قاسم محبعلی=مدیرکل سابق وزارت خارجه

اگرچه کش و قوس ها همچنان میان دموکرات ها و ترامپ بر سر تامین بودجه جهت ایجاد دیوار مرزی ادامه دارد تا آنجا که این وضعیت منجر به طولانی تر شدن تعطیلات دولت فدرال گشته است، اما این اختلافات بدین مفهوم نیست که دولت آمریکا معطل تامین بودجه باشد بلکه ترامپ به دلایل شخصی به دنبال فشار بر روی کنگره جهت کسب اعتبارات برای ایجاد دیوارمرزی است.
در واقع ایجاد امنیت مرزی برای رئیس جمهور آمریکا به خاطر وعده به طبقه سفید پوست و اصیل آمریکایی به عنوان حامیانش در انتخابات 2016 جنبه حیثیتی دارد و دموکرات‌ها هم در مقابل حاضر به موافقت با بودجه نیستند. اکنون اختلاف میان ترامپ و نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به خاطر فشار به یکدیگر است تا آنجا که طی روزهای اخیر پلوسی سخنرانی ترامپ را لغو و رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مقابل با لغو سفر پلوسی و چند تن
از نمایندگان کنگره، این اقدام رئیس مجلس
نمایندگان را تلافی کرد. علاوه بر این، آمریکا در سال 2020 انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد به همین دلیل هم ترامپ به دلیل عملکرد ضعیف ومنفی اش در حوزه سیاست خارجه درصدد است که با ایجاد دیوار مرزی محبوبیت خود را میان حامیانش افزایش دهد. دموکرات‌ها هم در مقابل درصددند که جلوی تحقق این مسئله را بگیرند. از این رو، فرآیند موجود در ایالات متحده به مفهوم اضمحلال در ساختار آمریکا نیست بلکه ابعاد دولت فدرال بسیار پیچیده است. چراکه بودجه ایالات متحده چهار تریلیون و 100 میلیارد دلار است. از این رو، 5 میلیارد دلار رقم بالایی محسوب نمی‌شود و به هیچ روی در وضعیت این کشور اختلال ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این، جدال موجود میان دموکرات‌ها و رئیس جمهور آمریکا بیشتر به خاطر انتخابات ریاست جمهوری 2020 این کشور است. چراکه تعطیلی دولت امریکا به زیان مخالفان دیوار مرزی قلمداد می‌گردد تا بیش از اینکه به ضرر حامیان دولت ترامپ باشد. به همین دلیل هم دموکرات‌ها سعی در عدم اختصاص بودجه به دیوار مرزی و منصرف کردن ترامپ دارند. علاوه براین، دموکرات‌ها با توجه به موضع رئیس جمهور آمریکا در مسائل سیاست خارجه و همچنین دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایالات متحده در تلاشند که وضعیت دونالد ترامپ را در میان افکارعمومی‌تضعیف کنند تا از این طریق بتوانند در انتخابات آتی ایالات متحده بر او فائق آیند؛انتخاباتی که از هم اکنون پیچیدگی و رقابت دشوار ترامپ با دموکرات‌ها به خوبی قابل پیش بینی است.