حاشیه سازی صیادان چینی در آبهای جنوب

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: صید بیرحمانه و غیرقانونی ماهی از سوی چینی‌ها‌ بالاخره برایشان دردسر ساز شد. طی روزهای اخیر نیروی دریایی سپاه در آبهای جنوب کشور با چندین شناور چینی که از دولت جمهوری اسلامی برای صید موسوم به ترال (صید با تورماهیگیری غول پیکری که ماهی‌ها‌ را جارو می‌کند ) مجوز دارند، برخورد و تعدادی از آنها را توقیف کرده است.
هفته گذشته‌ها‌دی حق شنا،س مقام ارشد سازمان بنادر و کشتیرانی به خبرنگاران گفته بود که در صورت تداوم اقدامات غیرقانونی شناورهای چینی در آبهای جنوب کشور با آنها برخورد خواهد شد.
چند ماه قبل بود که سازمان‌ها‌ی غیر دولتی به موضوع حضور چینی‌ها‌ در آبهای جنوب ایران و غارت ماهیان دریاها اعتراض کردند که موضوع حضور چینی‌ها‌ از سوی شیلات و مسئولان دولتی تکذیب شد. اما چندی بعد سازمان بنادر و دریانوردی تایید کرد که شناورهای چینی که برای فعالیت‌شان مجوز صادر شده است، اجازه دارند خارج از ۱۲ مایل از آب‌های تحت حاکمیت ایران و در عمق حداقل ۲۰۰ مترماهی صید ‌کنند.
با این حال به نظر می‌رسد کشتی‌ها‌ی صیادی چینی مرتکب تخلف خاصی شده‌اند که نیروی دریایی سپاه وارد عمل شده و اقدام به توقیف آنها کرده است.


علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، در خصوص دلایل این توقیف گفته : " در آبی که لنج‌های ایرانی قادر به صید هستند این کشتی‌ها حق ماهی‌گیری ندارند."

> ماجرا از کجا آغاز شد؟
شروع این ماجرا ظاهرا از جایی بوده که وزیر جهاد کشاورزی جزئیات آن را دقیقا بیان کرده است. حجتی که این روزها به خاطر افزایش قیمت گوشت و مرغ و همچنین صیفی جات تحت فشار زیادی قرار دارد، هنگامی که برای توضیح در باره علت حضور کشتی‌ها‌ی چینی در آبهای جنوب در مجلس مورد سوال قرار گرفت گفته بود که این شناورها تنها یک گونه ماهی
به نام «فانوس ماهیان» را صید می‌کنند.
اما این نوع ماهی که دولت ایران اجازه صید آن را به چینی‌ها‌ داده چیست؟
مطابق بررسی‌ها‌ی صورت گرفته این نوع ماهی که در آبهای نزدیک به ایران تردد می‌کند از جمله ماهیانی است که در ایران قابل مصرف نیست، و به عبارتی ماهی فانوس اصلا خوراکی نیست و برای پودر در صنعت دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع ماهی بی‌مهره در دریای عمان نزدیک به سواحل ایران تردد دارد و برای مصارف صنعتی بکار می‌رود.

