لاوروف: روسیه هر کاری در حمایت از مادورو خواهد کرد

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه هر کاری لازم باشد برای حمایت از نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا و متحد خود در آمریکای لاتین خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با علی کابوی وزیر خارجه سیرالئون این مطلب را بیان کرد.
وی ادامه داد: آمریکا تمام معیارهای بین‌المللی را در خصوص ونزوئلا نقض کرده و روسیه نگران چنین رفتارهایی با متحدان نزدیک خود ازسوی ایالات متحده است.
لاوروف اظهار داشت: بر هیچ کس پوشیده نیست که مقامات واشنگتن خواهان سرنگونی حکومت قانونی مادورو در آمریکای لاتین هستند.


لاوروف در واکنش به اخبار رسانه‌ها مبنی بر احتمال اقدام نظامی آمریکا در ونزوئلا نیز گفت: درخواست برای این اقدام ازسوی برخی در آمریکا رو به افزایش است.
وی ادامه داد: عکس گرفته شده از دفترچه یادداشت جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا را که در رسانه‌ها منتشر شد، دیده‌ام که روی آن به امکان مداخله نظامی آمریکا اشاره شده است.
گفتنی است، چهارشنبه هفته گذشته خوان گوایدو رئیس مجلس ونزوئلا با فراخواندن مخالفان مادورو به خیابان، اعلام کرد رئیس جمهوری این کشور است و به کارمندان و نیروهای نظامی اعلام کرد که در صورت پیوستن به معترضان شامل قانون عفو عمومی می‌شوند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بلافاصله از رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا حمایت کرد و او را به رسمیت شناخت اما ارتش ونزوئلا وفاداری خود را به مادورو همچنان حفظ کرده است.
مادورو خطاب به ترامپ: دست از سر ونزوئلا بردار!
ازسوی دیگر رئیس‌جمهوری ونزوئلا در تازه‌ترین هشدار به آمریکا خطاب به دونالد ترامپ گفت: در امور داخلی ما دخالت نکن و دست از سر ونزوئلا بردار!
نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در جریان استقبال از دیپلمات‌های ونزوئلایی که از آمریکا بازگشته بودند، طی سخنانی به انگلیسی خطاب به دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود گفت، دونالد ترامپ … کودتا در ونزوئلا؟ نه! این راهش نیست! در امور ونزوئلا دخالت نکن، دست از سر ونزوئلا بردار! فوراً!
مادورو همچنین از مخالفان کشورش خواست شجاعت به خرج داده و با درایت عمل کنند و وارد مذاکره شوند.
وی در جمع دیپلمات‌ها تاکید کرد: بار دیگر می‌گویم، آماده‌ام به خاطر ونزوئلا مذاکراتی را با کل مخالفان ونزوئلایی آغاز کنم، هر طور و هر زمان که بخواهند و هر شکلی که آنها مد نظر دارند.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از مادورو گزارش داد: ملتم را به وحدت، صلح و احترام به قانون اساسی فرامی‌خوانم، مضاف بر اینکه از مخالفان ونزوئلا می‌خواهم شجاعت و درایت نشان دهند و زمانی را برای شروع مذاکرات ملی اعلام کنند.
رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین تحریم‌های جدید آمریکا علیه شرکت دولتی نفت این کشور را غیرقانونی توصیف کرد و افزود: ونزوئلا ظرف ساعات آینده تمام تدابیر لازم برای حفاظت از دارایی‌های خود در آمریکا را در پی تحریم‌های اعمال شده بر شرکت ملی نفت لحاظ خواهد کرد.
افزایش احتمال توسل آمریکا به گزینه نظامی در ونزوئلا
ازسوی دیگر اظهارات سناتور«گراهام» در خصوص نظر ترامپ برای استفاده از گزینه نظامی علیه ونزوئلا و انتشارعکس دست خط«بولتون» در این رابطه، احتمال توسل واشنگتن به زور را در این کشور آمریکای لاتین افزایش داد.
سناتور «لیندسی گراهام» از جمهوریخواهان شناخته شده چند روز قبل با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده دیدار داشته و در خصوص تحولات ونزوئلا با وی گفتگو کرده است.
وب سایت آکسیوس این خبر را مخابره کرده و نوشته که گراهام اعلام کرده که ترامپ در گفتگو با او، نظر وی را در خصوص استفاده از گزینه نظامی در ونزوئلا جویا شده است.
