دورنمای سفر صدراعظم آلمان به پکن

دویچه‌وله- صدراعظم آلمان در اوج اختلاف اتحادیه اروپا و چین به آمریکا سفر می‌کند‌. کارشناسان می‌گویند اروپا و چین می‌توانند بر سر نجات برجام و مناقشه تجاری با آمریکا مواضع مشترکی اتخاذ کنند‌.
سباستین هایلمن، مدیر مرکز تحقیقات چین در برلین در گفت‌وگو با رویترز گفته است که چین و اتحادیه اروپا با توجه به اختلاف شدیدی که با ایالات متحده آمریکا دارند، می‌توانند با هم همکاری و نقش دلار را محدود کنند‌.
این کارشناس امور چین در آستانه سفر آنگلا مرکل به چین که قرار است امروز انجام شود، تاکید کرده اتحادیه اروپا به دلیل سرمایه‌گذاری هنگفتی که در چین انجام می‌دهد، می‌تواند به چین فشار بیاورد و وظایف و مسوولیت‌های بین‌المللی این کشور را یادآوری کند‌.
به گفته این کارشناس، چین منتقد لغو یا کنار گذاشتن مقررات و قوانین بین‌المللی از طرف آمریکاست‌. این کارشناس همچنین تاکید کرده است که اگر قرار باشد آمریکا اصول و قوانین بنیادین بین‌المللی را رعایت نکند، آلمان و اتحادیه اروپا راه‌های جدیدی برای همکاری بیشتر با چین جست‌وجو می‌کنند و از این منظر دیدار مرکل از چین اهمیت خاصی پیدا می‌کند‌.


مدیر مرکز تحقیقات چین در برلین در این گفت‌وگو ضمن اشاره به خروج آمریکا از برجام می‌گوید بر سر این موضوع چین و اتحادیه اروپا متفق‌القولند و نظرات مشترکی دارند‌.
این کارشناس در ادامه به موضوع مورد مناقشه دیگر اتحادیه اروپا و چین با آمریکا یعنی سازمان تجارت جهانی هم می‌پردازد‌. او بر این باور است که موضوع برجام و سازمان تجارت جهانی در مذاکرات مرکل با چین آنقدر مهم است که موضوعات مورد اختلاف آلمان و چین به حاشیه رانده خواهد شد‌.
هایلمن تاکید دارد که چین بالاخره باید این مسوولیت را بپذیرد که در سیستم سازمان تجارت جهانی تغییرات اساسی انجام شود‌.
به گفته او آلمان و چین به عنوان مهم‌ترین کشورهای صادرکننده جهان هیچ علاقه‌ای ندارند که ترامپ هرازگاهی قوانین و مقررات بین‌المللی را فلج کند‌.
به گفته این کارشناس اکنون زمان آن فرا رسیده که اتحادیه اروپا و چین بر سر کاهش و محدود شدن نقش دلار تلاش کنند‌. چین سال‌هاست که در این راستا عمل می‌کند اما اتحادیه اروپا همیشه به دلیل ملاحظه واشنگتن این کار را نکرده است‌. او می‌گوید حال اتحادیه اروپا باید به نفع خود عمل کند چرا که ایالات متحده آمریکا قدرت‌های جهانی را که مشخصا به این کشور فشار آورده‌اند، جدی گرفته است‌.
گفتنی است اخیرا بین پکن و واشنگتن بر سر کنار گذاشتن مناقشه تجاری خود توافق حاصل شد‌. بر اساس این توافق قرار شد چین مازاد تجاری خود را با آمریکا از طریق خرید کالاهای آمریکایی جبران کند‌.
مدیر مرکز تحقیقات چین در برلین به اروپایی‌ها پیشنهاد کرده است که این موضوع را بزرگ نکنند چراکه بین آمریکا و چین به سبب اختلافات زیادی که دارند امکان بروز تنش در صحنه‌های مختلف سیاسی وجود دارد‌.