کرباسچی اصلا بازداشت نشده بود

خبرهای ضد و نقیضی روزگذشته مبنی بر دستگیری و انتقال غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی به زندان اوین از سوی نزدیکان وی از جمله محمد قوچانی منتشرشد؛ اما این اظهارات ساعاتی بعد توسط وکیل او تکذیب شد. سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل کرباسچی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه موکلم اصلا بازداشت نشده بود، اظهار کرد: کرباسچی برای پاره‌ای از توضیحات به دادسرا احضار شده بود و بعد از ارائه توضیحات به منزل برگشته است.
لازم به ذکر است که محمد قوچانی از اعضای حزب سازندگی ظهر روزگذشته ضمن تایید خبر بازداشت کرباسچی اظهار داشته بود: کرباسچی با خانواده‌اش تماس گرفته و اعلام کرده که صبح امروز (دوشنبه) دستگیر شده و برای اجرای احکام به زندان اوین منتقل شده است.
درهمین راستا غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، به تشریح ماجرای بازداشت چندساعته خود پرداخت و در پاسخ به علت بازداشت خود گفت: علت بازداشتم به اظهارات سال گذشته‌ام در اصفهان و زمان انتخابات ریاست جمهوری برمی‌گشت، به مدت پنج تا شش ساعت در خدمت برادران قوه قضاییه بودم.
وی در پاسخ به چرایی علت آزادی خود خاطرنشان کرد: چون به دیوان اعتراض دادیم و درخواست اعاده دادرسی را مطرح کرده‌ بودیم، به ما اعلام کردند که پرونده تا اعلام نظر دیوان بماند، زیرا بر اساس قانون تا زمانی که نتیجه رسیدگی پرونده در دیوان مشخص نشود، اجرای حکم آن متوقف می‌شود. کرباسچی در پاسخ به این سوال که وکیل شما اعلام کرده بازداشت شما به دلیل اظهارات توهین‌آمیزش نسبت به مدافعان حرم نبوده است، تصریح کرد: فرصتی نداشتم تا با وکیلم تماس بگیرم. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: فعلا وضعیت خودم مشخص نیست اما تعهد داده‌ام که هر موقع مرا خواستند، بروم و در حال حاضر منتظر نتیجه رسیدگی‌های دیوان و تابع آنچه قانون حکم کند، خواهم بود.
براساس این گزارش، ۲۴ مردادماه قوه قضاییه در خبری اعلام کرده بود: حکم یک سال زندان غلامحسین کرباسچی که به جرم تبلیغ علیه نظام در دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان محاکمه شده بود، از سوی دادگاه تجدید نظر تایید شد و حکم اولیه با اعتراض وکیل کرباسچی مواجه شد، اما پس از بررسی این پرونده در دادگاه تجدیدنظر به استناد ماده ۵٠٠ قانون مجازات اسلامی، در تاریخ ٢٢-۵-٩٧ حکم قطعی صادر و برای اجرا ابلاغ شد.