واکنش ها به انتقادهای تند ولایتی و جلیلی از برجام

انتقادهای جلیلی مذاکره کننده پیشین کشورمان از وضعیت فعلی برجام که در همایش «گفتمان هسته ای مقام معظم رهبری» در قم ایراد شد و همچنین اظهارات تند ولایتی عضو هیئت نظارت بر برجام در نشست روز چهارشنبه گذشته با عنوان «تجربه ماندگار» بین مدافعان توافق هسته ای و چهره های دولتی مورد انتقاد قرار گرفته است.
انتخاب: ولایتی را با مکتب سیاست ورزی چرخشی می شناسند!
پایگاه انتخاب مواضع ولایتی را چرخش 180 درجه ای وی نسبت به زمان تصویب برجام دانست و در گزارشی نوشت: «چرخش مدام سیاسی ولایتی در حوزه های مختلف، کار را به جایی رسانده که ولایتی را با ابداع مکتب سیاست ورزی چرخشی بشناسند! او در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری حامی آن بود، به گوشه رینگ برده و با حمله به آن، حسن روحانی، محمدجواد ظریف و حتی علی لاریجانی را هم از کنایه ها و هجمه های خود بی نصیب نگذاشته است.»
عبد ا... ناصری: شاید ولایتی خبر دارد یا تحلیلش این است که برجام به سامان نخواهد رسید


در همین باره، عبد ا... ناصری، تحلیل گر اصلاح طلب به پایگاه انتخاب گفت: به نظر می رسد آقای ولایتی یا خبر دارند یا تحلیل شان این است که برجام به سامان نخواهد رسید و دارند خودشان را از این گردونه خارج می کنند. به گفته ناصری، ولایتی در سال 91، در شکل دهی به برجام نقش داشته اما در این شرایط تصور می کند برجام در حال شکست خوردن است و قصد دارد از خود سلب مسئولیت کند. همچنین به گزارش جماران، علی خرم کارشناس مسائل بین الملل  اظهار کرد: «تیم دیپلماسی از افرادی مانند آقای ولایتی انتظار ندارد که در مقابل آن‌ها موضع بگیرد، بلکه برعکس، انتظار دارد او در مسیر حمایت از تیم مذاکره‌کننده گام بردارد.» در مقابل ناصر ایمانی، تحلیل گر اصولگرا می‌گوید: آقای ولایتی تلاش دارند همواره حرف تازه ای داشته باشند و توجهات را به خودشان جلب کنند. وی در عین حال با انتقاد از شرایط و مقتضیات زمانی این اظهارنظر گفت: موضع قبلی ایشان موضع آقای سعید جلیلی نبوده اما موضع آقای روحانی هم نبوده است.
اسکندری: نکات ولایتی جدید نبوده و بارها در جلسات مشورتی از جانب او مطرح شده است
به گزارش فارس، در مقابل این انتقادها اسکندری مشاور رسانه‌ای ولایتی در یادداشتی ضمن تأکید بر این که برجام باید نسخه فارسی می داشت و از این لحاظ با قطعنامه 598 که مصوب شورای امنیت بوده متفاوت است، در پاسخ به این که چرا مشاور بین الملل رهبر انقلاب چنین سخنان مهمی را اکنون می‌گوید، نوشت: این نکات جدید نبودند و بارها در جلسات مشورتی و خاص از جانب دکتر ولایتی مطرح شدند اما ضرورتی به تذکر علنی آن ها احساس نمی شد.
تشبیه مناقشه برانگیز جلیلی از وضعیت برجام
در یک بحث رسانه ای دیگر، بعد از آن که سعید جلیلی مذاکره کننده پیشین کشورمان در صفحه شخصی خود در توییتر درباره برجام، توافق هسته ای را به ماشینی تشبیه کرد که اکنون دزدیده شده ولی ما هنوز در حال پرداخت قسط های آن هستیم، چند چهره دولتی از او انتقاد کردند. جلیلی در توییت خود گفته بود: «برجام مانند این بود که ماشین یک میلیونی را به مبلغ یک میلیارد خریداری کنی اما طرف مقابل بعد از آن که بخشی از پول را از ما گرفت، از دادن ماشین خودداری و با ماشین فرار کند و بعد شرکای او به شما بگویند باید بقیه اقساط ماشین را بدهید و بعد هم گفته شود یک مزاحم از معامله خارج شد!» جلیلی همچنین اشاره کرده بود که به گفته اوباما اگر توافق صورت نمی گرفت، تحریم ها خود به خود فرو می پاشید.
