فرصت 10 روزه اعتراض برای جامانده‌ها

مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: سرپرستان خانواری که تاکنون بسته حمایتی دریافت نکرده‌اند 10 روز فرصت دارند، کدملی را به همراه شماره تلفن خود یا یکی از اعضای خانوار به سامانه پیامکی #8*142* و #8*1420* ارسال کنند.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «احد رستمی» درباره نحوه اعتراض بیمه پردازانی که بسته حمایتی دریافت نکرده‌اند، افزود: چنانچه مجموع درآمد اعضای خانواری که بیمه پرداز سازمان تامین اجتماعی هستند کمتر از سه میلیون تومان در ماه باشد و تاکنون بسته حمایتی دریافت نکرده‌اند، در صورت دارا بودن شماره تلفن همراه اول، لازم است کد ملی خود را به #8*142* و درصورت دارا بودن شماره همراه ایرانسل و رایتل باید کد ملی خود را به #8*1420* ارسال کنند.
وی اظهارداشت: با توجه به اینکه بسته حمایتی بیمه پردازان تامین اجتماعی به حساب یارانه سرپرست خانوار واریز شده است، لازم است افراد قبل از ثبت اعتراض، از عدم واریز بسته حمایتی به حساب سرپرست خانوار اطمینان حاصل کنند.
رستمی بیان کرد: ارسال پاسخ از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به افراد معترض، حداقل 2 هفته زمان خواهد برد و نتیجه به صورت پیامک، به شماره تلفنی ارسال می‌شود که در زمان ثبت اعتراض، به سامانه وارد شده است. بنابراین افراد برای پیگیری اعتراض و یا دریافت پاسخ، نیازی نیست به سازمان یا ادارات دولتی مراجعه کنند و تنها از طریق سامانه یاد شده اطلاع رسانی انجام می‌شود.


وی تاکید کرد: تا زمانی که پاسخگویی به اعتراضات به پایان نرسیده است، طرح حمایت غذایی ادامه یافته و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی گفت: تاکنون 14 میلیون و 700 هزار بسته حمایتی در سطح جامعه توزیع شده که از این تعداد، 6 میلیون و 156 هزار بسته حمایتی به کارگران بیمه پرداز تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی اختصاص یافته است.

>تکلیف جامانده‌ها چیست؟
حدود سه ماه از زمان اجرای بسته حمایتی دولت گذشته و همچنان جزئیات توزیع و پرداخت در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ این روزها دریافت‌کنندگان حقوق‌های زیر سه میلیون تومان، بارها این پرسش را مطرح کرده‌اند که بالاخره این ۲۰۰ هزار تومان چه شد و چه زمانی قرار است به حساب آنها واریز شود؟ البته برخی این مبلغ را دریافت کرده‌اند اما هستند افرادی که با وجود حقوق زیر 3 میلیون تومان موفق به دریافت این بسته حمایتی نشده‌اند.
با این حال خیلی از دریافت نکرده‌ها پیگیر این موضوع هستند، البته در برخی موارد این واریزها انجام شده و در بین بازنشسته‌ها و یا مستمری بگیران و برخی کارکنان دیگر پرداختی وجود داشته است، ولی وضعیت مابقی افرادی که مشمول می‌شوند، روشن نیست.
این در حالی است که در مدت اخیر با وجود پرسش‌هایی که در رابطه با بسته حمایتی و نحوه پرداخت آن به ویژه درباره کارکنان از مسئولان بوده، پاسخ واضحی دریافت نشده است و تنها اخیراً سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که اعتباری حدود ۱,۴۵۰ میلیارد تومان برای ۲۸ میلیون مشمول تامین اجتماعی در بسته حمایتی ابلاغ و واریز شده است که بر اساس آن هفت میلیون خانوار کارگری که حدود ۲۸ میلیون نفر از مشمولان تامین اجتماعی را شامل می‌شود، بسته حمایتی ۱۰۰تا ۳۰۰ هزار تومانی با در نظر گرفتن بعد نفرات خانوار دریافت خواهند کرد.
در حالی برخی خبرها از این حکایت دارد که ممکن است دولت در اجرای بسته با مشکل تامین مالی مواجه باشد که به نظر نمی‌رسد در آن بخش با توجه به محلی که در نظر گرفته شده مسئله‌ای وجود داشته باشد؛ چراکه منابع لازم برای توزیع بسته حمایتی نیز از محل مابه‌التفاوت ارز پتروشیمی‌ها تامین می‌شود.
در این شرایط به نظر می‌رسد دولت و به ویژه سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان دو دستگاه اصلی و مسئول اجرای بسته حمایتی به طور واضح و شفاف در مورد چگونگی توزیع بسته حمایتی، نحوه پرداخت‌ها و مشمولان آن، تعداد و گروه‌هایی که تا کنون دریافت داشته‌اند و وضعیت مابقی افراد اطلاع رسانی کنند، نه اینکه اکنون تمامی افرادی که دریافتی ماهانه آنها کمتر از سه‌میلیون تومان بوده و مشمول گروه‌های اعلامی دولت می‌شوند سرگردان دریافت ۲۰۰ هزار تومانی باشند که به آنها وعده داده شده ولی از آن خبری نیست.