کاش اندازه برجام ،نگران مسائل اجتماعی بودیم !

ثبات اجتماعی و رضایت عمومی، زیرساخت و اساس همه مسائل سیاسی و فرهنگی و دینی است. اگر آرامش اجتماعی و رضایت شهروندی از زندگی روزمره وجود نداشته باشد اصلا زمینه ای برای تبیین بقیه امور به وجود نمی آید و از همین روی در روایات و احادیث ما به صراحت از فقر به عنوان آفت ایمان کُش یاد شده و گرانی را به عنوان عامل بداخلاقی و بیقراری عمومی ذکر کرده اند و حتی امام ششم علیه السلام گرانی را نابود کننده امانتداری دانسته اند.
اگر شهروندان یک جامعه در زندگی خود احساس امنیت و آرامش داشتند و مطمئن بودند که قانون حافظ حقوق آن هاست و یقین داشتند که با کار و تلاش معمول حداقل نیازهای طبیعی شان تأمین می شود، تازه آن وقت می شود انتظار داشت که در امور سیاسی مشارکت داشته باشند و در شعائر دینی و مذهبی همراه شوند و برای رشد و ارتقای فکری و فرهنگی خود بکوشند.   
متأسفانه ما به جای توجه به ریشه ها و بنیان ها، معمولا بیشتر به حاشیه ها و نتیجه ها مشغولیم و آن قدر که از مسائل دینی و مذهبی یا دغدغه های سیاسی صحبت می کنیم به موضوعات اجتماعی اهتمام نداریم.
کاش به اندازه برجام به مشکلات اجتماعی فکر می کردیم و توجه داشتیم که اگر بی ثباتی و آشفتگی اجتماعی فراگیر شود دیگر نه تنها برجام و اف ای تی اف بلکه حتی عادی ترین امور اخلاقی نیز دچار تشنج و آشوب می شود و چیزی از دین و دنیای مردم باقی نمی ماند.


رضایت شهروندان باعث می شود که اموال عمومی را حفظ کنند و رفتارهای مطلوب اجتماعی داشته باشند و برای اهداف مشترک و مصالح عمومی بکوشند. 
سلامت رفتار مسئولان و اعتماد مردم به مدیران و رؤسای کشور باعث می شود که این رضایت اجتماعی تحقق یابد. در غیر این صورت شهروندان به شکل ظاهری در میان جمع خواهند زیست اما دلشان در جای دیگری برای گریختن و مهاجرت لحظه شماری خواهد کرد و آن وقت باورها و افکار و علایق و گرایش های شان را شبکه های ماهواره ای و سایت های اینترنتی تعیین خواهد کرد.
مردم باید واقعا خود را دارای نقش و حق بدانند و حرمت و شأن شان به عنوان صاحبان واقعی کشور حفظ شود و بدانند و ببینند که حرمت و کرامت شان محترم و محفوظ است.
وقتی کسی احساس کرد که تحقیر شده و زور شنیده و... جایی این عقده را خالی خواهد کرد!
ریشه بسیاری از مشکلات همین موضوعات اجتماعی است در زندگی روزمره و نهادهای عمومی و اداره ها و ... که بعدها یک جایی با کوچک ترین بهانه سرباز می کند و آن وقت ما فکر می کنیم سیاسی است !
واقعا وقتی افسر پلیس در جاده کمین کرده و کسی را شکار می کند، آن فرد به کنترل سرعت خود خواهد پرداخت ؟ درحالی که موقع گرفتاری پلیس به دادش نرسیده ولی موقع مچ گیری و جریمه کردن ! همیشه به موقع حاضر بوده !
از این نمونه های کوچک بگیرید تا فشار روحی و عقده های روانی که در این شرایط سخت اقتصادی برخی آگهی های بازرگانی سیما برای مردم محروم ایجاد می کند - و به شکاف طبقاتی دامن می زند و سطح توقعات را بالا می برد- و تصور کنید همه این ها وقتی دست به دست هم بدهد چه فضایی در دل و جان شهروندان می سازد!
اگر همین قدر که درباره مسائل سیاسی و دینی حساس و نگران هستیم درباره آسیب های اجتماعی و ریشه های مشکلات دغدغه داشتیم شاید خیلی از مسائل اصلا به وجود نمی آمد که حالا بخواهیم برای درمان و علاجش عزا بگیریم و برای حل آن ها چاره جویی کنیم!
 
سایر اخبار این روزنامه
«خراسان» 70 ساله شد «خراسان» 70 ساله شد محمدعلی شاه مجلس شورای ملی را به توپ بست محمدعلی شاه مجلس شورای ملی را به توپ بست «خراسان» صدای مردم «خراسان» صدای مردم جام جهانی با حاشیه به ورزشگاه آزادی آمد جام جهانی با حاشیه به ورزشگاه آزادی آمد خراسان همراه قدیمی ، همچنان صمیمی خراسان همراه قدیمی ، همچنان صمیمی پزشکیان: درآمد برخی پزشکان دولتی به ۱۹۰ میلیون تومان در ماه می رسد پزشکیان: درآمد برخی پزشکان دولتی به ۱۹۰ میلیون تومان در ماه می رسد تعهد اوپک به فریزنفتی تعهد اوپک به فریزنفتی بازگشت آبونمان گاز با نامی دیگر بازگشت آبونمان گاز با نامی دیگر احتمال خروج ایران از برجام در هفته های آینده احتمال خروج ایران از برجام در هفته های آینده پاسخ به 6 سوال بورسی درباره 6 رقمی شدن شاخص پاسخ به 6 سوال بورسی درباره 6 رقمی شدن شاخص تجربه پرتغالی مبارزه بااعتیاد تجربه پرتغالی مبارزه بااعتیاد قاچاق کالا قاتل فرهنگ ایرانی و خلاقیت هنری است قاچاق کالا قاتل فرهنگ ایرانی و خلاقیت هنری است کاش اندازه برجام ،نگران مسائل اجتماعی بودیم ! کاش اندازه برجام ،نگران مسائل اجتماعی بودیم !