تولید را فدای هزینه‌ها نکنید

باید برای دولتمردانمان که هیچ عزمی برای نجات کشورشان ندارند تاسف خورد‌‌. دولت با تمهیدات جدید در شعار‌های انتخاباتی خود مسیر تولید را یک حرکت جهادی و حضور در بازار‌های جهانی بیان داشت اما متاسفانه اکنون وادار کردن روند حرکت ناقص و بی‌هدف تولید نه‌تنها بذر ناامیدی را در بین تولید‌کنندگان و صنعتگران پاشیده بلکه آنقدر به بحران بزرگ تبدیل شده است که دیگر نمی‌توان تولید را با ابزار‌های معمولی از این گرداب و معضل خارج کرد‌‌. ابراهیم خلقتی تولید‌کننده مبلمان و کارآفرین با انتقاد از حاکم بودن فضای ضدتولید در کشور به «جهان‌صنعت» می‌گوید: امروز دیگر برای ساخت یک مبل تنها بر سر تهیه مواد نمی‌جنگیم بلکه باید در خصوص اصل قضیه که همان جایگزینی مبل وارداتی بی‌کیفیت به جای تولید داخل بجنگیم‌‌. خلقتی ادامه داد: تا چند سال گذشته کمبود مواد اولیه و بوروکراسی واردات مواد اولیه مانند چوب‌، یراق و چسب و غیره تولید‌کنندگان را درگیر کرده بود اما متاسفانه امروز در مقابل واردات بی‌رویه مبلمان‌های بی‌کیفیت زانو زده‌ایم و دیگر توان جنگیدن با دولتی که خود چراغ سبز را به واردات چنین کالاهایی روشن کرده نداریم‌‌.
به گفته خلقتی‌، گرانی و گاها کمبود مواد اولیه لازم جهت تولید که قطعا در داخل تهیه می‌شود توسعه را از ما گرفته‌اند‌، چراکه بنگاه‌های کوچک و متوسط با وجود تولیدات به مراتب کمتر از صنایع بزرگ‌، اما قادرند هم نیاز داخل را تامین کنند هم برای صادرات برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت داشته باشند که متاسفانه به دلیل برخی سیاست‌های دولت‌، این حق از ما گرفته شده است‌‌.
این فعال اقتصادی با انتقاد از وضعیت به وجود آمده گفت: در کجای دنیا تولید‌کننده و صنعتگر به دنبال دولت و مسوولین برای ادامه حیات و فعالیت خود می‌دود ؟! اما متاسفانه در ایران این اتفاق می‌افتد و همواره تولید‌کننده مورد تخریب قرار می‌گیرد و همین موضوع چرخ‌های تولید را وادار به ایستادن می‌کند‌‌.
این کارآفرین با بیان اینکه امروز یک کارگاه کوچک با اشتغالزایی هفت نفر به طور مستقیم و پنج نفر به طور غیرمستقیم می‌تواند در درجه اول هنر منبت‌کاری را به رخ بکشد و در مرحله بعد در رابطه با خروج ارز کمکی هرچند ناچیز به کشورش داشته باشد‌، با مشکلات زیادی روبه‌روست و دیگر توان رقابت با کالاهای وارداتی در بازار را ندارد‌‌. به گفته خلقتی دولت نمی‌خواهد به هزار دلیل تولید در کشور مسیر رو به رشدی را طی کند و در واقع واردات را به توسعه تولید ترجیح می‌دهد‌‌. از همین رو باخت تولید‌کننده و صنعتگر در مقابل چنین دیدگاهی قطعی است‌‌. این تولید‌کننده یادآور شد: صنعت ملزومات خود را می‌خواهد، اما کشور پیش‌نیازهای آن را ندارد، در حالی که ایران می‌توانست به جای فضا دادن به واردات‌، بستر را برای توسعه تولید فراهم ‌کند‌‌. وی با اشاره به اینکه ایجاد یک برند تولیدی یا صنعتی، سالیان سال زمان می‌برد، اظهار کرد: البته ضرورتی ندارد که بخواهیم در تولید یک محصول حرف نخست را بزنیم‌‌. همین کشورهایی که واردکننده مبلمان به کشورمان هستند در چند سال گذشته خود وارد‌کننده بودند اما با حمایت دولت‌هایشان اکنون به کشوری که خود قدمت طولانی در صنعت دارد کالا وارد می‌کنند‌‌. این بزرگ‌ترین تاسف برای دولتمردان‌مان خواهد بود‌‌. وی افزود: با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور فناوری، در واقع این کار را به کشورهایی با توان بیشتر واگذار می‌کنند و با ایجاد شرایطی، زنجیره تولید در کشورمان در حال پاره شدن است‌‌.