ایران- روسیه ، اولین میزبانی فوتبال بانوان

گروه ورزش - خبرهای خوشی برای ورزش بانوان در راه است، اگر رنگ واقعیت به خود بگیرد و در حد حرف و آرزو بر دل نماند. بانوان ایران برای اولین بار پس از انقلاب چه در قامت بازیکن و چه در قامت تماشاگر، رنگ جدیدی به ورزشگاه آزادی خواهند بخشید؛ رنگی از جنس بودن و فریادهایی از جنس برابری.
برای نخستین بار بانوان این سرزمین، میزبان تیم ملی فوتبال روسیه در ورزشگاه آزادی خواهند بود و بلیت‌فروشی فقط مختص آنها صورت می‌گیرد. آرزوی همه بازیکنان ایرانی- چه مرد و چه زن- بازی در ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی و تجربه حضور در چنین فضایی و لذت بردن از یک اتحاد ملی است. حال پس از سال‌ها این شانس به بانوان ملی‌پوش فوتبال ایران رو کرده تا حضور خود را در تاریخ ورزش این کشور به ثبت برسانند.
تیم ملی فوتبال بانوان ایران که خود را برای حضور در مرحله دوم انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو آماده می‌کند در ورزشگاه آزادی در یک بازی دوستانه میزبان تیم ملی فوتبال بانوان روسیه خواهد بود. این بازی در حالی برگزار می‌شود که تیم ملی بانوان ایران برای اولین‌بار بعد از انقلاب اسلامی قرار است در ورزشگاه آزادی بازی کند. در این دیدار که با پیگیری فدراسیون فوتبال و با همکاری وزارت ورزش و جوانان برگزار می‌شود، تنها بانوان می‌توانند با حضور در ورزشگاه تماشاگر بازی باشند. مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال این خبر را تایید کرد. گفتنی است دیدار با روسیه قرار است در اسفندماه برگزار شود.
سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان برگزاری دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال بانوان ایران و تیم ملی روسیه در ورزشگاه آزادی را بزرگ‌ترین حرکت ورزشی کشور دانست. مریم آزمون در مورد برگزاری بازی دوستانه بانوان فوتبالیست ایران و روسیه در ورزشگاه آزادی اظهار کرد: بعد انقلاب اسلامی پیش نیامده که چنین مسابقه بزرگی در ایران برگزار شود. فکر می‌کنم این موضوع بزرگ‌ترین حرکت ورزشی کل کشور برای تمامی رشته‌های ورزشی باشد، چرا که فوتبال، رشته‌ای محبوب، پر‌طرفدار و پرحاشیه است و اگر چنین اتفاقی بیفتد برای فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و جوانان و کل کشور یک برد محسوب می‌شود. علاوه بر این اتفاق بزرگی برای ورزش بانوان در همه رشته‌هاست و فقط اختصاص به فوتبال ندارد. مطمئنم همه بانوان از اینکه بتوانند آزادانه به ورزشگاه آزادی بیایند و تیم ملی خود را بدون هیچ نگرانی و حاشیه‌ای تشویق کنند، خوشحال می‌شوند. فکر می‌کنم این موضوع حرکتی بزرگ و قشنگ برای کشورمان است.


او در مورد استقبال بانوان از این بازی گفت: خانم‌ها نشان دادند که به این حرکت علاقه‌مند هستند و سال‌ها منتظر چنین اتفاقی بودند و چه بهتر که برای فوتبال بانوان این امکان فراهم شود. فکر می‌کنم ورزشگاه را پر کنند چون همه مشتاق هستند به ورزشگاه بیایند و تیم ملی کشورشان را تشویق کنند.
سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان در پاسخ به این سوال که برگزاری بازی در ورزشگاه آزادی چقدر می‌تواند بر انگیزه بازیکنان اثرگذار باشد بیان کرد: خیلی تاثیرگذار است، وقتی برای اولین بار برای تماشای بازی‌های تیم ملی مردان وارد ورزشگاه شدیم حس‌ و حالی به ما دست داد که با تمام حس و حال‌های قبلی فرق داشت. انگار وارد دنیای دیگری شدیم و روح‌مان جای دیگری بود و به همدیگر وصل شدیم. فکر می‌کنم بازیکنان و تماشاگران از نظر روحی و روانی بزرگ می‌شوند. جزو آرزوهای یک ورزشکار است که در ورزشگاه آزادی بازی کند حتی آقایان هم وقتی در این ورزشگاه بازی می‌کنند لذت می‌برند چون تیم‌های لیگ برتری شاید سالی یکی دو بار بتوانند در آزادی بازی کنند. باعث افتخار هر ورزشکاری است که بتواند در ورزشگاه آزادی عضوی از بازی باشد.
