پاسخ به 6 سوال بورسی درباره 6 رقمی شدن شاخص

 بورس تهران با رکوردشکنی های هفته گذشته، در پنج روز کاری بیش از 10 درصد رشد کرد و برای اولین بار در تاریخ 6رقمی شد و اکنون در نزدیکی 109 هزار واحد، همچنان هوای صعود دارد. این شرایط افکار عمومی و بسیاری از مردم را متوجه بازار سرمایه کرد و در شرایطی که به نظر می رسد بازدهی بازار سکه، ارز و مسکن قابلیت رشد ندارد، به فکر یک گزینه بهتر برای سرمایه گذاری هستند. بسیاری هم که اهل سفته بازی در بازار ارز و طلا و آسیب زدن به اقتصاد کشور از این محل نیستند، دوست دارند از یک مسیر سالم و مفید، ارزش دارایی خود را حفظ کنند. در این شرایط اما با توجه به پیچیدگی های بازار سرمایه، سوالات متعددی نیز برای مردم ایجاد شده است، از جمله:
· رشد این چنینی شاخص، تاکنون سابقه داشته است؟
· علل رشد بازار چه بود؟
· کدام گروه ها بیشترین نقش را در جهش شاخص داشتند؟


· آیا عوامل موثر بر رشد، پایدار است یا عوامل موقتی و هیجانات زودگذر باعث رشد بورس و فرابورس شده است؟
· آیا هنوز فرصتی برای ورود به این بازار و استفاده از اوضاع خوب این بازار وجود دارد؟
· سرمایه گذاران خرد و مردم عادی برای منفعت بردن از بازار سرمایه، با ریسک کم، چه راه هایی در پیش دارند؟
پرونده امروز را به مرور وضعیت بازار سرمایه در هفته گذشته و همچنین ارائه پاسخ هایی برای سوالات شش گانه فوق اختصاص دادیم. ضمنا روزنامه خراسان روزهای شنبه، صفحه دخل و خرج را به موضوع سرمایه گذاری اختصاص داده است که در آن مطالب تحلیلی و آموزشی متنوعی درباره بازار سرمایه ارائه می شود.
ثبت رکورد رکوردها؛ بزرگ ترین جهش تاریخ بازار سرمایه
یک شنبه هفته گذشته، علاوه بر این که شاخص کل بورس برای اولین بار در تاریخ شش رقمی شد، یک رکورد تاریخی دیگر هم ثبت و رقم جدیدی به عنوان رکورد جهش روزانه شاخص ثبت شد. برای اولین بار در یک روز کاری، شاخص بیشتر از 3هزار واحد رشد کرد. از نظر درصد رشد نیز جهش 3/3 درصدی در این روز کم سابقه بود. قبل از آن، فقط دو بار در 4شهریور 88 و 21 بهمن 91 شاخص کل طی یک روز بیشتر از 3/3 درصد رشد کرده بود اما از نظر میزان رشد، این اولین باری بود که شاخص بیشتر از سه هزار واحد رشد کرد.
بازدهی بورس چقدر شده است؟
با این تفاسیر، بازدهی بورس تهران از ابتدای سال تاکنون به بیش از 10 درصد رسیده است. بورس تهران امسال را از سطح 96 هزار و 425 واحد آغاز و طی یک فصل بیش از 10 هزار واحد رشد کرد. عمده رشد شاخص نیز در همین هفته پایانی خردادماه رخ داد و پیش از این، بازار عمدتا منفی یا ثابت بود. حال سوال اساسی این است که علل این نوسانات چه بود و آیا عوامل آن پایدار است یا موقتی؟
جهش قیمتی شرکت های صادرات محور؛ فلزات در صدر
بی  شک گروه فولاد، فلزات و معدنی ها بیشترین تاثیر را بر رکوردشکنی شاخص در روزهای اخیر گذاشت. اگرچه قیمت جهانی محصولات فلزی و معدنی ثابت مانده اما ثبات آن در سطوح نسبتا بالای سال گذشته، نوید افزایش سودآوری شرکت ها را داده است. اما این همه ماجرا نیست. مسئله اصلی، افزایش نرخ ارز است که برای این شرکت ها، که عمدتا صادرات محور هستند، خبر قابل ملاحظه ای است. در صورت لحاظ 50 درصد افزایش نرخ ارز، درآمدهای ریالی این شرکت ها از محل صادرات به همین میزان قابل افزایش است که درصد قابل توجهی از آن، سود خالص خواهد بود. طی یک هفته اخیر، مثلا نماد فولاد مبارکه اصفهان از 318 تومان به 391 تومان رسید و 23 درصد بازدهی داد. ذوب آهن اصفهان هم طی 10 روز اخیر از 82 تومان به 118 تومان رسید و نزدیک به 44 درصد بازدهی داد. وضعیت در نمادهای دیگری هلدینگ خلیج فارس، سرمایه گذاری غدیر، ملی مس و بسیاری دیگر از سهم های گروه های فلزات، معدن و پتروشیمی مشابه بود. گفتنی است این گروه ها عمده محصولات خود را صادر می کنند و به همین دلیل مورد توجه قرار گرفته اند. مثلا ملی مس بیش از 60 درصد و ذوب آهن حدود 30 درصد محصولات را صادر می کنند. نسبت صادرات در شرکت های پتروشیمی و معدنی، بالاتر هم هست.
