مقدمه چینی برای رفع فیلترینگ تلگرام؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: اظهارات اخیر برخی از شخصیت‌های روحانی کشور، پیرامون فضای مجازی آن هم بعد از آن که رهبری اشاره داشتند باید از فضای مجازی علیه دشمن استفاده شود را بسیاری به معنای فراهم آوردن مقدمات رفع فیلترینگ تلگرام ارزیابی می‌کنند. در حالی که چند روز پیش ویدئویی از امام جمعه بیله سوار منتشر شد که در گفتگویی در برنامه فرمول یک تلویزیون اظهار داشت که از تلگرام استفاده می‌کند و علیه فیلترنیگ تلگرام سخن گفت و به شوخی و جدی بیان کرد که نمی‌داند چرا تلگرام او فیلتر نیست. اکنون اظهارات آیت الله جنتی را خیلی‌ها به معنای پایان بحث فیلترینگ تعبیر کردند. او اخیر در این باره اظهار داشته است: «وقتی رادیو و تلویزیون آمد همه وحشت کردند که مبادا دین از دست برود، ولی بعدا دیدند که بهترین استفاده را می‌توان از آن کرد. فضای مجازی نیز همین‌طور است؛ مطلعان معتقدند می‌توانیم به نفع انقلاب از آن استفاده کنیم.»
موضوعی که باعث واکنش محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا نیز شده است. او در این باره گفته است به خاطر این اظهارات آیت الله جنتی تا همین جا هفت بر صفر از آیت الله علم‌الهدی جلوتر است.
این در حالی است که امام جمعه اسالم هم با اشاره به کارکردهای مثبت فضای مجازی و بیانات رهبری که «فضای مجازی می‌تواند ابزاری برای زدن بر دهان دشمنان باشد»، تصریح‌کرد: «فیلترینگ و محدود کردن فضای مجازی سبب خروج بسیاری از نیروهای ارزشی و انقلابی از پیام‌رسانی همچون تلگرام و حضور افسار گسیخته دشمنان در این میدان شده است.»
وی با بیان اینکه فیلتر کردن تلگرام جوانان آتش به اختیار در جنگ نرم را خلع سلاح کرد، ادامه داد: «تلگرام باید رفع فیلتر شود تا جوانان انقلابی با استفاده از همین فضا بر دهان دشمن بکوبند.»


باقری اظهار داشت: « فیلترینگ یعنی بالابردن دستها به نشانه تسلیم و پاک کردن صورت مسئله بوده که یقینا راه حل مشکل نیست.» آیت الله سعیدی امام جمعه قم هم با تاکید بر لزوم استفاده از فضای مجازی به منظور ترویج آرمان‌های اسلامی و انقلابی اظهار کرد: «جوانان باید در راستای منویات رهبری از فضای مجازی برای ترویج انقلاب اسلامی استفاده کارآمد کنند.»
بی‌تردید اظهارات ائمه جمعه و آیت الله جنتی را بعد از سخنان رهبری می‌توان مقدمه چینی برای رفع فیلترینک تلگرام ارزیابی کرد.