آزمون در پایان گفت: با وجود لیلا صوفی‌زاده، نایب رییس فوتبال بانوان‌، تاج ریاست، هیات مدیره فدراسیون و با حمایت وزارت ورزش و جوانان نگرش نسبت به فوتبال بانوان بسیار تغییر کرده است. همین که دو بار بانوان ما توانستند وارد ورزشگاه آزادی شوند و بازی‌های تیم ملی را از نزدیک ببینند کار بسیار بزرگی بود که فکر می‌کنم نقطه شروع و عطفی است. برای حضور زنان‌مان در این فضا و تماشای فوتبال خیلی تلاش شده و همه ما باید قدر این موهبت را بدانیم و تلاش کنیم به بهترین نحو از این مرحله که به نوعی برایمان امتحان است عبور کنیم. ما به عنوان مربی و ورزشکار و کسانی که به عنوان تماشاگر به ورزشگاه می‌آیند باید با حرکات و رفتار خودمان نشان دهیم که می‌توانیم در کشور و جامعه اسلامی با تمام مسائلی که به قوانین و ضوابطش مربوط است به استادیوم بیاییم و تیم مورد علاقه‌مان را تشویق کنیم. از همه می‌خواهم شئونات را رعایت کنند تا نشان دهیم که چقدر فرهنگ‌مان بالاست.
تلاش وزیر ورزش برای حضور بانوان در ورزشگاه
از طرفی سلطانی‌فر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را نیز حق آنها دانست و اظهار کرد: طی یک‌سال اخیر نیز موفق شدیم با پیگیری‌ها و هماهنگی‌ها در چند نوبت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را در رویدادهای بین‌المللی فراهم کنیم و این حضور توام با ملاحظات فرهنگی و شرعی بوده است و من اعلام می‌کنم کلیه زیرساخت‌ها از ورودی مجزا تا امکانات دیگر و شرایط فرهنگی و شرعی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فراهم است.
وزیر ورزش و جوانان گفت: حضور بانوان طی یک‌سال اخیر در ورزشگاه از جمله هنگام برگزاری بازی‌های ایران در جام جهانی که تصاویر بازی‌ها در ورزشگاه آزادی پخش شد همچنین بازی ایران- بولیوی و بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا بسیار مثبت بود.
سلطانی‌فر در ادامه با اشاره به مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ گفت: در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دادیم تا مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز اصلاح شود تا دیگر مانع قانونی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها هم وجود نداشته باشد تا پس از آن شاهد حضور بانوان در عرصه ورزش همچون عرصه‌های فرهنگی هم باشیم و آنچه مسلم است یقین دارم با تحقق این مهم هیچ ناهنجاری فرهنگی رخ نخواهد داد. وزیر ورزش و جوانان گفت: اعلام می‌کنم کلیه زیرساخت‌ها و شرایط فرهنگی و شرعی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فراهم است.
چراغ سبز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
این در حالی است که دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: در خصوص حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها نیز باید پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود. او گفت: طبق قواعد و ضوابط و ایجاد امکاناتی که وزیر ورزش و جوانان به آن اشاره داشتند که در حال حاضر وجود دارد نباید مشکلی برای حضور بانوان در استادیوم‌ها وجود داشته باشد.
مخبر دزفولی خاطرنشان کرد: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نسبت به حل موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اهتمام و رویکرد مثبت و سازنده‌ای دارد. این موضوع با رعایت قواعد و ضوابط قابل حل است و امید است در بقیه مراحل هم گام‌های خوبی برداریم. او در پایان اضافه کرد: تصویب پیشنهاد جدید، مصوبات قبلی را تغییر می‌دهد و مصوبه جدید مبنای کار قرار خواهد گرفت.