اوضاع خوب پتروشیمی ها
اما گروه دیگری که پا به پای گروه فلزات شاخص را بالا کشاند، پتروشیمی ها بودند. این گروه هم اگرچه مجبور است ارز خود را با نرخ 4200 تومانی تحویل سامانه نیما بدهد اما از آن جا که طبق مصوبه اخیر دولت، نرخ خوراک آن ها با ارز کالاهای اساسی یعنی 3800 تومان محاسبه خواهد شد، انتظار می رود از این محل منتفع شوند. ضمن آن که برخی شرکت های این گروه در سال گذشته نیز، بدون احتساب شرایط جدید، با رشد قابل توجه سود مواجه شدند. مثلا پتروشیمی فناوران که در سال 95 به ازای هر سهم 265 تومان سود ساخته بود، در سال گذشته این رقم را با افزایش 127 درصدی به 601 تومان افزایش داد. علاوه بر تغییرات نرخ ارز، افزایش قیمت نفت نیز باعث شده است قیمت بسیاری از محصولات پایه پتروشیمی مثل متانول، اوره، اتیلن و... در محدوده های مناسبی قرار گیرد.
سایر گروه ها و سایر علل رشد
تا این جا دیدیم که رشد نرخ ارز و مخصوصا تغییر سیاست های ارزی دولت (مبنی بر به رسمیت شناختن نرخ بازار آزاد از طریق قابل خرید و فروش کردن حواله های ارزی) به عنوان مهم ترین علل رشد شاخص قابل شناسایی است اما همه چیز به این جا ختم نمی شود. ورود نقدینگی جدید، جو کلی بازار را مثبت کرده است و افراد با دغدغه کمتری، سهم های دارای قابلیت را می خرند. در این شرایط علاوه بر دو گروه فلزات و معدن و پتروشیمی، شرکت های چندرشته ای سرمایه گذاری، هلدینگ ها و... که برای مدت ها در قیمت های حداقلی خرید و فروش می شدند هم عمدتا در صف خرید قرار گرفتند. برخی نیز علت اصلی رشد بورس را حمایت قاطع دولت از این بازار برای کاستن از فشار هیجانی بر بازارهای ارز و طلا می دانند، موضوعی که در اظهارات معاون اول رئیس جمهور و بسیاری دیگر از مقامات بر آن تاکید شده است.
سوال اساسی؛ عوامل رشد بازار پایدار است یا موقتی؟
اما برای کسانی که این روزها در تکاپوی ورود به بازار سرمایه و استفاده از مزایای آن هستند این سوال اساسی وجود دارد که آیا رشد بازار ادامه خواهد یافت؟ در پاسخ باید گفت به نظر می رسد، عوامل رشد دهنده بازار پایدار بمانند؛ تغییرات نرخ ارز و همچنین حمایت دولت از بازار سرمایه. اما برای بیان دقیق تر باید درباره گروه ها و به تفکیک نمادها صحبت کرد که در این فرصت نمی گنجد. اما برخی معتقدند حتی با نرخ 4200 تومانی (و نه نرخ بازار آزاد) بسیاری از سهم ها هنوز ارزانند. نادی قمی تحلیل گر و فعال بازار در این باره به سنا می گوید: طی هفته های اخیر و بعد از جهش قیمت ها در بازار ارز و سکه و متعاقب آن جهش بازار مسکن و تلاطم قیمت ها در بازار خودرو، بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند که قیمت ها در بازار سهام نیز رشد کند، چرا که از یک طرف نقدینگی بی ثبات راه خود را به بازار سهام باز می کند و از طرف دیگر قیمت سهام بسیاری از شرکت ها حتی بر اساس دلار 4200 تومانی نیز نسبتاً ارزان برآورد می شود.
با همه این ها پیش بینی آینده آسان نیست. اگرچه همچنان برخی از نمادها با توجه به قابلیت سودسازی خود ارزان اند اما همچنان ریسک های سیاسی و روانی، اقتصاد کشور را تهدید می کند. ممکن است بتوانیم بگوییم که بازار در کلیت، در آینده صعودی خواهد بود اما درباره زمان این صعود (یک ماه یا 10 ماه آینده؟ ) و همچنین گروه ها و نمادهای دارای قابلیت، باید بررسی دقیق انجام داد.
سرمایه گذاران خرد چه کنند؟
اما برسیم به دو سوال آخر؛ درباره وجود فرصت برای ورود به بازار، باید گفت که همیشه، به شرط ورود حرفه ای و غیرهیجانی فرصت هست. حتی اگر بازار منفی و وارد مرحله استراحت شود، موقعیت مناسب تری برای ورود افراد و خرید در قیمت پایین خواهد بود تا از موج های صعودی بعدی استفاده کنند. اما درباره این که چگونه وارد شویم، ملاحظات بسیار است. به طور کلی، ورود به بورس و استفاده از آن، حتی در صورت اطمینان از صعودی بودن کلیت بازار، برای افراد غیرحرفه ای و سرمایه گذاران خرد، پرریسک است. برای رفع این مشکل و کاهش ریسک البته راه هایی وجود دارد.
