فعالان سیاسی از آخرین همکاری انتخاباتی هاشمی و خاتمی سخن می‌گویند آخرین تدبیر هاشمی برای انتخابات 96

همدلی| هاشمی گرچه از بین ما رفته است، اما اثرگذاری و ایفای نقش او در فضای سیاسی باقی مانده است. آخرین روز ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 هم برای جریان اصلاحات مانند آخرین روز ثبت نام انتخابات چهار سال قبل شده است؛ زمانی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آخرین لحظات وارد ستاد انتخابات شد. این بار هاشمی در قید حیات نبود، اما توصیه‌اش در آخرین لحظات عملی شد و اسحاق جهانگیری به عنوان نامزد پوششی برای حمایت از روحانی نامزد انتخابات شد. توصیه‌ای که فعالان سیاسی می‌گویند درخواست خاتمی و دیگر بزرگان اصلاحات بوده است.
تلاش رسانه‌های مخالف دولت برای ایجاد اختلاف بین روحانی و نامزدهای پوششی
به گزارش ایسنا، رسانه های اصول‌گرا از حضور نامزدهای اصلاح‌طلب در کنار روحانی به نفع جریان سیاسی خود مصادره به مطلوب می‌کنند و سعی در اختلاف‌افکنی بین نامزدهای پوششی و حسن روحانی دارند. روزنامه وطن امروز که صاحب امتیازش نتوانست با حضور به موقع در ستاد انتخابات ثبت نام کند، در سرمقاله روز گذشته خود مدعی شده: اسحاق جهانگیری در انتخابات سال 92 قصد داشت به‌رغم حضور روحانی، وارد رقابت‌های انتخاباتی شود و این به معنای آن بود که در این جمع نیز شانس رئیس‌جمهور شدن روحانی آنچنان ضعیف بود که جهانگیری بر وی برتری داشت و جریان کارگزاران وی را گزینه رای‌آورتری تا حسن روحانی می‌دانستند و تنها کاندیداتوری مرحوم هاشمی رفسنجانی سبب شد جهانگیری در آن سال در صحنه نماند. این روزنامه که در جای دیگری نیز تلاش دارد بین روحانی و جهانگیری فاصله بیندازد می‌نویسد: به نظر می‌رسد تسلط جناب جهانگیری بر دولت از خود روحانی بیشتر است و این برای خود روحانی خوب نیست. بارها دیده شده در جلسه هیات دولت با بزرگان نظام عموم توصیه‌هایی که به دولت  به‌ویژه در حوزه اقتصادی صورت می‌گرفت، مستقیم با اسحاق جهانگیری مطرح می‌شد.
‌ تسنیم حرف من را تحریف کرد


نمونه دیگر خبرگزاری تسنیم است که به نقل از محمد هاشمی نوشته: ممکن است «روحانی» به نفع من یا «جهانگیری» کنار برود. محمد هاشمی در این باره به خرداد نیوز توضیح داده: «تسنیم» در گفت وگویی با من سوالی کرد در این باره که آیا این امکان وجود دارد، دکتر روحانی به نفع شما کنار رود، من هم در پاسخ گفتم من چنین احتمالی نمی‌دهم اما الان شاهد هستیم که این رسانه آن چه را که منظور و مورد سوال خودش بوده به عنوان پاسخ من و تیتر مصاحبه درج کرده است. من به آنها گفتم که درون جبهه اصلاحات رقابت درون جناحی وجود ندارد، اما این رسانه اظهارات من را به کلی تحریف کرده است.این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه در جریان اصلاح‌طلب اختلافی بر سر نامزدی او یا جهانگیری وجود ندارد، می‌گوید: استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان پرهیز از هرگونه رقابت درون جناحی و درون جبهه‌ای است. آن سه نفری که امروز در کنار دکتر روحانی به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند، در این پروسه حساس حقوق یکدیگر را رعایت کرده و براساس تعامل و برنامه‌ای منسجم به فعالیت‌های انتخاباتی می‌پردازند.
برادر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دوباره تاکید می‌کند: مهم ترین اصلی که این افراد نسبت به آن پایبند هستند، حضور حسن روحانی به عنوان کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان است.
