پیام غیرمستقیم آقای وزیر

نادر کریمی‌جونی- چندان عجیب نیست که یک وزیر با رییس‌جمهور‌ یا حتی با بخشی از کابینه به اختلاف بر‌بخورد و از ابزار گوناگون مانند اعتراض و... برای رسیدن به اهداف یا همراه ساختن تمام یا بخشی از هیات وزیران با نظریات خود استفاده کند. در این صورت اگر‌چه در گام‌های ابتدایی طرفین منازعه تلاش می‌کنند مساله اختلاف‌ها پنهان بماند و حتی از مسکوت ماندن اختلاف‌ها برای عدم گسترش منازعه بهره گرفته می‌شود اما در نهایت و در مراحل اوج رسانه‌ای کردن ماجرا به عنوان تکنیکی برای همراه ساختن افکار عمومی و بهره‌برداری از فشار و بازوی قدرتمند رسانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این صورت فشار افکار عمومی و رسانه‌ای ممکن است له یا علیه استفاده‌کننده عمل کند. دقیقا به همین دلیل است که گفته می‌شود موج‌سواری با رسانه‌ها و افکار عمومی شمشیر دو‌لبه است چراکه در صورت عدم توانایی و مهارت استفاده‌کننده همان‌قدر که می‌تواند به طرف مقابل آسیب بزند، می‌تواند به خود هم آسیب برساند.
سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی از آن دسته وزرای عملگرایی است که گاهی زبان سرخ و صراحت لهجه‌اش موج اعتراض‌هایی را برانگیخته است. در مصاحبه‌های تلویزیونی و پخش مستقیم او از اینکه به سیاست‌های محافظه‌کاران حمله و آنان را به خاطر تدابیر و راهبردهایشان سرزنش کند، هراسی ندارد و به همان میزان نمی‌ترسد که از همکاران یا حتی رییس خود در جایگاه بالاترین مقام اجرایی کشور انتقاد و مطالباتش از رییس‌جمهور و هیات‌وزیران را رسانه‌ای کند. از همان ابتدای وزارتش و حتی پیش از آن، قاضی‌زاده هاشمی از اینکه واقعیت را با شفافیت بیان کند، هراسی نداشت. از این بابت است که نه فقط در اردوگاه محافظه‌کاران که در میان اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها هم هستند کسانی که به هر حال رابطه خوبی با او ندارند. برای اثبات این مدعا، کافی است به حرف‌های جنجال‌برانگیز او با شهروندان و موضع‌گیری‌های اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران توجه کرد. در تمامی این موارد اصلاح‌طلبان نیز پابه‌پای محافظه‌کاران به قاضی‌زاده حمله کرده‌اند‌ صرف‌نظر از اینکه‌ آیا اظهارات او واقعا شایسته سرزنش و ایراد حمله علیه گوینده بوده است یا خیر!
در مورد اخیر، گفته شده از چندی پیش وزیر بهداشت در اعتراض به سهم وزارت متبوعش از بودجه دولت از سمت خود استعفا داده و حتی جلسات هیات وزیران را نیز تحریم کرده است. به لحاظ تاریخی قاضی‌زاده‌هاشمی تاکنون و با دلایل گوناگون چند بار به هیات دولت و شخص رییس‌جمهور اعتراض کرده است. سال گذشته نیز درباره بودجه سلامت اخباری مبنی بر احتمال کناره‌گیری قاضی‌زاده‌هاشمی از وزارت بهداشت منتشر شد. حتی هنگام معرفی کابینه دوم دولت حسن روحانی، اخباری در این باره که قاضی‌زاده‌هاشمی علاقه‌ا‌ی به حضور مجدد در کابینه ندارد، منتشر شده بود. با این همه نه فقط قاضی‌زاده برای بار دوم از سوی روحانی به مجلس معرفی شد بلکه همه شایعاتی که پیش از این درباره استعفای او منتشر شده بود به واقعیت نپیوست و این وزیر خبرساز در کابینه ماندنی شد.نکته جالب درباره این‌گونه خبرها، اتفاقا رفتار جناح محافظه‌کار است. دلواپسان و منتقدان دولت درحالی که با هیجان و مصرانه شعارهای عوام‌فریبانه در مورد خدمت به اقشار مردم سر می‌دهند در همان حال از آسیب‌دیدن و فروپاشی کابینه دولت حمایت می‌کنند. در واقع محافظه‌کاران مترصد فرصتی هستند تا کابینه را ناکارآمد جلوه دهند و حسن روحانی و تمام همکاران او را ترور شخصیت کنند. استقبال گسترده و دامن زدن به اخبار و شایعاتی که درباره استعفا یا احتمال استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی و علاوه بر آن انتشار تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های عجیب و غریب در این‌باره همه و همه دروغ‌هایی است که صرفا برای جلب رضایت خداوند بر زبان محافظه‌کاران و دلواپسان جاری شده است. دلواپسان پنهان نمی‌کنند که برای خدمت به خلق و جلب رضایت خداوند به شایعه‌پراکنی، تهمت زدن، جعل واقعیت، بزرگ‌نمایی خطاهای دیگران، کوچک‌نمایی و‌ حتی انکار خطاهای خود و خودی‌ها و اعمالی از این دست مبادرت می‌ورزند و هراسی از روز قیامت و حساب پس از مرگ ندارند.جالب است که برخی اصلاح‌طلبان که خود یا دوستان‌شان از قافله کابینه دور مانده‌اند و ماهی‌هایی که از دریای دولت می‌خواسته‌اند را صید نکرده‌اند با دلواپسان همراه و همزبان شده و گوی سبقت را از رقبای خود در اردوگاه محافظه‌کاران ربوده‌اند.
با این همه نه فقط خروج حسن قاضی‌زاده‌هاشمی از کابینه که حتی جهش در رقم بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت بهداشت نیز چندان محتمل نیست. این رفتار آقای وزیر شاید پیامی غیرمستقیم به برخی دلواپسان باشد تا محافظه‌کاران بدانند که دود آتش در مناسبات بین‌المللی و روابط خارجی ایران با سایر کشورها، در وهله اول چشم اقشار محروم و نیازمند را می‌آزارد.