سبحان دهواری=فعال سیاسی

بعد از آنکه آقای بیطرف از طرف رئیس جمهور به عنوان وزیر نیرو به مجلس معرفی شد برخی اصلاح طلبان معتقد بودند ایشان می‌تواند اقدامات مفید و ارزنده‌ای را در این وزارتخانه انجام دهد و منشا خیر باشد. با این حال نقدهای کارشناسی عده‌ای دیگر به اقدامات آقای بیطرف در دوره تصدی وزارت نیرو موجب شد ایشان نتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد. اما این پایان کار نبود، در این بین اقدام جالب توجه معرفی یک چهره نام آشنا بود که سابقا معاون این وزارتخانه بوده است، یعنی دکتر رضا اردکانیان. اردکانیان به مجلس معرفی شد و توانست رای اعتماد بگیرد. مهمترین شعار دکتر اردکانیان شایسته گزینی بود. در آن مقطع انتظار جامعه و افکار عمومی هم این بود که دولتمردان شایسته گزینی را سرلوحه کار خود قرار دهند و از قضا آقای اردکانیان از جمله افرادی نبود که به شایسته گزینی به عنوان یک شعار صرف نگاه کند.
ایشان مسئولیت ناکارآمدترین وزارتخانه دولت را عهده‌دار شد و در بدو ورود در عمل نشان داد که معتقد به تحول و گردش نخبگان است. بی‌شک تغییر و تحول واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که قاعده غلط حاکم بر یک مجموعه دچار تغییر و تحول شود.
اردکانیان در نخستین گام در مسیر اصلاح بوروکراسی حاکم بر مجموعه و حذف رانت گام برداشت و برای جذب مدیران توانمند فراخوان داد.
او ابتدا شاخص‌هایی را برای مدیران اعلام کرد تا افراد توانمند مطابق با شاخص‌ها و معیارها سکاندار مدیریت در بخش‌های مختلف شوند.


اینگونه شد که در وزارت نیرو ، مدیران بر مبنای تخصص و کارآمدی گزینش شدند .
حسن بسیار مهم این دیدگاه این بود که نگرش جدید اردکانیان به شایسته گزینی موجب جلوگیری از لابی و اعمال نفوذ نمایندگان مجلس در تعیین مدیران شد و به نظر می‌رسد اگر در آینده ای نزدیک اردکانیان استیضاح شود یکی از دلایل مهم آن همین موضوع باشد که وی در برابر توصیه‌ها و لابی‌ها برای انتخاب افراد
ناکار آمد مقاومت کرده است.
رزومه و سوابق اردکانیان نشان می‌دهد که وی در مسئولیت‌های خطیر و متعدد به خوبی توانسته از عهده وظایف محوله برآید. وزارت کشور، وزارت نیرو و سازمان ملل سه حوزه فعالیتی ایشان بوده‌اند که خدمات‌شان در اذهان به یادگار مانده است. وی دانش آموخته دانشگاه مک مستر بوده و دارای دو فرزند است که هر دو خارج از کشور تحصیل کرده‌اند اما در عمل ثابت کرده است که برای آبادانی ایران متعهدانه تلاش می‌کند.
وی در شیوه مدیریتی‌اش بسیاری از اختیارات خود را با زیرمجموعه کارآمد خود به اشتراک گذاشته تا مانع تمرکز قدرت و فساد در مجموعه تحت مدیریت خود باشد. در میان مدیرانی که اردکانیان منصوب کرده افراد خوش فکر و تحصیلکرده‌ای وجود دارند که این موضوع نشان می‌دهد ایشان به تئوری اعتقاد دارد و معتقد به تکرار اشتباهات دیگران در منصب خود نیست ، چرا که او برای تغییر آمده و بی‌شک در آینده اثرات این رویکرد وی بیشتر نمایان خواهد شد. رویکرد اردکانیان باید برای تمام وزرای دولت تدبیر و امید تجویز شود زیرا نمونه‌ای از
تحول خواهی، تغییر و مقابله با رانت و فساد است و ضرورت دارد که مورد حمایت قرار گیرد