ترس در بورس

هادی مومنی- هر چند معاملات بورس در دو هفته اخیر بعد از سخنرانی دونالد ترامپ و اعلام رسمی خروج آمریکا از توافق «برجام» با کمک حقوقی‌ها و دست‌های نامرئی که همیشه در تالار شیشه‌ای وجود دارد از مسیر رو به رشد خود خارج نشد اما اظهارنظرهای تهاجمی وزیر خارجه آمریکا درباره تحریم‌های آینده، روز گذشته خرید و فروش سهام را تحت فشار سنگینی قرار داد و باعث شد تا رشد شاخص به پایین‌ترین سطح ممکن برسد. وقتی مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ ایالات متحده آمریکا در تازه‌ترین اظهارنظر رسمی خود که نشان‌دهنده سیاست‌های این کشور در قبال ایران است به صراحت اعلام کرد که آمریکا شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران وضع می‌کند به روشنی مشخص بود که سهامداران و سرمایه‌گذاران در بورس روی موج این شوک منفی معاملات را با اعتمادی متزلزل و نگرانی‌های زیاد از چشم‌انداز تالار شیشه‌ای‌ دنبال خواهند کرد. روز گذشته از هفت شاخص اصلی بازار سهام، چهار شاخص با ریزش مواجه شدند و در کنار آن، ارزش بازار نیز با افت همراه بود. در عین حال معاملات کد به کد بین حقوقی‌های بازار برای کنترل از ریزش‌های سنگین شاخص و قیمت سهام موثر واقع شد اما همانند روزهای گذشته باعث صعود شاخص‌ها نشد و در نهایت نماگر اصلی بورس در پایان معاملات روز گذشته فقط 2 واحد رشد اندک را به ثبت رساند.
جزییات تحرک معاملاتی
در بستر همین اتفاق اکثر شاخص‌های بازار سهام با کاهش، معاملات خود را به پایان رساندند. بر اساس آمارهای معاملاتی، روز گذشته شاخص‌های بورس با نوسان مواجه شدند به طوری که شاخص کل با دو واحد رشد به ۹۵ هزار ۲۲۹ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با یک واحد افزایش به ۲۹ هزار ۶۷۸ واحد، شاخص کل «هم وزن» با (۲۱) واحد افت معادل (12/0) درصد به ۱۷ هزار و ۲۷۴ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با (۱۵) واحد کاهش‌ معادل (12/0) درصد به ۱۲ هزار و ۶۹۸ واحد، شاخص آزاد شناور با (۵۸) واحد افت‌ معادل (06/0) درصد به ۱۰۱ هزار و ۶۷۸ واحد، شاخص بازار اول با (۵۰) واحد کاهش معادل (07/0) درصد به ۶۷ هزار و ۷۷۳ واحد و شاخص بازار دوم با ۲۸۸ واحد رشد معادل 14/0 درصد، به ۲۰۲ هزار و ۱۲۶ واحد رسید.
نمادهای تاثیرگذار


از سویی دیگر روز گذشته چهار نماد «شپنا با (۳۷) واحد، شبریز با (۲۴) واحد، فملی با (۲۲) واحد و شبندر با (۲۱) واحد» بیشترین تاثیر منفی و سه شاخص «فولاد با ۳۶ واحد، کگل با ۲۶ واحد و جم با ۲۰ واحد» را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند. این گزارش می‌افزاید‌ روز گذشته شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای با افت مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «انتشار و چاپ با ۵۴۱۶ واحد صعود معادل 81/2 درصد به ۱۹۸ هزار و ۲۷۷ واحد، تامین آب، برق، گاز با چهار واحد افزایش معادل 58/1 درصد به ۲۵۶ واحد، فرآورده نفتی با (۴۲۲۰) واحد ریزش معادل (15/1) درصد به ۳۶۲ هزار و ۲۶۲ واحد، محصولات فلزی با (۲۵۷) واحد افت معادل (21/1) درصد به ۲۱ هزار ۸۳ واحد، قند و شکر با (۱۸۰) واحد کاهش، معادل (78/1) درصد به ۹ هزار و ۹۶۶ واحد، انبوه‌سازی با (۱۲) واحد افت معادل (86/1) درصد به ۶۴۷ واحد، سایر معادن با (۳۶۳) واحد کاهش معادل (84/2) درصد به ۱۲ هزار و ۴۵۵ واحد رسید.
گردش نمادها
از سویی دیگر‌ طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه پاسارگاد، ارتباطات سیار ایران، کارخانجات سیمان صوفیان، سیمان تهران، قند ارومیه، مبین‌وان‌ کیش، بیمه سامان، سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران، قرارداد اختیار معامله خرید و فروش تبعی سهام سرمایه‌گذاری دارویی تامین، بانک گردشگری، سرمایه‌گذاری سایپا، اوراق اختیار خرید و فروش مخابرات ایران و عمران و توسعه شاهد از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های قند لرستان، فولاد آلیاژی ایران، مخابرات ایران، پخش البرز، عمران وتوسعه شاهد، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، بیمه سامان،‌گسترش صنایع و خدمات کشاورزی بین‌المللی محصولات پارس، پتروشیمی فناوران، سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی، تولید مواد اولیه داروپخش، سیمان بجنورد، سیمان خزر‌ حق تقدم خرید سهام شیشه همدان‌ بازگشایی شدند. روز گذشته همچنین نماد معاملاتی سایپا‌دیزل به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر و همچنین سرمایه‌گذاری دارویی تامین به دلیل عدم رعایت الزامات دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار تعلیق شدند.
روند قیمت سهم‌ها
در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی روز گذشته بازار سهام مشخص می‌کند‌ قیمت سهام نمادهای «شدوص، دابور، شگل، تکنو، خوساز، مرقام و کهرام» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «سیلام، قصفها، حپترو، کدما، ثاباد، فمراد و فلوله» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند. در پایان معاملات روز گذشته بورس، در ۵۰ هزار و ۹۹۸ نوبت معاملاتی، ۶۴۴ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۴۸ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار نیز به ۳۷۲ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان رسید.