پرونده خارجی های تاریخ لیگ برتر زیر ذره بین خراسان ورزشی

مارکوس نویمایر از سه‌شنبه با حضور در تمرینات استقلال کار خود را رسما با آبی‌های تهرانی آغاز کرد. با توجه به این‌که استقلال با مشکل کمبود بازیکن روبه‌رو‌ست، در صورتی که نویمایر آماده باشد به احتمال زیاد نامش در لیست 18 نفره استقلال برای بازی با ذوب‌آهن قرار خواهد گرفت. نویمایر 32 ساله فصل قبل در تیم قاسم پاشا ترکیه بازی می‌کرد و برای فصل جدید پیراهن استقلال را بر تن می‌کند تا بتواند جای سرور جپاروف را در این تیم پر کند. انتقال این بازیکن آلمانی به استقلال بهانه‌ای شد تا پرونده خارجی‌های تاریخ 18 ساله لیگ برتر را باز کنیم.
 389 بازیکن خارجی
مارکوس نویمایر سیصد‌و هشتاد‌و نهمین خارجی تاریخ لیگ برتر به حساب می‌آید. در تاریخ لیگ برتر تا‌کنون 389 بازیکن خارجی با تیم‌های مختلف قرارداد امضا کرده‌اند. البته خیلی از این بازیکنان در‌نهایت بدون انجام حتی یک بازی از فوتبال ایران رفته‌اند و برخی دیگر نیز با حضوری کوتاه مدت در فوتبال ایران کارنامه خارجی‌های بی‌کیفیت لیگ برتر را تکمیل کرده‌اند. اگر بخواهیم لیستی از خارجی‌های با کیفیت لیگ برتر تهیه کنیم، بدون‌شک بیش از‌30 بازیکن نمی‌توانند در این لیست قرار بگیرند.
 دومین آلمانی


مارکوس نویمایر دومین بازیکن آلمانی تاریخ لیگ برتر است. رونی کوکل‌ دروازه‌بان پیکان اولین بازیکن آلمانی شاغل در فوتبال باشگاهی ایران بود که در‌نهایت با خاطره‌ای تلخ برای همیشه از فوتبال ایران رفت. البته به‌غیر از این 2 بازیکن، 2 بازیکن دیگر هم با پاسپورت آلمانی به فوتبال ایران آمده‌اند. بایرام نبیهی فوتبالیستی بود که با پاسپورت آلمانی به فوتبال ایران آمد. البته پدر و مادر این بازیکن متولد کوزوو بودند و خودش در آلمان متولد شده بود. اشپیتیم آرفی نیز که آلبانی‌الاصل بود و به واسطه حضور چندین ساله در آلمان شهروند این کشور شده بود، سال‌های سال در فوتبال ایران حضور داشت.
 69 ملیت
شاید جالب باشد که بدانید تا‌کنون فوتبال ایران میزبان 389 بازیکن خارجی با 69 ملیت متفاوت بوده است. در این‌بین برزیل با 102 بازیکن رکورددار است. البته خیلی از این برزیلی‌ها فقط اسم‌های فوتبالی‌ ‌و تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها نشانه‌هایی از فوتبال ناب برزیلی داشته‌اند. در این میان جان‌واریو ستاره سابق استقلال بدون‌شک بهترین برزیلی تاریخ فوتبال ایران بوده است. بعد از برزیل فوتبال ارمنستان با 25 بازیکن بزرگ‌ترین صادرکننده بازیکن به فوتبال ایران بوده است. عراق با 21 بازیکن و کرواسی با 14 بازیکن نیز بیشترین سهم را در لیست خارجی‌های تاریخ لیگ برتر دارند.
 اروپا صدرنشین
در تفکیک قاره‌ای خارجی‌های لیگ برتر، بازیکنان اروپایی از 26 کشور مختلف صدرنشین هستند. 26 کشور اروپایی که در فوتبال ایران نماینده داشته‌اند عبارتند از: آلبانی، بوسنی، بلغارستان، کرواسی، قبرس، چک، انگلستان، فنلاند، فرانسه، گرجستان، آلمان، لیتوانی، مقدونیه، مالت، مولداوی، مونته‌نگرو، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، صربستان، مجارستان، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا و سوئد. بعد از اروپایی‌ها قاره آفریقا با 16 کشور در رتبه بعدی قرار دارد. کامرون، بورکینافاسو، گینه استوایی، گامبیا، غنا، ساحل عاج، لیبریا، لیبی، مالی، مراکش، موزامبیک، نیجریه، سنگال، تونس، توگو و اوگاندا، 16 کشور قاره سیاه هستند که در تاریخ 18‌ساله لیگ برتر در فوتبال ایران نماینده داشته‌اند. تعداد کشورهای آسیایی لیگ برتر نیز با حضور اولین بازیکن ژاپنی به عدد 16 رسیده است. ارمنستان، جمهوری آذربایجان، اندونزی، عراق، کویت، لبنان، فلسطین، فیلیپین، کره جنوبی، سوریه، تیمور شرقی، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، یمن و ژاپن، آسیایی‌های تاریخ لیگ برتر را تشکیل می‌دهند. آرژانتین، برزیل، کلمبیا، پاراگوئه، پرو، بولیوی و اروگوئه نیز 7 کشوری هستند که از آمریکای جنوبی صادرات بازیکن به فوتبال کشورمان داشته اند. از آمریکای شمالی هم کاستاریکا، هندوراس و پاناما، 3 کشوری هستند که در فوتبال کشورمان نماینده داشته‌اند و در‌نهایت چند بازیکن استرالیایی هم با حضور در فوتبال ایران سهم قاره‌ها را تاریخ لیگ برتر کشور تکمیل کرده‌اند تا این لیگ از هر 6 قاره در تاریخ 18‌ساله خود نماینده داشته باشد.