احتمال خروج ایران از برجام در هفته های آینده

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در یک گفت و گوی تفصیلی با بیان این که چشم انداز روشنی برای ادامه مذاکرات با اروپا برای حفظ برجام وجود ندارد، تصریح کرد که احتمال خروج ایران از برجام در هفته‌های آینده وجود دارد. در روزهای گذشته مقامات کشورمان اقدامات اروپا برای حفظ برجام را ناکافی دانسته بودند تا جایی که عراقچی در اروپا تصریح کرده است: برجام در آی سی یو است چرا که مهم ترین نقطه تعادل خود را از دست داده است. نقطه تعادل آن خروج آمریکا از برجام است. حال اگر اروپا و دیگر امضاکنندگان برجام می خواهند این توافق هسته ای را حفظ کنند باید فداکاری بیشتری کنند و به خصوص حضورنداشتن آمریکا و تحریم های دوباره این کشور علیه ایران را جبران کنند.
خواسته های ایران از اروپا به تصریح عراقچی
معاون سیاسی وزارت خارجه که با یورونیوز مصاحبه می کرد، ادامه داد: اغلب مردم ایران امروز به اروپا هم اطمینانی ندارند و اروپا برای کسب اطمینان این مردم باید تلاش کند. ایرانی‌ها می گویند خروج آمریکا‌ از برجام تنها بازی پلیس بد و پلیس خوب است. نقش پلیس خوب‌ را اروپا بازی می کند. وی با بیان این که برای ایران تنها اهمیت دارد که برجام کامل اجرا شود و این که اروپا چگونه قصد دارد تحریم های آمریکا را دور بزند مهم نیست، حضور و ماندگاری شرکت های اروپایی در ایران، فروش نفت خام، واریز بدون مشکل پول به حساب های ایران و ارتباطات بانکی بدون مشکل را خواسته های ایران اعلام کرد و افزود: نمی توانم بگویم چشم انداز ادامه مذاکرات با اروپا روشن و مشخص است و می تواند ما را به دستیابی یک بسته مشترک برای حفظ برجام رهنمون کند. ما همچنان منتظر و امیدواریم تا بسته پیشنهادی اروپایی ها مورد رضایت ایران باشد تا ایران از برجام خارج نشود.
تحریم ها و برجام در کنار هم نمی نشینند


