انتخابات فرانسه آینده اروپا را مشخص می کند

ایرنا | ‘لارنس ایم سخنگوی «امانوئل مکرون» نامزد پیشتاز دور نخست انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه، تاکید کرد: انتخابات فرانسه آینده اروپا را مشخص می کند. به نقل از سی ان ان، وی با بیان این مطلب افزود: مکرون توانسته است با پشتوانه مردمی و بدون برخورداری از حمایت های حزبی، به پیروزی دست یابد. وی تاکید کرد: او از حمایت جوانان فرانسوی که خواهان اصلاحات هستند، برخوردار است و این افراد همان نسل جدیدی هستند که خواستار تغییر در وضعیت موجود هستند. مکرون 39 ساله که جوانترین نامزد انتخابات فرانسه به شمار می رود، عصر دیروز در منطقه «پورت دو ورسای» در برابر هوادارانش اظهار داشت: کشور تصمیم گرفت که مرا در صدر اولویت خود در دور نخست انتخابات قرار دهد. وی ضمن تشکر از 10 رقیب خود که در این انتخابات شرکت کردند، از «فرانسوا فیون» و «بنوا آمون» که از هوادارانشان خواسته اند در دور دوم این رقابت ها به مکرون رای دهند، تقدیر کرد. به گزارش ایرنا، وزیر کشور فرانسه با اشاره به نتایج نهایی دور نخست انتخابات فرانسه، گفت: «امانوئل مَکرون» و «مارین لوپن» به ترتیب 23.75 و 21.53 درصد آرای را کسب کردند و به دور دوم این انتخابات راه یافتند. «اتیاس فکل» نرخ مشارکت فرانسوی ها در این انتخابات را 78.69 درصد اعلام کرد؛ این در حالی است که نرخ مشارکت فرانسوی ها در انتخابات گذشته ریاست جمهوری که در سال 2012 برگزار شد، 80.42 درصد بود؛ آماری که حاکی از کاهش مشارکت فرانسوی ها در انتخابات امسال است. بر اساس این گزارش، آرای دیگر نامزدهای انتخابات فرانسه به ترتیب «فرانسوا فیون» جمهوری‌خواه 19.91 درصد، «ژان لوک ملانشون» از حزب «فرانسه نافرمان» 19.64 درصد و «بنوا آمون» سوسیالیست 6.35 درصد اعلام شده است. نامزدهای موسوم به «نامزدهای کوچک» که پیشتر نیز رای آنها کمتر از پنج درصد پیش بینی می شد به ترتیب «نیکولا دوپو-انیان» از «حزب فرانسه به پاخاسته» با 4.75 درصد، «ژان لاسال» از جنبش «مقاومت» با 1.22 درصد، «فیلیپ پوتو» از «حزب نوین ضد سرمایه گذاری» با 1.10 درصد، «فرانسوا آسلینو» از « اتحادیه مردمی جمهوریخواهان» با 0.92 درصد، «ناتالی آرتود» از «حزب مبارزه کارگران» با 0.65 درصد و «ژاک شمیناد» از «حزب اتحاد و ترقی» با 0.18 درصد آرای در جایگاه های ششم تا یازدهم ایستادند. دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در تاریخ 7 می (17 اردیبهشت) با حضور دو منتخب دور نخست برگزار می شود.
