فرزند خواندگی ، بسیار آسان است

مدیرمسئول محترم روزنامه خراسان
با سلام،احتراما همان گونه که استحضار دارید، در شماره 5 خرداد آن روزنامه محترم گزارشی تحت عنوان «فرزند خواندگی سخت تر از کودک ربایی» به چاپ رسیده که موجبات تشویش اذهان مردم عزیزمان در زمینه شرایط فرزندخواندگی را فراهم آورده است.لذا مستدعی است دستور فرمایید توضیح این اداره کل در پاسخ به محتویات این گزارش، حسب قانون مطبوعات، در همان صفحه، در اولین شماره، به چاپ برسد.
فرزندخواندگی، بسیار آسان است
در موضوع فرزندخواندگی ، همان گونه که بارها و بارها از سوی مسئولان این اداره کل در گفت وگو با رسانه ها و از جمله با خبرنگار آن رسانه محترم به عرض مردم عزیزمان رسیده، بهزیستی مطابق قانون مصوب مجلس و شیوه نامه های سازمان بهزیستی رفتار می کند و چنان چه کاستی یا احیانا خللی در فرایند این امر هست، می باید این اعتراض نسبت به قانون یا نهادهای فرادست صورت گیرد. در هر صورت، بهزیستی خراسان رضوی معتقد است اگر زوجی توانایی بزرگ کردن یک فرزند را داشته باشند و متقاضی فرزندی باشند که وجود خارجی دارد، فرزندخواندگی، نه تنها دشوار و سخت نیست بلکه بسیار هم آسان است.آن چه عنوان و محتوای گزارش آن روزنامه محترم به خوانندگان القا می کند این است که چون بهزیستی در اعطای فرزندخواندگی سخت گیری می کند افراد به کودک ربایی دست می زنند در حالی که اگر تهیه کننده محترم گزارش به سراغ متولیان امر از جمله بهزیستی، دادگستری و بخش غیردولتی مرتبط با موضوع می رفت و گزارش خویش را تکمیل می کرد، مطمئنا چنین عنوانی برای گزارش انتخاب نمی شد.در توضیح باید گفت اولا تمام تلاش سازمان بهزیستی این است که همه کودکان بی سرپرست در داخل خانواده ها بزرگ شوند و نه موسسات خیریه و بهزیستی، ثانیا فرایند قانونی فرزندخواندگی در سال های اخیر بازنگری شده و قوانین بسیار آسان تر از گذشته شده است. ثالثا تاخیر در گرفتن فرزند از بهزیستی به علت انتخاب های ضیق متقاضیانی است که فقط یک سن و یک جنس خاص را در بین کودکان قابل واگذاری، انتخاب می کنند که چنین کودکانی به تعداد متقاضیان در بهزیستی وجود ندارد. در غیر این موارد، هیچ تاخیری در امر فرزندخواندگی وجود ندارد.رابعا دقت و نظارت قبل و بعد از فرزندخواندگی، حق فرزندانی است که سرنوشت آنان به دست بهزیستی رقم می خورد چون اگر در تایید صلاحیت متقاضیان دقت کافی مبذول نشود، احتمال پشیمانی پذیرندگان، عودت دادن کودک، طرد فرزندخوانده، کودک آزاری و سوء استفاده، عدم توانایی مالی خانواده و از عهده مخارج کودک برنیامدن، غفلت از رشد و تحصیل، سرباز زدن از تامین مالی آینده کودک در ازدواج و اشتغال، عدم پذیرش وراث والدین فرزندخوانده در آینده،پیدا شدن والدین اصلی و موارد زیاد دیگری از این قبیل، همواره وجود دارد و ممکن است مشکلات جدی برای فرزندخوانده ایجاد کند. به همین دلیل نظارت ها قبل و بعد از فرزندخواندگی مطابق قانون وجود دارد. با همه این ها در سال های گذشته، فرایند فرزندخواندگی چندبار تسهیل شده و طبق آخرین تغییرات، سالانه حدود 30 درصد به تعداد فرزندان واگذار شده به خانواده های متقاضی، اضافه می شود. لذا بهزیستی، هیچ گونه سخت گیری خارج از ضوابط قانونی ندارد و تمام مراحل و دقت هایی که به عمل می آید صرفا برای تامین منافع کودکانی است که قابلیت واگذاری دارند و متقاضی برای پذیرش آنان زیاد است. امیدواریم بر تعداد متقاضیان سایر فرزندان عزیزی که به بهزیستی واگذار می شوند نیز به تدریج افزوده شود تا شاهد وجود سقف گرم خانواده بر خانه های خالی دل های آنان نیز باشیم.


معاونت امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی
توضیح خراسان: ضمن قدردانی از بهزیستی خراسان رضوی که توضیحاتی را برای روشن شدن افکار عمومی ارائه کرد، هرگونه اظهار نظر و قضاوت در این باره را به عهده مردم و همچنین متقاضیان فرزندخواندگی واگذار می کنیم چرا که روزنامه خراسان تنها به وظیفه اطلاع رسانی خود و انعکاس واقعیت های موجود در گفت وگو با صاحب نظران و کارشناسان درباره موانع و مشکلات فرزندخواندگی عمل کرده است.