بهارستان به دنبال حذف انتصابات فامیلی در دستگاه های اجرایی

نماینده مردم «تنکابن، رامسر و عباس‌آباد» در مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی با قید یک فوریت و با عنوان «حذف انتصابات فامیلی با واسطه و بی‌واسطه در دستگاه‌های اجرایی کشور» خبر داد. به گزارش میزان، شمس‌ا... شریعت‌نژاد از تهیه طرحی با قید یک فوریت و با عنوان «حذف انتصابات فامیلی با واسطه و بی‌واسطه در دستگاه‌های اجرایی کشور» خبرداد. وی افزود: این طرح هم اکنون به امضای جمع زیادی از نمایندگان مجلس رسیده است. این نماینده مجلس تاکید کرد: پیرو این طرح وزارت اطلاعات مکلف به نظارت بر انتصابات فامیلی شده است. وی تصریح کرد: همچنین در این طرح گفته شده که اگر مدیری به انتصابات فامیلی اقدام کند و خودش راسا این حکم را بزند بلافاصله از مسئولیت خود عزل خواهد شد. نماینده مردم «تنکابن، رامسر و عباس‌آباد» در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین اگر انتصاب صورت گرفته با واسطه و از طریق زیرمجموعه مدیران انجام شود، مدیریت مجموعه حداکثر به مدت یک هفته از مسئولیت خود کنار گذاشته خواهد شد. وی اظهار کرد: در شرایط فعلی باید سطح اعتماد عمومی به مسئولان ارتقا یابد، بنابراین هرکاری که شبهه‌برانگیز باشد، در این مسیر محکوم خواهد بود. شریعت نژاد تاکید کرد: این طرح به هیئت رئیسه مجلس ارسال شده و منتظریم در دستور کار مجلس قرار گیرد.
تدوین طرح حذف انتصابات فامیلی در دستگاه های اجرایی توسط مجلس
در همین حال شمس‌ا... شریعت‌نژاد از تدوین  طرحی با عنوان «حذف انتصابات فامیلی با واسطه و بی‌واسطه در دستگاه‌های اجرایی کشور» خبر داد و گفت: این طرح به امضای 37 نماینده رسیده و با درخواست یک فوریتی برای اعلام وصول به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده است. نماینده مردم «تنکابن، رامسروعباس‌آباد» در مجلس در گفت و گو با خراسان با تاکید بر این که نمایندگان از همه فراکسیون های مجلس پای این طرح را امضا کرده اند، تصریح کرد: همه  دستگاه ها و نهادهایی که از بیت المال بودجه دریافت می کنند، شامل این طرح می شوند. هدف از ارائه این طرح ارتقای اعتماد مردم به مسئولان و نظام  است. این نماینده مجلس اضافه کرد: متاسفانه کم و بیش در همه دستگاه ها شاهد این نوع انتصابات هستیم. اما درصدد اثبات این انتصابات نیستیم بلکه به دنبال حذف آن هستیم. ما بیش از این که از دشمنان خارجی ضربه بخوریم متاسفانه از داخل ضربه می خوریم.
 بزرگ ترین سرمایه نظام اعتماد مردم است و وظیفه ما حمایت و حفظ این اعتماد است. وی گفت: در این طرح وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی وذی حساب دستگاه ها عوامل شناسایی و پیگیری این دسته از انتصابات هستند. شریعت‌نژاد تاکید کرد: کسانی که مشمول این قانون باشند، از دستگاه، نهاد یا سازمان و شرکتی که در آن مشغول هستند، بلافاصله اخراج می شوند و هرگونه پرداختی به آن ها تصرف در اموال دولتی محسوب می شود. نماینده مردم تنکابن، رامسر درباره این که این طرح یکی از مطالبات مردم است، گفت: رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی در تحقق این مطالبه نقش بسیار مهمی دارند، ضمن این که امیدواریم از این طرح در مجلس حمایت شود. وی گفت: این طرح در کمیسیون اجتماعی بررسی خواهد شد. نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در این باره که آیا خود شما برای استخدام وابستگان تان در دستگاه های مختلف توصیه کرده اید؟ تاکید کرد: خیر. در طول خدمت برای هیچ فرد نزدیک به خودم این کار را نکرده ام.


وی در این باره که از نمایندگان کسی را می شناسید که با توصیه، نزدیکان خود را در جایی منصوب کرده باشند، گفت: بله. اخباری از این دست شنیده ام و برخی از نمایندگان نیز این کار را کرده اند. شریعت‌نژاد همچنین از اعلام وصول طرح ممنوعیت انتخاب انتصابات مقامات دوتابعیتی یا مربوط به دول خارجی در مجلس خبر داد و گفت: متاسفانه تعدادی از نمایندگان با این طرح مخالف هستند. در مخیله من نمی گنجد که فردی  در نظام جمهوری اسلامی ایران پست مهمی داشته باشد اما فرزندانش از کشور دیگر تابعیت گرفته باشند. مخالفان این طرح هم از این دست افراد هستند.
 
   فراخبر
قوانین ضد نپوتیسم و فامیل سالاری چیست؟

ماجرای انتصاب های فامیلی در دو سال اخیر زمانی داغ شد که سخنان حمیدرضا عارف فرزند محمدرضا عارف درباره «ژن خوب» در فضای مجازی ،رسانه  ای شد و حتی در فضای سیاسی کشور پیچید. اما قوانین ضد نپوتیسم و فامیل سالاری چیست و آیا این قوانین در ایران وجود دارد؟ از قرن نوزدهم، در برخی کشور ها قاعده استخدام بستگان از سوی مدیر یک موسسه عمومی و رعایت حال آنان ممنوع است. این قاعده شرکت های سهامی را که سهام عام دارند نیز شامل می شود و تاکنون بر اساس همین قانون، دادگاه افرادی را  مجازات  کرده است. مثلا شورای شهر «راک هیل» آمریکا واقع در ایالت کارولینای جنوبی در ژوئیه 2005 دستور اخراج «مت کوپر» را از نیروی آتش نشانی شهر صادر کرد. مت 25 ساله با دختر رئیس سازمان آتش نشانی راک هیل ازدواج کرده بود . شورای شهر طبق اصل ضد نپوتیسم (رعایت قوم و خویش در سازمان های مختلف دولتی و عمومی) تصمیم به اخراج مت کوپر گرفت. در آمریکا از قرن نوزدهم، قاعده استخدام بستگان از سوی مدیر یک موسسه عمومی و رعایت حال آنان ممنوع است. سال گذشته سایت  الف  در یادداشتی با عنوان «نپوتیسم آرمان‌های انقلاب را می‌بلعد» به قلم هادی شریفی نوشته بود: «تجربه تاریخ جهان و ایران نشان می‌دهد که تمرکز و تداوم طولانی قدرت در دست یک گروه محدود به پیدایش طبقه جدید و استیلای ساختار الیگارشیک (حکومت گروهی معدود و کم‌وبیش بسته) می‌انجامد. اعضای این الیگارشی به‌تدریج از طریق وصلت‌های فامیلی خویشاوند می‌شوند یا خویشان خود را بر‌می‌کشند و در قدرت سیاسی یا ثروت سهیم می‌کنند. این فرایند، در صورت تداوم و ثبات طولانی، نظام سیاسی الیگارشیک را به آریستوکراسی (حکومت خاندان‌های اشرافی) بدل می‌کند.درحالی که بیشتر کشورهای جهان «نپوتیسم و خویشاوند سالاری» را جرم می دانند در کشور ما نپوتیسم هر روزه خود را به نحوی نشان می دهد.»