عراقچی که برای شرکت در نشست همکاری های ایران و اروپا به اروپا رفته بود، در این نشست خطاب به اروپایی ها گفت: اطمینان داشته باشید که تحریم ها و برجام در کنار هم نمی نشینند.
روایت وال استریت ژورنال از خط و نشان آلمان برای آمریکا؛ ایران را به سوئیفت متصل می کنیم
در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد آلمانی ها در جلسات توجیهی در واشنگتن به آمریکایی ها اعلام کرده اند کاری می کنند تا ایران به سیستم سوئیفت متصل شود. سیستم سوئیفت به طور رسمی به نام اﻧﺠﻤﻦ ارﺗﺒﺎط ﻣﺎﻟﯽ ﺑﯿﻦ ﺑﺎﻧﮑﯽ نامیده می شود که معاملات مالی جهانی را تسهیل می بخشد. به گزارش دیپلماسی ایرانی با حفظ دسترسی ایران به شبکه سوئیفت؛ آلمانی ها امیدوار هستند که بتوانند توانایی اروپا برای پرداخت بهای نفت خریداری شده از ایران بر خلاف تحریم های آمریکا را حفظ کنند. بنا بر این گزارش وزارت خزانه داری آمریکا به سوئیفت فرصت داده تا 4 نوامبر ارتباط خود را با  بانک مرکزی ایران و موسسات مالی که به دلیل فعالیت های غیرقانونی تحت تحریم هستند، قطع کند. در عین حال صدر اعظم آلمان در یک موضع گیری رسانه ای در دیدار با پادشاه اردن، سیاست های منطقه ای ایران را خصمانه اعلام و تصریح کرد: همراه با اردن در خصوص برنامه موشکی ایران نگران هستیم. همزمان لاوروف و گوترش درباره برجام گفت و گو کردند.  همچنین وزیر حمل و نقل هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: هند در صدد است، بندر چابهار را تا سال ٢٠١٩ عملیاتی کند.
معاون موگرینی: 100 شرکت وارد مذاکرات کاری با ایران می شوند
همزمان با سفر عراقچی به اروپا، هلگا اشمیت معاون موگرینی در دیدار با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که این اتحادیه مصمم تر از همیشه درصدد حفظ برجام خواهد بود، گفت: قرار است به زودی 100 شرکت وارد مذاکرات کاری با طرف های ایرانی شوند. به گزارش فارس، وی افزود: قرار است به زودی 100 شرکت وارد مذاکرات کاری با طرف های ایرانی شوند و با توجه به این که بیش از 60 درصد صنایع اروپا در این سطح فعالیت دارند، انتظار می رود چارچوب مناسبی برای همکاری با حمایت و مشارکت مستقیم اتحادیه اروپا به وجود آید. پیشتر موگرینی تصریح کرده بود در روابط با ایران تمرکز بر شرکت های کوچک تر خواهد بود.
صالحی: ادامه برجام با تحریم ها مورد قبول ایران نیست
در این دیدار رئیس سازمان انرژی اتمی هم گفت: برای حفظ برجام نیازمند برآورده شدن انتظارات و نیازها و رفع عملی و دایمی تحریم‌های ظالمانه هستیم و امکان پایبندی به تعهدات برجام همزمان با تداوم تحریم‌ها به هیچ عنوان مورد قبول جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.
نعمت زاده: اروپایی ها گفته اند تا نوامبر به ایران تضمین می دهند
همزمان نعمت زاده وزیر سابق صنعت و معدن ایران خبر داد که کشورهای اروپایی گفته‌اند تا ماه نوامبر (آبان و آذر) اقدامات عملی را برای اعطای تضمین به ایران ارائه خواهند کرد. وی که برای شرکت در کنفرانس همکاری‌های ایران و اروپا به بروکسل سفر کرده، به یورو نیوز گفت: «کشورهای اروپایی باید اقداماتی را انجام دهند که ما از حصول منافع خود اطمینان کسب کنیم.»
 
سایر اخبار این روزنامه
«خراسان» 70 ساله شد «خراسان» 70 ساله شد محمدعلی شاه مجلس شورای ملی را به توپ بست محمدعلی شاه مجلس شورای ملی را به توپ بست «خراسان» صدای مردم «خراسان» صدای مردم جام جهانی با حاشیه به ورزشگاه آزادی آمد جام جهانی با حاشیه به ورزشگاه آزادی آمد خراسان همراه قدیمی ، همچنان صمیمی خراسان همراه قدیمی ، همچنان صمیمی پزشکیان: درآمد برخی پزشکان دولتی به ۱۹۰ میلیون تومان در ماه می رسد پزشکیان: درآمد برخی پزشکان دولتی به ۱۹۰ میلیون تومان در ماه می رسد تعهد اوپک به فریزنفتی تعهد اوپک به فریزنفتی بازگشت آبونمان گاز با نامی دیگر بازگشت آبونمان گاز با نامی دیگر احتمال خروج ایران از برجام در هفته های آینده احتمال خروج ایران از برجام در هفته های آینده پاسخ به 6 سوال بورسی درباره 6 رقمی شدن شاخص پاسخ به 6 سوال بورسی درباره 6 رقمی شدن شاخص تجربه پرتغالی مبارزه بااعتیاد تجربه پرتغالی مبارزه بااعتیاد قاچاق کالا قاتل فرهنگ ایرانی و خلاقیت هنری است قاچاق کالا قاتل فرهنگ ایرانی و خلاقیت هنری است کاش اندازه برجام ،نگران مسائل اجتماعی بودیم ! کاش اندازه برجام ،نگران مسائل اجتماعی بودیم !