هاشمی: نامزدی ما تکلیف آیت‌الله هاشمی بود
محمد هاشمی در گفت و گوی خود با خردادنیوز حضور نامزد پوششی در انتخابات را توصیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌داند و می‌گوید: ایشان در نظر داشتند که در انتخابات پیش رو بیش از یک نفر از جبهه اصلاحات ثبت نام کنند. حتی مرحوم آیت‌الله برای این منظور از 5 نفر نیز اسم بردند که آن اسامی شامل چهره‌هایی نظیر من، اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، محمدرضا عارف و حجت‌الاسلام ناطق نوری است.
جهانگیری با درخواست خاتمی و موافقت روحانی نامزد شد
الیاس حضرتی نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس هم می‌گوید جهانگیری با درخواست سیدمحمد خاتمی نامزد انتخابات شده است. حضرتی به ایلنا گفته: آقای خاتمی از جمله افرادی بودند که از ابتدا موافق کاندیدای پشتیبان بود و طبیعتاً تاثیر نظر ایشان در این تصمیم‌گیری بسیار بوده؛ کما این‌که بنده هم موافق این مسئله بودم، اما به هر حال تاثیر آقای خاتمی بسیار زیاد است. حضرتی با اشاره به اعلام کاندیداتوری اسحاق جهانگیری گفت: آقای جهانگیری تصمیم بسیار بزرگ و مهمی گرفتند و این درحالی است که از حدود ۶ تا ۷ ماه گذشته دوستان ما تاکید داشتند که باید در کنار روحانی، کاندیدایی را معرفی کنیم که اولاً یار و یاور روحانی باشند و اینکه در سیاست همواره باید همه جوانب را درنظر گرفت؛ چرا که همیشه حداقل یک درصد احتمال خطر وجود دارد.
نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که این ایده از مدت‌ها پیش مطرح شد، گفت: در میان اصلاح‌طلبان و همین‌طور عزیزان‌مان در دولت دو دیدگاه موافق و مخالف در رابطه با کاندیدای پوششی وجود داشت اما درنهایت پس از بحث‌های فراوان، با درخواست آقای روحانی قرار شد که آقای جهانگیری این بار سنگین را برعهده بگیرند. عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این درحالی است که آقای جهانگیری پیش‌تر هر بار با این درخواست روبه‌رو می‌شد، به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید می‌کرد که آقای روحانی را رئیس خود می‌داند و به هیچ عنوان حاضر به رقابت با او نیست اما در نهایت با درخواست آقای روحانی به میدان آمده و رسماً اعلام کرده به‌عنوان مکمل روحانی و برای دفاع از عملکرد دولت به صحنه آمده است. حضرتی تصریح کرد: جهانگیری فردی شایسته، کاردان و باتجربه است که قطعاً بهترین گزینه برای دفاع از عملکرد چهارساله روحانی و دولت است و همچنین می‌تواند درباره برنامه‌های چهار سال آینده توضیحات خوبی ارائه کند. نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته صحبت درباره افراد مختلف بود که برخی از دوستان، خودشان تمایل نداشتند یا شرایط را مساعد نمی‌دیدند اما معدل آقای جهانگیری بالاتر از همه بود که به نظر می‌رسد، پیشنهاد اصلاح‌طلبان در این رابطه تصمیمی درست بود و آقای روحانی نیز عاقلانه رفتار کرد.
نامزدی جهانگیری تصمیم شورای عالی اصلاح‌طلبان بود
حجت‌الاسلام موسوی لاری هم که در آخرین روز ثبت نام از نامزدهای ریاست جمهوری درباره نامزی جهانگیری با روحانی جلسه داشته، نامزدی جهانگیری را تصمیم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌داند. او در این باره به خبرآنلاین توضیح داده: شورا نظرش این بود که جهانگیری و تعداد دیگری از دوستان ثبت نام کنند تا فرصت تبیین دیدگاه‌ها و دفاع کارکرد از دولتی که الان در مسئولیت هست پیدا شود تا مردم دیدگاه‌های مختلف را نظاره کنند. شورای عالی و بعضی از چهره های اصلاح‌طلب از چند نفر از دوستان خواستند که به صحنه بیایند تا در آخر آقای جهانگیری با مشورت با بزرگان به این نتیجه رسید که وارد صحنه انتخابات شود و من معتقدم که این تصمیم ایشان کار بسیار خوب و ضروری بود.