محسن رضایی اظهارات قبلی خود را تعدیل کرد

حاشیه‌های اظهارات محسن رضایی درباره عملیات کربلای ۴ همچنان ادامه دارد. قاسم سلیمانی گفته این عملیات اصلی بود. خود رضایی اظهاراتش را تعدیل کرده و فلاحت‌پیشه می‌گوید اظهارات رضایی در کمیسیون امنیت ملی بررسی می‌شود.
حاشیه‌های اظهارات محسن رضایی از فرماندهان جنگ هشت ساله میان ایران و عراق در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی همچنان ادامه دارد. رضایی روز دوشنبه ۱۰ دی‌ماه (۳۱ دسامبر) با حضور در یک برنامه صداوسیما جمهوری اسلامی اظهارات قبلی خود را درباره عملیات کربلای ۴ تعدیل کرد.
به گزارش ایسنا، محسن رضایی در این برنامه گفت: «من توئیتی زدم که شما که این همه حرف می‌زنید بیایید این قضیه را از زاویه دیگر نیز نگاه کنید و آن، این است که عملیاتی که انجام دادیم را به عملیات فریب تبدیل کردیم و ۱۵روز بعد درست در همان منطقه عملیاتی را انجام دادیم.»
رضایی اضافه کرد: «قصد من این بود حال که در مورد عملیات کربلای ۴ کار کارشناسی و انتقادی انجام می‌شود در مورد جنبه تبدیل این عملیات به عملیات فریب هم بحث شود. اما این حرف مرا طور دیگری برداشت کردند.»


محسن رضایی منکر این شد که گفته «عملیات کربلای 4 عملیات فریب» بوده. او گفت: «مگر ما به این عملیات، عملیات فریب می‌گوییم. می‌گوییم بعد از انجام عملیات کربلای ۴، آن را به عملیات فریب تبدیل کردیم. کل شهدای این عملیات هم ۹۸۵ نفر هستند.»
در برنامه صداوسیما درباره عملیات کربلای 4، قاسم سلیمانی نیز به صورت تلفنی شرکت داشت و گفت که از سخنان محسن رضایی برداشت نادرست صورت گرفته است.
سلیمانی گفت: «نمی‌توان تصمیم‌گیری درباره عملیاتی که ۶ تا ۹ ماه روی آن کار شد را به دلیل لو رفتن آن لغو کرد. عملیات خرمشهر هم لو رفته بود. در شب عملیات فتح‌المبین نیز تا پای عملیات رفتیم ولی دشمن زودتر از ما حمله کرد بنابراین اگر بخواهیم بر مبنای لو رفتن یک عملیات، انجام آن را لغو یا متوقف کنیم هیچ عملیاتی را نمی‌توانستیم انجام دهیم.»
اما فرمانده سپاه قدس اضافه کرد: «عملیات کربلای ۴ عملیات اصلی بود، اما وقتی عملیات کربلای ۵ که بسیار بزرگ‌تر بود به فاصله کوتاهی از عملیات کربلای 4 اجرا شد دشمن تصور کرد کربلای ۴، عملیات فریب بود. دشمن وقتی انجام عملیات کربلای ۵ را دید و به شدت غافلگیر شد، بحث کردند که عملیات کربلای ۴، عملیات فریب بود.»
سلیمانی در مورد عدم موفقیت عملیات کربلای ۴ افزود: «ما عملیات‌هایی داشتیم که در طول سال برای آن برنامه‌ریزی کردیم و در طول پنج، شش ماه برای آن کار می‌کردیم، اما به موفقیت نرسیدیم. در عملیات رمضان هم تا حدودی به اهداف اساسی رسیدیم، اما به نتیجه نرسید. در والفجر مقدماتی که کار‌های فراوانی پیرامونش صورت گرفت، اما به نتیجه نرسید. ما پنج، شش عملیات داشتیم که منجر به موفقیت نشد لذا ما در جنگ عملیات موفق و ناموفق داشتیم.»