جنگ جهانی تجاری

در حالی که وزارت خزانه داری آمریکا روز پنج شنبه تعرفه های 25 و 10 درصدی بر واردات فلزات از اروپا، کانادا و مکزیک را اجرایی کرد، این کشورها واکنش های تند و مقابله جویانه ای به این اقدام دولت ترامپ نشان دادند.دونالد ترامپ در اجرای سیاست های حمایت گرایانه خود از اقتصاد کشورش و همچنین تحقق بخشیدن شعار «اول آمریکا»، در مارس 2018 (فروردین 97) تعرفه های سنگین 25 و 10 درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم را اعلام  کرداما به برخی کشورها مثل مکزیک، کانادا و اروپا معافیت موقتی از این سیاست اعطا کرد. برخی کشورها چون آرژانتین، کره جنوبی و استرالیا هم معافیت دایم گرفتند. اما پنج شنبه گذشته وزارت بازرگانی آمریکا از اتمام مهلت معافیت موقت دو کشور همسایه خود و اروپا خبر داد. به گزارش فارس، راس، وزیر بازرگانی آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد: این معافیت‌ها دیگر تمدید نمی‌شود و از امشب بر فولاد وارداتی از این کشورها (کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا) 25 درصد و بر آلومینیوم وارداتی 10 درصد تعرفه اعمال می‌شود. این در حالی است که اتحادیه اروپا در ماه‌های گذشته تلاش کرده بود از آمریکا معافیت دایم تعرفه‌ای دریافت کند، اما راس گفت اتحادیه اروپا هم باید مانند چین این تعرفه‌ها را بپذیرد و آن‌ها را بپردازد.ترامپ در توجیه این سیاست و همچنین سایر سیاست های مشابه مثل خروج از توافق نامه های تجاری، آن ها را غیرمنصفانه می خواند و تصریح می کند که دوران بهره برداری تجاری از آمریکا تمام شده است. برخی نیز بر این باورند ترامپ با این اقدامات به دنبال امتیازگیری در موضوعات مختلف مثل هزینه های ناتو، برجام، ایجاد توازن تجاری با چین و ... است.
تهدید کانادا و مکزیک به اقدام متقابل
کانادا و مکزیک که سرگرم مذاکره با آمریکا برای تغییر توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) ‌هستند، به سرعت به تعرفه‌های آمریکا واکنش نشان دادند. به گزارش ایسنا، کریستیا فری لند، وزیر خارجه کانادا گفت: کانادا که بزرگ ترین صادرکننده فولاد به آمریکاست، تعرفه‌هایی به ارزش 8/12 میلیارد دلار روی واردات از آمریکا وضع خواهد کرد. مکزیک هم تدابیر تلافی‌جویانه علیه آمریکا را که شامل تعرفه روی مجموعه‌ای از محصولات کشاورزی و صنعتی بود اعلام کرد.
ماکرون: اقدام آمریکا، اشتباه  است


همزمان، پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان اظهار کرد اتحادیه اروپا ممکن است با این دو کشور متحد شود. آلتمایر گفت: ما تلاش کردیم این کار را از طریق مذاکرات انجام دهیم و اکنون با همبستگی با یکدیگر و تهیه یک پاسخ اروپایی مشترک که احتمالا نزدیک به پاسخ مکزیک و کانادا خواهد بود انجام می‌دهیم. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا در این مورد قاطعانه و عاقلانه واکنش نشان خواهد داد. ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز این اقدام آمریکا را اشتباه و غیرقانونی خواند و تصریح کرد که چنین کاری، واکنش اروپا را به دنبال خواهد داشت. به گفته ماکرون،  این گونه سیاست ها منجر به ملی گرایی اقتصادی و در نتیجه جنگ خواهد شد و این دقیقا همان چیزی است که در دهه 1930 رخ داد. ماکرون با اشاره به بی اثر کردن خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس با اقدام فوری گفت: درباره ایران و مسئله خروج آمریکا از برجام نیز ما با جدیت تلاش می‌کنیم ، ما قصد داریم موضعی اروپایی در پیش بگیریم.کمیسیون اروپا نیز اعلام کرد که علاوه بر اقدامات تلافی جویانه، اتحادیه اروپا در نظر دارد به سازمان جهانی تجارت متوسل شود.
 
   فرا خبر
جنگ نرم سیاسی زیر پوسته تعرفه های تجاری

جنگ تجاری آمریکا و اروپا ابعاد هدفمند سیاسی نیز به خود گرفته است . دونالد ترامپ در حالی تعرفه واردات بر فولاد و آلومینیوم از اروپا و برخی کشور ها را افزایش داده است که این مسئله یکی  از شعار های انتخاباتی وی بود و به نظر می رسد ترامپ  سعی دارد تا از این طریق حمایت این رای دهندگان را که در برخی مناطق  که پس از سال ها رای دادن به دموکرات ها تحت تاثیر شعار های ترامپ به وی رای دادند ، در دوره بعدی نیز همراه خود داشته باشد . در عین حال نوع تعرفه هایی که اروپا بر کالاهای وارداتی از آمریکا وضع کرده است نیز حاکی از این است که آن ها سعی دارند تا با افزایش تعرفه روی کالاهایی خاص روی معادلات سیاسی و انتخابات پیش روی کنگره  در آمریکا تاثیر بگذارند .به گزارش بی بی سی، برخی کالاهایی که اروپا و کانادا قصد دارند روی آن تعرفه وضع کنند در ایالت هایی تولید می شود که جمهوری خواهان اکثریت رای را دارند.از جمله آب پرتقال ایالت فلوریدا که با رای آن ها دونالد ترامپ در انتخابات پیروز شد .مشروب ایالت کنتاکی که میچ مک کانل رئیس جمهوری خواه اکثریت سنا و ترشی ایالت ویسکانسن که پل رایان رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا نماینده آن جاست .