به مدت یک هفته است که به دلیل اقدام «خوان گوایدو» رئیس مجلس ونزوئلا، اوضاع این کشور بسیار متشنج شده و حمایت کشورهای غربی بویژه آمریکا از این اغتشاشات موجب پیچده‌تر شدن اوضاع شده است.
در همین رابطه انتشار تصویری از دست‌نوشته بولتون در مورد اعزام نیروی نظامی به کلمبیا شایعات در مورد احتمال توسل آمریکا علیه ونزوئلا را افزایش داده است.
نشست خبری دوشنبه شب «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که برای اعلام تحریم‌های تازه اقتصادی علیه کاراکاس برگزار شد، حاشیه‌ای به همراه داشت که گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال توسل واشنگتن به نیروی نظامی برای تغییر دولت در ونزوئلا را تقویت کرده است.
بولتون در این نشست از تحریم شرکت نفت و گاز ونزوئلا خبر داد و ضمنا بار دیگر گفت همانطور که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده، همه گزینه‌ها در ارتباط با ونزوئلا روی میز است.
ساعتی بعد از این نشست، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» عکسی از بولتون در این نشست منتشر کرد که نشان می‌دهد بولتون روی یکی از برگه‌هایی که به همراه داشته، نوشته است «[اعزام] 5000 نیرو به کلمبیا».
انتشار این عکس موجب شد تا شایعه‌ای مبنی بر احتمال اعزام قریب‌الوقوع نظامیان آمریکایی به کلمبیا که با ونزوئلا هم‌مرز است، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. یک سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس، در این مورد گفته است: «همانطور که رئیس‌جمهور تاکید کرد، تمام گزینه‌ها روی میز است.»
علاوه بر آن جان بولتون روز گذشته در پیامی توییتری از سیاست‌های رژیم صهیونیستی و برزیل در به رسمیت شناختن خوان گوایدو به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا تشکر کرد.
پیام بولتون ضمیمه توییت بنیامین نتانیاهو شده که از پیوستن اسرائیل به آمریکا، کانادا و بیشتر کشورهای آمریکای لاتین در به رسمیت شناختن ریاست جمهوری گوایدو خبر داده است.
علاوه بر این موارد مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا به دولت ونزوئلا هشدار داده بود که «هرگونه خشونت و تهدیدی» علیه دیپلمات‌های آمریکایی یا رهبر مخالفان آن کشور با «واکنش جدی» روبه‌رو خواهد شد.
جان بولتون هفتم بهمن ماه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود: «هرگونه خشونت و ارعاب پرسنل دیپلماتیک ایالات متحده، رهبری دمکراتیک ونزوئلا، خوان گوایدو، یا شورای ملی، به‌معنی تاخت‌وتاز علیه حکومت قانون است و با واکنش جدی روبه‌رو خواهد شد».
سایر اخبار این روزنامه
تقی زاده: عیدی بازنشستگان کشوری به همراه حقوق بهمن پرداخت می‌شود گفتگوی اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با ابوالقاسم سرحدی‌زاده به‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی استمرار انقلاب، نیازمند همدلی و همبستگی است به بهانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب تحولات چشمگیر در عرصه‌های عمرانی، اقتصادی و فرهنگی استان ایلام طی 4 دهه انقلاب اسلامی موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی راهبردی بلند مدت ایران و سوریه امضاء شد امضاء 11 سند همکاری میان ایران و سوریه؛ وزیر اطلاعات: برخی اینگونه القا می کنند که تحریم ها اثر زیادی نداشته است عراقچی: اس پی وی ظرف یکی دو روز آینده اعلام می‌شود 14سازمان بین المللی: مردم یمن را از بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان نجات دهیم مورخ یهودی: اسرائیل درنهایت فرو می‌پاشد ماهاتیر محمد: اسرائیل جنایتکار است لاوروف: روسیه هر کاری در حمایت از مادورو خواهد کرد وزیر ارتباطات: کمیته ضد فیلتر در دولت تشکیل شد ضرورت برخورد با ناخالصی‌ها متهمان بانک سرمایه بازداشت شدند وزیر ارتباطات: کمیته ضد فیلتر در دولت تشکیل شد آسوشیتدپرس پیش‌بینی کرد برگزاری نشست اتحادیه اروپا در رومانی با محوریت سازوکارویژه مالی با ایران ایران تایید حکم حبس ابد شیخ علی سلمان را محکوم کرد با ارسال پیامی صورت گرفت؛ قدردانی رئیس‌جمهور از دغدغه زیست محیطی کودکان شهرستان بندر ترکمن