 
 
سه گزینه برای سهام داران خرد تازه وارد

1- ورود غیرمستقیم از طریق صندوق های سرمایه گذاری؛ برای مبتدیان
اولین راه این است که به جای ورود مستقیم به بازار، از طریق واسطه عمل کنید. واسطه ها، در بورس، همان صندوق های سرمایه گذاری مشترک هستند که پول را از شما دریافت و به نمایندگی، آن را در مجموعه ای از اوراق و سهام سرمایه گذاری می کنند. قبلا در این صفحه، به معرفی انواع صندوق ها پرداختیم. برای مشاهده مطلب می توانید به لینک زیر بروید:
http://khorasannews.com/?nid=19730&pid=8&type=0
 همچنین می توانید برای آشنایی با صندوق های سرمایه گذاری و ملاحظه سابقه بازدهی آن ها به آدرس
http://www.fipiran.com/
بروید و در زبانه صندوق ها، فهرست کاملی از انواع صندوق های سرمایه گذاری و سابقه بازدهی آن ها را ملاحظه و بر اساس عملکرد، یک صندوق را انتخاب کنید و از این طریق وارد بازار سرمایه شوید.
2- مراجعه به سبدگردان؛ برای صاحبان سرمایه های زیاد
گزینه دیگر برای مبتدیان، این است که به شرکت های سبدگردان مراجعه کنند. این شرکت ها نیز همانند صندوق های سرمایه گذاری، مدیران و کارشناسان متخصصی دارند که بازار را به خوبی رصد می کنند و بر اساس تحلیل ها تصمیم به سرمایه گذاری در دارایی های مختلف می گیرند و طبق ضوابط به شما سود می دهند. البته این شرکت ها معمولا با سرمایه های خرد کار نمی کنند. فهرست سبدگردان ها هم در سایت سازمان بورس seo.ir قابل ملاحظه است.
3-  ورود به همراه مشاور برای نیمه حرفه ای ها
اما اگر مبتدی نیستید و با کلیات بازار سرمایه آشنایید اما وقت کافی برای رصد و تحلیل ندارید یا این که در شرایط پیچیده نمی توانید تصمیم های قابل اتکایی اتخاذ کنید، می توانید با کمک یک یا چند مشاور مطمئن وارد بازار شوید. ابتدا باید با مراجعه به کارگزاری ها کد معاملاتی بگیرید و بعد از آن ها بخواهید مشاوران و همچنین منابع و رسانه های مطمئن را برای مطالعه و رصد و تحلیل معرفی کنند. بعد از دریافت کد معاملاتی، یک برنامه منظم برای خودتان بریزید و ضمن رصد و تحلیل بازار با استفاده از منابع مختلف، از نظر مشاوران هم استفاده کنید تا به گزینه های مناسبی دست پیدا کنید.
خلاصه آن که بازار سرمایه، محل مناسبی برای سرمایه گذاری و کمک به تولید و اقتصاد کشور است اما برای غیرحرفه ای ها، حتی در شرایط فعلی که کلیت بازار صعودی است، بسیار پرریسک است. لذا برای از دست ندادن فرصت، از روش های سه گانه، ورود غیرمستقیم از طریق صندوق ها یا سبدگردانان یا ورود تدریجی به کمک مشاور استفاده کنید.
سایر اخبار این روزنامه
«خراسان» 70 ساله شد «خراسان» 70 ساله شد محمدعلی شاه مجلس شورای ملی را به توپ بست محمدعلی شاه مجلس شورای ملی را به توپ بست «خراسان» صدای مردم «خراسان» صدای مردم جام جهانی با حاشیه به ورزشگاه آزادی آمد جام جهانی با حاشیه به ورزشگاه آزادی آمد خراسان همراه قدیمی ، همچنان صمیمی خراسان همراه قدیمی ، همچنان صمیمی پزشکیان: درآمد برخی پزشکان دولتی به ۱۹۰ میلیون تومان در ماه می رسد پزشکیان: درآمد برخی پزشکان دولتی به ۱۹۰ میلیون تومان در ماه می رسد تعهد اوپک به فریزنفتی تعهد اوپک به فریزنفتی بازگشت آبونمان گاز با نامی دیگر بازگشت آبونمان گاز با نامی دیگر احتمال خروج ایران از برجام در هفته های آینده احتمال خروج ایران از برجام در هفته های آینده پاسخ به 6 سوال بورسی درباره 6 رقمی شدن شاخص پاسخ به 6 سوال بورسی درباره 6 رقمی شدن شاخص تجربه پرتغالی مبارزه بااعتیاد تجربه پرتغالی مبارزه بااعتیاد قاچاق کالا قاتل فرهنگ ایرانی و خلاقیت هنری است قاچاق کالا قاتل فرهنگ ایرانی و خلاقیت هنری است کاش اندازه برجام ،نگران مسائل اجتماعی بودیم ! کاش اندازه برجام ،نگران مسائل اجتماعی بودیم !