«جناب خان » و ترویج یک باور غلط

 برنامه پنج شنبه شب خندوانه باز هم با شوخی های جذاب عروسک محبوب این برنامه، جناب خان، همراه بود. بدون تردید جناب خان برگ برنده خندوانه است و صراحت لهجه ای که این عروسک در بیان مشکلات جامعه و دردهای مردم دارد، یکی از مهم ترین عوامل محبوبیت این عروسک است، با این حال در برنامه پنج شنبه شب خندوانه، نکته ای در خلال شوخی های جناب خان مطرح شد که غیرواقعی است و چون این نکته غیرواقعی مدت هاست در فضای مجازی به شکل های مختلف مطرح می شود، لازم است اصلاح شود. چرا که تجربه نشان داده است، تکرار یک خبر غیرواقعی باعث می شود که  این خبربه عنوان یک واقعیت قطعی در جامعه جا بیفتد و دیگر نتوان آن را در حافظه مردم اصلاح کرد.
موضوع از این قرار است که جناب خان مدعی سفر به کانادا می شود و از محمودرضا خاوری، مدیرعامل اسبق بانک ملی که در ماجرای فساد بانکی سه هزار میلیاردی به کانادا گریخت نام می برد و می گوید که وی در شرایط سخت تحریمی و ارزی سه هزار میلیارد تومان را از کشور خارج کرده بود. قطعا بازخوانی تاریخ و این که چگونه فردی با تابعیت دوگانه توانست بر کرسی ریاست بزرگ ترین بانک دولتی کشور تکیه بزند و حتی در مقاطعی مدعی ریاست کل بانک مرکزی شود، بسیار عبرت آموز است. با این حال ادعای جناب خان مبنی بر این که سه هزار میلیارد تومان اختلاس شده در ماجرای فساد سه هزار میلیاردی سال 90، توسط خاوری از کشور خارج شده است، با نتایج دادگاه رسیدگی به این فساد مطابقت ندارد. دادگاهی که در نهایت حکم به محکومیت قطعی عامل اصلی این فساد، «مه آفرید امیرخسروی» داد و حکم اعدام این فرد در بامداد سوم خرداد 93 اجرا شد. اموال اختلاس شده نیز که شامل 38 شرکت متعلق به وی از جمله کارخانه و باشگاه داماش گیلان، گروه ملی فولاد در اهواز و چندین شرکت بزرگ و کوچک بود، توسط دادستانی توقیف و به بانک هایی که مبالغ اختلاس شده از آن ها خارج شده بود، بازگردانده شد. البته نقش خاوری در این پرونده و اتهامات سنگین وی در جهت کارچاق کنی به نفع گروه اختلاس گر آریا، قابل کتمان نیست و فرار وی از ایران نشان دهنده این است که وی به احتمال بسیار زیاد، نمی توانسته از خود در برابر اتهامات، دفاع قابل قبولی داشته باشد. همچنین ویلای خاوری و خبرهایی که از حضور وی در مراکز تفریحی و قمار بازی کانادا منتشر می شود، قطعا تاسف بار و منزجر کننده است و باز هم این بحث جدی را پیش می کشد که آیا قرار نیست مسئولانی که در انتصاب این فرد و نظارت بر وی و حتی درباره فرار وی دچار قصور یا تقصیر شده اند، محاکمه شوند؟
با این حال باید توجه داشت که نباید در بیان تاریخ دچار خطا شد و پرونده ای را که با وجود زیان به نظام بانکی کشور و ضربه به اعتماد عمومی در نهایت با توقیف اموال، از نظر مالی پایان یافته است وارونه جلوه داد و سه هزار میلیارد بازگشت شده به نظام بانکی را سه هزار میلیارد فراری داده شده به سمت کانادا تصویر کنیم. خیانت خاوری محکوم و رسیدگی به آن با دستگیری و بازگرداندن وی قطعا محفوظ است. لطمه ای که این ماجرا به اعتماد عمومی زد نیز سخت است و شاید نتوان آن را به راحتی جبران کرد، اما مراقب باشیم با تصویر سازی غیرواقعی، روان مردمی را که دچار فشارهای مالی هستند، با ادعای غیرواقعی خروج سه هزار میلیارد تومان از کشور، دچار آشفتگی نکنیم. آن هم در شرایطی که از همان ابتدا اموال مه آفرید به عنوان اختلاس گر توقیف و همه سه هزار میلیارد تومان در قالب اموال و شرکت های این فرد به نظام بانکی بازگشت.