واکنش جالب جوانان تبریزی به اتفاق پارک «ائل گلی»

آفتاب یزد - گروه شبکه: انتشار فیلم مزاحمت چند جوان در پارک «ائل گلی» تبریز برای دو دختر با واکنش‌های بسیار زیادی از سوی مردم ایران بالاخص مردم آذربایجان همراه شد. تعدادی از جوانانی که در این مکان تفریحی حاضر بودند به دو دختر که در حال عبور از آن محل بودند حمله ور می‌شوند و به آن دو بی حرمتی می‌کنند. رفتار آنان باعث ناراحتی و فریاد آن دو می‌شود. اما با انتشار این ویدئو موضوع به سرعت پیگیری می‌شود و پلیس تبریز از دستگیری و معرفی عاملان این حادثه به مراجع قضائی خبر می‌دهد.

>گل دادن جوانان تبریزی به زنان
در همان پارک


به دنبال این اتفاق و انتشار این ویدئو در فضای مجازی، جوانان تبریزی ضمن اعلام اعتراض خود به این رفتار ناشایست و زننده در همان پارک برای از بین بردن هرگونه رفتاری که منجر به هتک حرمت به زنان و دختران سرزمین‌شان شود، شاخه گلی را به زنان و دختران رهگذر تقدیم کردند.
یک کاربر شبکه‌های اجتماعی با اشاره به این رفتار پسندیده جوانان تبریز نوشت: « جایگاه بانوان همیشه در بین ما محترم بود و والا. جوونای تبریزی خیلی خود جوش رفتن تو ائل گلی و به خانوما و دختر خانوما گل دادند تا نشون بدن چقدر براشون ارزشمندند. دمتون گرم واقعا.»
پس از این حادثه، خلیل اللهی دادستان عمومی و انقلاب مرکز آذربایجان شرقی به میزان گفت: «به محض اطلاع از این موضوع دستور لازم صادر و یکشنبه شب گذشته دو نفر در این رابطه بازداشت شده و در اختیار پلیس امنیت اخلاقی قرار گرفتند. همچنین پرونده آن‌ها امروز به شعبه بازپرسی ارجاع شد و پس از تفهیم اتهام به زندان معرفی شدند. رسیدگی به این پرونده در اولویت است و کیفرخواست به زودی صادر
خواهد شد.»

>چه کسی مقصر این نوع رفتارها است
بعد از مطرح شدن این حادثه در شبکه‌های اجتماعی مباحثی بین کاربران شکل گرفت. عده ای این اتفاق را ناشی از کمبود فرهنگ برخورد با افراد مختلف در جامعه دانستند و گفتند این اتفاق در تبریز اتفاق افتاد اما این کمبود فرهنگ در همه جای ایران وجود دارد و نیازمند آموزش دادن به افراد است.
برخی نیز سرکوب هیجانات و نبود فضای گفت و گوی سالم میان قشر جوان برای ابراز احساسات و عقاید خود را علت اصلی این رخداد دانسته و گفتند برخی افراد بیمار در جامعه به زن نگاه ابزاری و کالایی دارند و همین امر باعث می‌شود که زن و مرد در مقابل هم گارد داشته باشند و رفتار این افراد در مواقع اینچنینی حضور و بروز پیدا می‌کند.
یک کاربر در اینستاگرام خود نوشت: «من با هیچ کسی به غیر از همین جوانان صحبتی ندارم و خطابم به آنهاست. هر وقت در جمع دوستانه تان می‌نشینیم مدام از نبود امکانات تفریحی و محدودیت‌های اجتماعی برای داشتن نشاط و شادی سخن می‌گویید. اما رفتارتان نشان می‌دهد که هنوز با فرهنگ شادی کردن و نشاط آشنایی ندارید. آن روز نه نیروی انتظامی در محل بود که مدام از نظارت قانونی آنها بر رفتارهای اجتماعی تان شاکی باشید نه شهروندان عادی اعتراضی به رفتار ول انگارانه شما داشتند. اما سوال اینجاست که آیا خودتان اخلاق و غیرت نداشتید که مانع از چنین رفتاری شود؟ آیا وجدان یک جوان غیرتمند مانع از این نمی‌شود که مزاحم نوامیس مردم نشود و درعین‌حال برای حمایت از او سینه سپر کند؟ به راستی خودتان با خودتان چند چندید؟!»

