سهم هوای آلوده مشهد از پنج شنبه 500 میلیونی

روز پنج شنبه طبق یکی از مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای مشهد، مقرر شد طرح زوج و فرد خودروها از در منازل شهروندان اجرایی شود، به عبارت بهتر خودروهای پلاک زوج اجازه تردد در خیابان های شهر را نداشتند. طبق آن چه پلیس آمار داده است، 26هزار راننده متخلف (دارنده خودرو با پلاک زوج) هر کدام مبلغ 20 هزار تومان جریمه شده اند که در مجموع رقمی معادل 520 میلیون تومان می شود، البته به شرط این که راننده متخلف درباره مسائل دیگری از جمله نداشتن معاینه فنی، نبستن کمربند و... جریمه نشده باشد و پلیس تنها به ممنوعیت تردد در روز پنج شنبه ایراد گرفته باشد.
اما چند نکته در این باره مطرح می شود؛ اول این که طرح زوج و فرد در روز پنج شنبه چقدر به شهروندان و به خصوص مسافران اطلاع رسانی شده است؟ به عنوان مثال آیا در ورودی های شهر مشهد به مسافران اطلاع رسانی شده است که ورود خودروهای زوج به خیابان های مشهد در این روز برابر است با 20 هزار تومان جریمه؟ یا اگر اطلاع رسانی شده، آیا زیرساخت هایی همچون پارکینگ و ناوگان حمل و نقل عمومی برای این دسته از مسافران در مبادی ورودی شهر وجود داشته است؟
دوم این که وقتی مصوبه ای به اجرا در می آید که در یک روز کاری هفته تقریبا از دارندگان نیمی از خودروهای شهر خواسته می شود که بدون خودرو در شهر تردد کنند، در ازای این مصوبه چه تدابیری در زمینه خدمت رسانی بیشتر در حوزه حمل و نقل عمومی در این روز پیش بینی شده است که مردم از خودروشان استفاده نکنند و البته بدون نگرانی به امور روزمره خودشان هم برسند؟
مسئله دیگری که در این باره باید به آن توجه کرد، میزان اثربخشی این مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هواست، تعداد جریمه نویسی پلیس با توجه به کمبود نیرو و همچنین تحت پوشش نبودن همه معابر مشهد به دوربین های ترافیکی، این موضوع را مشخص می کند که تعداد خودروهای پلاک زوج که در شهر تردد کرده اند خیلی بیشتر از 26 هزار دستگاهی بوده است که توسط پلیس جریمه شده اند و این یعنی این که مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوا چندان از سوی مردم جدی گرفته نشده است! (البته به شرط پذیرش اطلاع رسانی مناسب) و این یعنی این که باید مسئله به نحوی برای مردم تبیین و شفاف شود که در آینده همکاری بیشتری داشته باشند.
اما مهم ترین مسئله ای که در این باره قابل تامل است، این است که بالاخره در روز پنج شنبه 520 میلیون تومان جریمه صادر شده است، حال سوال اساسی و مهم این است که سهم هوای آلوده مشهد از این مبلغ چقدر است؟ ! چقدر از این مبلغ و دیگر جرایم راهنمایی و رانندگی به کلان شهر مشهد تعلق می گیرد و در حوزه کاهش آلودگی هوا هزینه می شود تا دوباره رنگ آبی به آسمان این شهر برگردد.