آشنا خطاب به جلیلی: ظاهرا شما مرد سیاست داخلی هستید نه سیاست خارجی
در واکنش به این توییت حسام‌الدین آشنا خطاب به جلیلی نوشت: «به سخنان اوباما که برای مصرف داخلی در آمریکا بیان شده استناد و آن را برای مصرف داخلی در ایران خرج می کنید. سخنان ظریف را هم که برای مصرف خارجی در آمریکا بیان شده ، برای مصرف داخلی در ایران خرج می کنید. در دوران مذاکرات هم به زبان داخلی با طرف خارجی سخن می گفتید. ظاهرا شما کلا مرد سیاست داخلی هستید نه سیاست خارجی.» به گزارش ایلنا، آشنا با انتقاد از این اظهارنظر جلیلی افزوده است: «بیشترین تعداد سکوهای نفتی که در حال فعالیت بودند، چه مقدار نفت تولید می کردند؟ چه مقدار نفت صادر می شد؟ چقدر زیر قیمت صادر می شد؟ چقدر پول آن باز می گشت و وارد اقتصاد می شد؟ چند بابک و رضا و ... از آن ارتزاق می کردند؟» مشاور رئیس جمهور در انتها خطاب به سعید جلیلی نوشت: «اگر سفرها و بازدیدهای تبلیغاتی و پیش انتخاباتی اجازه داد لطفا کتاب هنر تحریم ها نوشته نفیو معمار تحریم های ایران را مطالعه کنید. بعد از خواندن این کتاب با وجدان تان خلوت کنید و ببینید دشمن دانا و دوست نادان چه بر سر کشور آوردند.»
ریچارد نفیو: جلیلی با بازرسی از فردو و خروج ذخیره اورانیوم غنی شده موافقت کرده بود
اشاره آشنا به کتاب ریچارد نفیو، معمار تحریم های ایران است که به تازگی در ایران ترجمه شده است. به گزارش انتخاب، او در این کتاب خبر داده که سعید جلیلی با تحویل بخشی از ذخیره‌های اورانیوم غنی شده ایران در ازای ارائه سوخت هسته‌ای موافقت کرده بود. نفیو نوشته بر اساس این پیشنهاد، «ایران دیگر نمی‌توانست استدلالی برای غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد، اما ایران با این پیشنهاد موافقت نکرد.» او همچنین نوشته است که جلیلی موافقت موقت خود با یک توافق دیگر را برای دادن اجازه بازرسی از تاسیسات جدید غنی‌سازی ایران در فردو اعلام کرده بود.
ابوطالبی: این ارثیه دوران شوم ماشین‌بازی و تمرین رانندگی جناب عالی است
در واکنشی دیگر حمید ابوطالبی مشاور رئیس جمهور هم خطاب به جلیلی نوشت: «شما شش سال پیش پشت فرمان این ماشین بودید؛ آن قدر از چراغ قرمز گذشتید، ورود ممنوع رفتید، درتوقف ممنوع ایستادید و ... تا خسارت‌ها و جریمه‌های آن هزار برابر قیمت ماشین شد، سپس ماشین را به دره فصل هفت منشور انداختید و گفتید این ها کاغذ پاره است. این ارثیه دوران شوم ماشین‌بازی و تمرین رانندگی جناب عالی است.»از سوی دیگر جهان نیوز نوشت : بهتر است آقای ابوطالبی درباره  ضعف های عدیده برجام، خروج بی هزینه آمریکا از این سند، هدررفت پنج  سال از عمر گران‌بهای کشور و سرنوشت گلابی های برجامی هم به ملت ایران گزارش دهند.