اختلال تولید کشور

سیده فاطمه مقیمی*- یک ماه و اندی از اعلام سیاست‌های ارزی دولت گذشته است و تا امروز همچنان چالش‌ها و فراز و فرودهای ارزی ادامه دارد.
دولت اما پیش از آنکه هر نرخی را اعلام کند می‌توانست با تمهیدات مناسب و بر اساس برنامه‌ریزی‌های هدفمند آینده روند تولید را روشن کند و تولید‌کنندگان و صنعتگران را درگیر حجم وسیعی از پرسش‌های بی‌پاسخ نکند؛ پرسش‌هایی که بی‌توجهی به آنها آینده تولیدات داخلی را در ‌هاله‌ای از ابهام فرو برده است.
تعیین‌تکلیف مسیر ارز کشور به واقع نیازمند بررسی، پرسش و پاسخ و یافتن راهکارهایی همراستا با تولید است‌ چرا‌که دور بودن تصمیمات حوزه ارزی کشور از واقعیت‌های روند تولید کشور منجر به سردرگمی می‌شود. از همین رو بخش خصوصی انتظار داشت پیش از اعلام نرخ عجیب 4200 تومان برای دلار اظهارات تولیدکنندگان و صادرکنندگان پیرامون بازدهی این انتخاب بررسی شود.
امروز حواشی ارز 4200 تومانی گریبان تولید کشور را گرفته است. پر‌واضح است که قیمت تمام‌شده کالای تولیدی بر اساس ارز 4200 تومانی نیست و از آنجا‌ که تولید‌کننده دسترسی به این ارز ندارد کالا با قیمت بالاتری به تولید نهایی می‌رسد. از همین رو است که توانایی ادامه این پروسه در مسیر صادرات میسر نخواهد شد و تولید‌کننده هر روز با مشکلات جدید‌تری مواجه می‌شود.


وزیر صنعت و معدن به این مهم واقف است و از همین رو است که در آخرین اظهارات خود، نوسانات و قیمت غیرواقعی ارز را یکی از مشکلات تولیدکنندگان داخلی اعلام کرده است.
بنا بر آنچه بر اقتصاد کشور گذشته است، بدیهی است تا زمانی که بسترهای لازم تامین ارز کافی فراهم نشود تولید‌کنندگان همچنان با مشکلات بنیادی روبه‌رو خواهند بود. از همین رو نمی‌توان انتظار تولید روان و رونق اقتصادی در کشور را داشت.
در حال حاضر بسیاری از تولیدات کشور با اختلال‌های جدی مواجه هستند و ذخایر آنها تقریبا رو به پایان است. این روند بی‌شک منجر به خروج تولید‌کنندگان از دایره کارآفرینی و ورود حجم گسترده‌ای از افراد بیکار به جامعه خواهد شد.
متاسفانه نوسانات ارزی رابطه‌ای بسیار تنگاتنگ با تولید و اختلال در شبکه تولید دارد‌ همچنان که در صورت توقف تولید داخلی دیگر امکان حمایت و خرید کالای داخلی نیز فراهم نخواهد بود.
در حال حاضر سیستم تولید کشور درگیر توقفی دو ماهه شده است که ادامه‌دار شدن این روند به هیچ عنوان به نفع اقتصاد کشور نیست. در چنین مسیری چرخ‌های تولید روز‌به‌روز کند خواهند شد و حتی متوقف می‌شوند.
دولت در چنین شرایطی باید با تمام قوا از تولید‌کنندگان حمایت کرده و راهکارهای مناسب بهبود شرایط را به بهترین شیوه ممکن ارائه دهد.
*عضو هیات رییسه انجمن زنان کارآفرین