشم پسران، نامزد جایزه نوبل اقتصاد در سال 2013 ، یکی از مشهورترین و بین المللی ترین اقتصاددانان ایرانی است که هم اکنون مقیم بریتانیاست. او به تازگی در مصاحبه ای درباره اقتصاد ایران گفته است که باید برجام را حفظ کنیم اما لازم است اقتصاد را طوری تنظیم کنیم که با تحریم‌های خارجی بتوانیم مقابله کنیم. پروفسور پسران در گفت وگو با همشهری، درباره وضعیت رشد کشور هم می گوید: رشد باید فراگیر باشد نه این که فقط در بخش‌های خاصی از اقتصاد شاهد رشد باشیم و در بخش‌های دیگر رکود باشد. نگاه پسران بیش از وقایع و مسائل بین‌المللی به مدل مدیریت داخلی اقتصاد ایران دوخته شده است. او معتقد است با استفاده از سرمایه اجتماعی و ظرفیت‌های موجود در اقتصاد ایران، حتی با وجود تحریم‌های آمریکا، می‌توان به نقطه مطلوبی در آینده رسید. پسران چندان نگران خروج آمریکا از برجام نیست. و معتقد است هم‌اکنون باید بیشتر به مدیریت اقتصاد در داخل کشور توجه شود تا خارج.
ما باید به داخل بیشتر نگاه کنیم تا به خارج
پسران تاکید می کند: من فکر می‌کنم برجام برای ایران خیلی مهم بود. البته برخی‌ها از آن انتظار‌های زیادی داشتند که چندان معقول نبود. مهم‌ترین تأثیر برجام این بود که تولید نفت را به سطح قبل از تحریم‌ها بازگرداند و در نتیجه رشد اقتصادی منفی ایران به سرعت مثبت شد. البته برجام به تنهایی نمی‌تواند مشکلات داخل کشور را حل کند و چنین انتظاری هم نباید می‌داشتیم. ما باید به داخل بیشتر نگاه کنیم تا به خارج.وی می گوید: باید هر طور شده برجام را نگه داریم البته خروج آمریکا از برجام حتی ممکن است در نهایت به نفع ایران تمام شود و انسجام بیشتری بین ایران و مجامع بین‌المللی ایجاد کند، بنابراین ایران باید برجام را ادامه بدهد و با کشورهایی که در حوزه آمریکا نیستند ارتباط تجاری برقرار کند.
خروج آمریکا از برجام بهتر از شرایط گذشته است


پسران، حتی خروج آمریکا را مثبت ارزیابی می کند و می گوید: به‌نظر من قطعی شدن خروج آمریکا از برجام به‌مراتب بهتر از شرایط یک‌سال‌ونیم گذشته است که هر سه ماه یک‌بار دولت آمریکا موجودیت برجام را زیر سؤال می‌برد و به نوسان ارزی و اقتصادی در ایران دامن می‌زد. نبود اطمینان از شرایط اقتصادی و نامعلوم بودن مقررات حاکم بر تجارت خارجی و نقل و انتقال منابع ارزی، اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده و آثار منفی مهمی روی رشد و اشتغال داشته است.به گفته وی، باتوجه به نقش تعیین‌کننده آمریکا در نظام تجاری و ارزی جهان و استفاده از دلار آمریکا به‌عنوان ارز مرجع، ایجاد یک حوزه اقتصادی جدید که تابع تحریم‌های ثانوی آمریکا نباشد، بسیار مشکل خواهد بود ولی من فکر می‌کنم با خروج آمریکا از برجام، شرایط برای ایجاد یک حوزه اقتصادی‌ مستقل از آمریکا بسیار مساعد است و کوشش عمده از طرف ایران با همکاری کشورهای اروپایی، روسیه، چین و دیگر کشورهای منطقه و آسیای میانه می‌تواند احتمال موفقیت را در این زمینه افزایش دهد.