حمیدرضا باقری‌درمنی «سلطان قیر» اعدام شد

حمیدرضا باقری‌درمنی که به جرم قاچاق میلیون‌ها تن قیر، پرداخت مبالغ سنگینی رشوه، جعل اسناد، تشکیل شرکت‌های صوری و فساد سازماندهی‌شده اقتصادی به «افساد فی‌الارض» محکوم شده بود اعدام شد.
بنا به اعلام دادسرای عمومی و انقلاب تهران، حمیدرضا باقری‌درمنی ملقب به «سلطان قیر» ایران که به جرم «افساد فی‌الارض از طریق شبکه کلاهبرداری و رشاء» به اعدام و رد مال محکوم شده بود بامداد جمعه اول دی (۲۲ دسامبر) اعدام شد.
خبرگزاری میزان از او به عنوان «مفسد بزرگ اقتصادی» نام برده و می‌نویسد باقری‌درمنی با تشکیل باند به اقدامات مجرمانه‌ای دست زده و با اعمال متقلبانه جعل، تبانی، پرداخت رشوه به کارکنان چند دستگاه و تشکیل شرکت‌های صوری و کاغذی متعدد جمعا بیش از ‌هزار و ۷۸ میلیارد تومان کلاهبرداری و میلیون‌ها تن قیر قاچاق کرده است.
از جمله آمده که باقری‌درمنی «از ۴۷ سند جعلی برای اخذ ضمانتنامه بانکی و یا ترهین معامله و ۳۶ فقره ضمانتنامه جعلی و ۱۰۲ فقره ضمانتنامه بدون پشتوانه، ۳۳ فقره چک‌های مخدوش با مبالغ سنگین و جعل در اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد کشور استفاده کرده است.»


او متهم بود که با همدستی با مرتبطان خود با پرداخت رشوه و تبانی با کارشناسان، املاک را به چند برابر قیمت واقعی ارزش‌گذاری می‌کرد و به بانک ارائه می‌داد، از جمله ملکی که حدود ۴۰۰ میلیارد ریال ارزش داشت را با پرداخت رشوه و تبانی به ۱۲۶۹ میلیارد ریال ارزش‌گذاری کرد و در رهن شرکت «نفت جی» قرار داد.
او همچنین متهم بود که با سردستگی یک گروه از شرکت پالایش «نفت جی» که به عنوان «بزرگ‌ترین واحد تولید‌کننده قیر در خاورمیانه» معرفی شده، بانک ملی، بانک گردشگری و چند شرکت دیگر کلاهبرداری کرده است.
حمیدرضا باقری‌درمنی برای اخذ تسهیلات از بانک نیز متوسل به جعل اسناد می‌شد و با اسناد ملکی جعلی از بانک‌ها تسهیلات می‌گرفت.
حمیدرضا باقری‌درمنی در سال‌های ۸۵ و ۸۸ نیز به جرم قاچاق و اخذ تسهیلات ارزی به جزای نقدی سنگین و ۱۳ سال زندان و رد مال در حق شکات محکوم شده بود.
حمیدرضا باقری‌درمنی سومین تاجری است که از تابستان امسال در ایران در ارتباط با فساد اقتصادی اعدام می‌شود. در آبان‌ماه سال‌جاری وحید مظلومین معروف به ‌«سلطان سکه» و همدست او محمداسماعیل قاسمی با اتهاماتی مشابه فساد اقتصادی و «افساد فی‌الارض» محکوم و اعدام شدند.
سایر اخبار این روزنامه