اندرخم کوچه طرح ترافیک!

رضا فراهانی- این روزها ترافیک تنها در کوچه پس‌کوچه‌ها و خیابان‌های شهر تهران دیده نمی‌شود بلکه در تغییرات و جایگزینی مدیران و برنامه‌ها هم این مساله به طور کامل مشاهده می‌شود.
شورای شهر که تغییر کرد قوانین هم تغییر کرد و شهردار هم عوض شد حرف از تغییرات اساسی و کارآمد در مدیریت شهری تهران بزرگ هم به گوش رسید اما خیلی زود البته با حواشی فراوان شهردار با هزار تعارف و التماس و درخواست استعفا داد و سرانجام پس از چندین بار استعفایش اجابت شد و آن موقع، تازه حرف و حدیث‌ها که این روزها با وجود شبکه‌‌های مجازی بسیار جا باز کرده و به بحث اصلی روز جامعه تبدیل شده‌اند، آغاز شد. با کلی ماده و تبصره و سفارش و گفت‌و‌گو سرانجام شهردار جدید انتخاب شد و توانست سکان هدایت پایتخت را بر عهده گیرد اما در حالی که به نظر می‌رسد همه چیز در حال روبه‌راه شدن است شوربختانه این اتفاق رخ نداد و کماکان قشر زحمتکش خبرنگاران همچنان اندر خم یک کوچه‌اند و پشت ترافیک اتفاقات رخ داده در مسایل مدیریتی کشور مانده‌اند. بحث طرح ترافیک خبرنگاران که با چارچوب جدید حسابی سردرگمی و کلافگی برای این عزیزان ایجاد کرده بود کماکان کلاف سردرگم است و خیلی از این دوستان همچنان به دنبال دریافت آرم طرح ترافیک هستند.
حالا با تغییر شهردار تهران حرف و حدیث‌هایی مبنی بر تغییر معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری به گوش می‌رسد که به نظر می‌رسد تن‌لرزه جدیدی برای اهالی رسانه ایجاد می‌کند چراکه طراح «طرح ترافیک خبرنگاری»، معاون قبلی بوده که با تغییر معلوم نیست چه بلایی سر طرح ترافیک خبرنگاران خواهد آمد؟ با وجود این تغییر و تحولات بعید به نظر می‌رسد که مشکل خبرنگاران برای دریافت طرح ترافیک به این راحتی‌ها حل شود.
ترافیکی که این ایام در امور اداری و به خصوص در مسایل شهری و شهرداری با آن مواجه هستیم نشان از عدم ثبات و ناکارآمدی مدیران در این سازمان عریض و طویل دارد در حالی که این سازمان نه تنها چیزی کمتر ازیک وزارتخانه ندارد و شاید از خیلی از وزارتخانه‌ها مهم‌تر و پرکارتر باشد. لذا این مساله بسیار حائز اهمیت است که مدیران با مسایل به صورت مقطعی برخورد نکنند و با برنامه‌ریزی بلندمدت شاهد تغییر در قوانین با تغییر مدیران نباشیم؛ کاری که سال‌ها در مدیریت شهری تهران شاهد بودیم و خیلی مسایل به صورت مقطعی و غیرکارشناسی حل شد اما چند وقت بعد همان مشکل با چند برابر حجم بالاتر سراغ آن بخش می‌آمد که امید است این نحوه مدیریت در این دوره رفع و رجوع شود. ضمن اینکه بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم به قانونی که حدود 30 سال پیش تحت عنوان طرح ترافیک موقت بر شهر تهران وضع شد و حالا بحث دریافت پول‌های میلیونی از شهروندان تهرانی است که بابت حضور در محدوده طرح ترافیک دریافت می‌شود. البته شاید با دریافت این مبالغ گزاف دیگر شهر تهران دچار معضل ترافیک و آلودگی نشود. می‌گویند پول را روی سنگ هم بگذاریم آب می‌شود و سر تعظیم فرود می‌آورد اما باید دید در مورد ترافیک و آلودگی کلانشهر تهران هم مصداق پیدا می‌کند‌ یا نه.