تهدید ونزوئلا به خروج از سازمان کشورهای آمریکایی
همزمان با انتقاد شدید قدرت‌های بزرگ در همسایگی ونزوئلا از واکنش دولت سوسیالیست مادورو به ناآرامی‌های سیاسی که جان ۲۶ تن را در هفته‌های اخیر گرفته، کاراکاس تهدید کرد از سازمان کشورهای آمریکایی خارج می‌شود. به گزارش آسوشیتدپرس، دلسی رودریگز، وزیر امور خارجه ونزوئلا در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: نیکولاس مادورو، رئیس جمهور کشورمان به من دستور داده که اگر وزرای امور خارجه سازمان کشورهای آمریکایی مستقر در واشنگتن بدون حمایت و تائید دولت کاراکاس نشستی درباره بحران ونزوئلا برگزار کنند، باید راهی برای خروج کشورمان از این سازمان بیابیم. این اظهارات رودریگز چند ساعت قبل از نشست نمایندگان سازمان کشورهای آمریکایی که قرار است دیروز (چهارشنبه) دیدار کنند، مطرح شد. نمایندگان این سازمان قرار است درباره پیشنهاد مکزیک، برزیل، آمریکا و ۱۳ کشور دیگر در خصوص برگزاری نشست ویژه وزرای امور خارجه حول محور "وضعیت ونزوئلا" تشکیل جلسه دهند. رودریگز گفت: ما دیگر اجازه نقض‌های قانونی و حقوقی را که "مستبدانه و دلخواهی" هستند و تمامی مرزهای اخلاقی، قومی و قانونی را رد کرده‌اند، نمی‌دهیم. اینها مرزهایی هستند که کشورهای این سازمان منطقه‌ای باید به آنها احترام بگذارند. در ماه گذشته صدها هزار تن از مردم ونزوئلا به خیابان‌ها آمده‌ها آمده و خواستارپایان ریاست جمهوری مادورو شده‌اند. این اعتراضات مرتبا با درگیری‌های خشونت‌آمیز میان معترضان و نیروهای امنیتی پایان یافته است. نیروهای امنیتی در این رویدادها برای متفرق کردن مردم متوسل به استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی شده‌اند.
ترامپ فعلا از ساخت دیوار حائل با مکزیک دست کشید
دونالد ترامپ که ساخت دیوار حائل میان آمریکا و مکزیک را شعار اصلی خود قرار داده بود،‌ اعلام کرد، برای ممانعت از تعطیل شدن دولت فعلا درخواست منابع مالی برای ساخت این دیوار را از لایحه بودجه خارج می‌کند. دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن تاکید دوباره بر وعده انتخاباتی خود، گفته است، در روزهای آینده برای تامین منابع نقدی احداث این دیوار تلاش خواهد کرد. همزمان کلیان کانوی، از مشاوران ارشد ترامپ تصریح کرد، برای تسهیل در جریان رسیدگی و تصویب بودجه دولت که هم اکنون در کنگره است، فعلا بخش تامین منابع ساخت این دیوار از لایحه خارج می‌شود. ساخت دیوار حائل میان آمریکا و مکزیک که هزینه‌هایش هم به پای مکزیک نوشته خواهد شد یکی از اصلی‌ترین وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود. به گزارش بی‌بی‌سی، دموکرات‌ها که اقلیت را در کنگره آمریکا دارند تهدید کرده بودند که اگر در لایحه هزینه‌های جاری دولت ماده تامین منابع ساخت این دیوار گنجانده شده باشد آن را بلوکه می‌کنند؛ اقدامی که می‌تواند به توقف دسترسی دولت به بودجه جاری و در نتیجه به تعطیلی دولت بینجامد. با وجود این، ترامپ در توییتی جدید دوباره تاکید کرده که این دیوار را خواهد ساخت. آن طور که گزارش شده، او همچنین شب دوشنبه در جلسه خصوصی که با اعضای رسانه‌های محافظه‌کار داشت گفت، شاید تلاش‌ها برای تامین منابع مالی ساخت این دیوار را به ماه‌های آتی امسال موکول کند. ترامپ در لایحه بودجه که اکنون در کنگره است درخواست اختصاص یک و نیم میلیارد دلار برای تامین هزینه‌های احداث این دیوار در سال جاری میلادی کرده بود. اما این درخواست دموکرات‌ها را متحد کرد که یکپارچه با آن مخالفت کنند. همزمان بعضی از جمهوری‌خواهان هم گفته‌اند، بودجه احداث چنین دیواری حدود ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار خواهد بود؛ رقمی که بسیار بیشتر از برآورد اولیه ترامپ است. او بودجه احداث این دیوار را ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده بود. در همین حال، مقام‌ها و شهروندان ایالت‌های جنوبی آمریکا که هم مرز با مکزیک هستند و جمعیت قابل توجهی از مکزیکی تبارها را در خود جای داده‌اند با انتقاد شدید و ملاحظه فراوان طرح احداث این دیوار را دنبال می‌کنند.