تاکید نایب‌رییس اتاق ایران

رقابت‌پذیری بدون ارتقای بهره‌وری ممکن نیست
«جهان صنعت»- امروزه رقابت در عرصه تولید و تجارت جهانی به واسطه کمرنگ شدن مرزهای اقتصادی ابعاد دیگری یافته و کوشش در جهت بهبود و ارتقای بهره‌وری پایه اصلی این رقابت را تشکیل می‌دهد‌. این در حالی است که کارشناسان نیز بر این عقیده هستند که برای حضور در بازارهای جهانی باید به سمت رقابت‌پذیری برویم که بدون شک رقابت‌پذیری بدون ارتقای بهره‌وری امکان‌پذیر نیست‌. بر همین اساس آیین بزرگداشت روز ملی بهره‌وری در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد‌. در این مراسم از مجموعه‌های برگزیده در سه مسابقه ملی تجربه‌های موفق، بهره‌وری و برترین توان اجرا تجلیل و حتی یک هلدینگ نیز موفق به دریافت تندیس جشنواره شد‌. در همین رابطه حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رییس اتاق ایران با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی گفت: برای تحقق این هدف باید به سمت رقابت‌پذیری برویم‌. بدون شک رقابت‌پذیری بدون ارتقای بهره‌وری امکان‌پذیر نیست‌. وی سیاست‌ها و راهکارهایی که برای حمایت از تولید داخل اتخاذ می‌شود را منوط به اقدامات اجباری یا دادن امتیازهای خاص دانست و با انتقاد از این وضعیت، گفت: هیچ‌یک از این سیاست‌ها، رقابت‌پذیر شدن محصولات داخلی را هدف قرار نمی‌دهد‌. به همین دلیل است که در طول همه این سال‌ها با وجود تاکید بسیار بر اهمیت بهره‌وری هنوز نتوانسته‌ایم موفق شویم‌.
نایب‌رییس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های توسعه که در طول این سال‌ها توسط دولت‌های مختلف تدوین شده‌اند، اشاره کرد و افزود: در همه این برنامه‌ها، قرار بود یک‌سوم از رشد اقتصادی کشور از محل رشد بهره‌وری تامین شود اما ذره‌ای هم به این هدف نزدیک نشده‌ایم‌. از طرفی حتی علت عدم توفیق در این برنامه‌ها را هم آسیب‌شناسی نکردیم‌.
سلاح‌ورزی همچنین به دبیرخانه جشنواره ملی بهره‌وری پیشنهاد داد: ضمن برنامه‌های ارزیابی که همه‌ساله انجام می‌شود در قالب یک کنفرانس علمی، موضوعات مربوط به بهره‌وری و عدم توفیق در آن را مورد بررسی قرار دهند و پیشنهادات نهایی خود را برای دستگاه‌های اجرایی ارسال کنند‌.
فرشید شکرخدایی، دبیر جشنواره ملی بهره‌وری نیز با بیان اینکه از آغاز برگزاری این جشنواره تا کنون بالغ‌بر پنج هزار و 800 شرکت مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: در این دوره، شرکت‌هایی که ثبت‌نام کردند، در 40 گروه اقتصادی قرار گرفتند‌. از طرفی حدود 40 پروژه برای دبیرخانه ارسال و از بین آنها 12 پروژه برگزیده شدند‌. وی ادامه داد: این پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف نوآوری، تیم‌سازی، مدیریت فرآیند، مدیریت دانش، رهبری، ارزیابی عملکرد، مسوولیت‌پذیری اجتماعی و برنامه‌ریزی استراتژیک بوده است‌.