عملیات مسدودسازی فیلترشکن ها آغاز شده است

زهرا حاجیان - وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات، روزگذشته درباره نقش شرکت ارتباطات زیرساخت  در مسدود کردن فیلترشکن‌ها  گفت: تحت دستوری که آقای رئیس جمهور دادند و در چارچوبی که شورای عالی فضای مجازی ارائه داده و منطق هم دارد، شرکت زیرساخت به دنبال  استفاده از فیلترشکن‌ها،  نباید اجازه دهد فضای کشور پر از باج‌افزار شود و باید جلوی این ها را گرفت. به همین دلیل، اقداماتی برای مسدود کردن فیلترشکن‌ها آغاز شده که طبق قانون هم بوده و مشکل مقرراتی درباره این موضوع وجود ندارد.
  وی در عین حال ازآغاز عملیات مسدود سازی فیلتر شکن ها  خبر داد.  مهندس آذری جهرمی  همزمان با هفته ارتباطات و در حاشیه مراسم رونمایی از پروژه‌های  ارتباطی همراه اول،  در پاسخ به سوالی درباره اختلالات اینترنتی ایجاد شده در شبکه  اپراتورهای تلفن همراه  به دلیل استفاده از فیلترشکن ها  گفت :  درست است که بسیاری از فیلترشکن‌ها خدمات ظاهری خوبی به کاربر ارائه می‌دهند و به همین دلیل کاربران به استفاده از آن‌ها علاقه‌مندند اما بر اساس  گزارش‌هایی که مراکز معتبر منتشر می‌کنند، این نوع نرم‌افزارها استفاده ضدامنیتی دارند و نوعی باج‌افزار هستند که به جمع‌آوری اطلاعات مشترکان اقدام می‌کنند و استفاده از فیلترشکن‌ها تبعات امنیتی  بسیار زیادی دارد.  باید مردم را درباره استفاده از فیلترشکن ها توجیه کنیم تا آن‌ها با ما همراهی کنند. جهرمی  استفاده از فیلترشکن‌ها  را مطلوب کسانی دانست که  همواره به دنبال براندازی کشور بوده اند . وی افزود : وزارت امور خارجه آمریکا در سال ۸۹ یکی از برنامه‌هایی که برای براندازی جمهوری اسلامی داشت، توسعه فیلترشکن ها بود و حتی گوشی‌های اپل را به گونه ای در بازار ایران عرضه می‌کرد که بدون فیلترشکن کار نکنند.
انسداد فیلترشکن‌ها نباید باعث افت کیفیت اینترنت شود
جهرمی افزود : البته لازم می دانم بر این نکته نیز تاکید کنم که انسداد فیلترشکن‌ها نباید باعث افت کیفیت اینترنت یا ایجاد مشکلاتی برای کسب و کارها شود. ما این موضوع را از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات خواسته ایم و به اپراتورها هم در این باره تذکر داده ایم. دیروز بعد از ظهر هم جلسه‌ای با حضور اپراتورها، برای بررسی این موضوع تشکیل شد. آذری جهرمی ادامه داد: اما بنا نیست به این موضوع بپردازیم که با دستور فیلترینگی که آمده و با مخالفت بسیاری از مردم مواجه شده است، می‌توانیم به باج‌افزارها و فیلترشکن‌ها اجازه دهیم که در کشور توسعه پیدا کنند.


استفاده از پیام‌رسان انتخاب کاربر است
آذری جهرمی با بیان این که پیام‌رسان و استفاده از ابزار ارتباطی، انتخاب کاربر است، افزود: این که ما به استفاده از یک پیام‌رسان قائل باشیم یا نه، تغییری در انتخاب مردم ندارد. البته سیاست کشور، ترویج پیام‌رسان‌های بومی است و ما بر این اساس مصوباتی در شورای عالی فضای مجازی داشتیم و پیام‌رسان‌هایی هم در این حوزه فعالیت کردند. اما این پیام‌رسان‌ها باید خدمات، تنوع و کاربری‌های لازم را برای مردم فراهم و همچنین اعتماد مردم را جلب کنند.
۱۰ میلیون نصب فعال روی  پیام رسان های بومی  انجام شده است
وی با اشاره به تعداد کاربران پیام‌رسان‌های بومی بیان کرد: تا روز گذشته ۱۰ میلیون نصب فعال روی پیام رسان های بومی  انجام شده است  که البته به معنای ۱۰ میلیون نفر نیست زیرا ممکن است یک نفر چند اپلیکیشن نصب کرده باشد. با وجود این، باز هم آمار قابل توجهی است. وزیر ارتباطات افزود: واقعیت این است که پیام‌رسان‌های داخلی به تدریج جایگاه خود را پیدا می‌کنند که البته نیاز به زمان دارد و دستگاه‌های مختلف  اجرایی و قضایی هم خود را به‌روزرسانی می‌کنند چراکه محیط ارتباطی دنیا تغییر کرده و نوع برخورد با فضای مجازی باید اصلاح شود.البته درنهایت مردم هستند که تصمیم می‌گیرند از چه ابزاری استفاده کنند. تمایل ما بر اساس سیاست‌های حاکمیتی و ترویج پیام رسان‌های بومی است .
دسترسی به سرعت یک گیگابیتی روی نسل چهار و نیم
آذری جهرمی با اشاره به پروژه‌های رونمایی شده در همراه اول  گفت : ما از همراه اول خواستیم ظرف ۴۵ روز آینده، موضوع این رادیوهای پرظرفیت در مجموعه ورزشگاه آزادی حل شود زیرا تعداد زیادی از مردم در مدت زمان کوتاهی آن جا جمع می‌شوند که موجب قفل شدن شبکه‌های ارتباطی می‌شود و نیاز به ارتباطات وجود دارد. البته لازم است از گوشی‌هایی که می‌توانند از این فناوری استفاده کنند، به تدریج استفاده شوند.
108هزار مدرسه تا پایان امسال باید به شبکه ملی اطلاعات متصل شود
وی ادامه داد : همچنین این اپراتور باید بر اساس ماده 69برنامه ششم توسعه کشور و طی تفاهم نامه هایی که بر این اساس با وزارت آموزش وپرورش امضا شده است ؛ تا پایان امسال  به شبکه ملی اطلاعات متصل شود .