>واکنش عجیب روزنامه اصولگرا
در این میان در کمال تعجب برخی از کاربران حضور زنان در آن محل را از اساس دچار مشکل و ایراد دانستند و عده‌ای نیز بر این عقیده بودند که اگر حجاب آن دو دختر کامل می‌بود این حادثه برایشان اتفاق نمی‌افتاد. این نگاه منحصر به کاربران فضای مجازی نبود و روزنامه اصولگرای «جوان» نوشت: «فیلمی از پارک ائل گلی تبریز در یکی از روزهای اخیر پخش شد که نشان می‌داد تعدادی از جوانان حاضر در پارک به منظور برف‌بازی، مزاحم دو دختر شده و فضای تفریح و ورزش درون پارک را به محیطی ناامن برای خانواده‌ها تبدیل می‌کنند.
آنچه از سقوط اخلاق در این فیلم دیده می‌شود، نمایش عریان حضور هیجانی در محیطی است که کسی خود را ملزم به رعایت اخلاق نمی‌داند. هیجان کاذبی که شعارهای توهین‌آمیز فوتبالی در دفاع از یک تیم و علیه تیمی پس زمینه صوتی تصاویر مشمئزکننده آن است. گرچه پلیس اعلام کرد که تعدادی از آن جمع پرتعداد را که مزاحم نوامیس مردم شده‌اند، دستگیر کرده است، اما انتشار این فیلم، برای بسیاری افراد این جرقه را ایجاد کرد اگر حضور کمتر از ۱۰۰ نفره چند جوان فوتبالی در یک فضای عمومی و غیراستادیومی می‌تواند منجر به سردادن شعارهای نامناسب و بعد ایجاد مزاحمت برای دختران مردم شود، اگر دختران در استادیوم فوتبال آقایان حاضر شوند، چه اتفاقی
خواهد افتاد؟! آیا می‌شود همزمان شعار آزادی بی‌حد و حصر داد و همزمان هم مدعی تامین امنیت دخترانی شد که آزادی بی‌حد برای آنان، مزاحمت می‌آفریند؟!»
این روزنامه در حالی این صحبت‌ها را عنوان می‌کند که بارها تجربه حضور خانواده‌ها و زنان در جایگاه‌هایی از این دست از جمله حضورشان در استادیوم به ایجاد فضای امن و آرام همان محیط کمک کرده و از تنش‌های موجود که در ورزشگاه‌ها وجود دارد، کاسته است.

>غیرتلی تبریز
اما این اتفاق با واکنش بسیاری از سوی افراد سرشناس از جمله تهمینه میلانی کارگردان سینما و مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شد. مردم تبریز با هشتگ «غیرتلی تبریز» در فضای مجازی ناراحتی خودشان را ابراز کردند.
میلانی با حمایت از این دو دختر در صفحه اینستاگرام خود با تیتر «حرکت زشت و تعرض چند جوان به دو دختر در پارک ائل گلی تبریز!» نوشت:«شاید این جوانان به‌تنهایی و در خلوت، انسان‌های متمدنی باشند و نتوان آن‌ها را به این نوع حرکات زشت واداشت، اما جمع خیلی زود تحت تاثیر قرار می‌گیرد و مقاومت در مقابل احساسات جمع، تنها از انسان‌های آموزش‌دیده و دارای استقلال فردی ساخته است. این رفتار ناپسند ربطی به ملیت و نژاد ندارد و کاملاً آموزشی است.در ضمن یادتون باشه خود من متولد تبریزم.»
کاربر دیگری با اشاره به لزوم آموزش جامعه، در این باره نوشت: « ماجرای ائل گلی تبریز یک هشدار و آلارم جدی از وضعیت نابسامان و تعارضات هویتی، فرهنگی نسل جدید جامعه ماست. برخورد انتظامی قطعا لازم است ولی راه چاره نیست. همه ما در قبال جامعه مسئولیم، لکن متولیان فرهنگ عمومی این شهر مسئول‌ترند و باید پاسخگو باشند.»
کاربری به اسم امید نیز با اشاره به سابقه درخشان تبریز در توئیتر نوشت: « موجودیت و غیرت آذربایجان سرافراز در طول تاریخ چیزی نیست که بتوان آن را با نادانی و کار اشتباه چند جوان لاابالی زیر سوال برد، هرچند قیاس مع الفارق است اما نتیجه کج روی عده ای گمراه در فتنه ۸۸ در کف خیابان‌های تهران چه شد، آیا این هتاکی‌ها هم پای تمام ملت نوشته شد؟»
کاربری به نام علی هم نوشت: « در جریان حواشی رخ داده در پارک ائل‌گلی تبریز، این بحث هم مطرحه که عدم حضور خانواده‌ها و قشر فرهنگی، عرصه رو برای یه عده معلوم الحال باز کرده. بنظر شما حضور افراد و خانواده‌های اصیل و با فرهنگ، چقد میتونه فضا رو سالم و امن کنه؟»