> چراغی که به خانه رواست به.... !
موضوع جالب این است که در دولت تدبیر و امید این موضوع که نیاز کشور به پودر ماهی محرز است چندان مورد توجه سیاستگذاران
نبوده است.
موسی برمکی از فعالان صنعت صید در گفتگو با آفتاب یزد در خصوص نیاز کشور به پودر ماهی می‌گوید:‌ اهمیت این آبزی که اکنون مجوز صیدش به چینی‌ها‌ داده شده زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم مطابق آمارهای ارائه شده ۶۰درصد نیاز کشور به پودر ماهی از طریق واردات تامین می‌شود که این اتفاق ارزبری زیادی بهمراه دارد به خصوص که اکنون واردات برخی اقلام به سختی انجام می‌پذیرد..
وی افزود: مسئولان شیلات هرمزگان قبلا تایید کرده بودند که برای تهیه غذای ماهیان پرورشی کشور تا ۱۰۰ هزار تن پودر ماهی وارد می‌شود که حداقل ۵۰۰ هزار تن از این نوع ماهی برای تهیه ۱۰۰ هزار تن پودر لازم است.
برمکی در پاسخ به این سوال که چرا صیادان ایرانی برای صید این ماهی ورود نمی‌کنند، گفت:‌ صید این نوع ماهی نیاز به تجهیزات صنعتی خاص دارد که صیادان ایرانی به آن دسترسی ندارند و ظاهرا همین موضوع دستاویز اجازه به چینی‌ها‌ برای صید فانوس شده است.
این فعال اقتصادی می‌گوید: حضراتی که مجوز به چینی‌ها‌ داده‌اند گویا متوجه این موضوع نبوده‌اند که وقتی تور ترال به دریا می‌افتد در آن لحظه فقط ماهی فانوس در آب تردد نمی‌کند و انواع آبزیان سودمند در این تورها گرفتار شده و حتی تلف می‌شوند، چون چینی‌ها‌ تجهیزات راداری ندارند که لحظه عبور این نوع ماهیان را برای صید رصد کنند در نتیجه انبوهی از ماهیان صید می‌شوند که این اتفاق محیط زیست دریایی را در معرض آسیب جدی قرار داده است.

> هم خوراکی صید می‌کنند هم صنعتی!
با این حال واقعیت این است که کشتی‌ها‌ی چینی ماهیان خوراکی هم صید می‌کنند و در پوشش صید ماهی صنعتی، ماهی خوراکی هم صید می‌کنند
فرمانده پایگاه «امامت» نیروی دریایی سپاه می‌گوید که کشتی‌های توقیف شده چینی ۳۲۰ تن ماهیان خوراکی و تجاری صید کرده بودند.
طبق بررسی‌ها‌ی صورت گرفته ظاهرا برخی شرکت‌ها‌ی ایرانی نیز با چینی‌ها‌ در این موضوع دخیل هستند. مختار آخوندی، معاون ســازمان شیلات چندی قبل اعلام کرده بود که برخی شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های چینی در صید مشارکت دارند که ۵۱ درصد مالکیت برای ایرانیان و ۴۹ درصد آن برای چینی‌هاست.

> یک روایت قابل تامل !
روایت قابل تامل تر اینکه ظاهرا چینی‌ها‌ کشتی‌ها‌ و شناورهای ایرانی را اجاره کرده‌اند و با آنها در حال انجام عملیات صیادی در آبهای جنوب کشور هستند. بر همین اساس گویا شرکت‌ها‌ی ایرانی، صیاد چینی ماهر استخدام کرده‌اند و کشتی در اختیار آنها گذاشته تا به صید انبوه این ماهی‌ها‌ و البته دیگر ماهی‌ها‌ مبادرت کنند.
احمد مرادی نماینده استان هرمزگان در مجلس می‌گوید باند‌ها‌ و قدرت‌ها‌ی رانتی پشت موضوع پر و بال دادن به چینی‌ها‌ در آبهای جنوب
کشور هستند.
وی گفت : شک نکنید پشت پرده ماجرای کشتی‌های چینی رانت‌های قدرتمندی وجود دارد که در نقاط دیگر کشور نیز حضور دارند و به سازمان شیلات ایران هم رسوخ کرده‌اند که مقابله با آنها آسان نیست.
کارشناسان می‌گویند حتی اگر کشتی‌ها و خدمه خارجی و مالکیت کشتی هم با افراد ایرانی باشد در اصل ماجرا و نابودی زیست بوم دریا هیچ تفاوتی ایجاد نخواهد کرد و این کار تخلف است.
طبق آخرین بررسی‌ها‌ی رسمی و گزارش‌ها‌ی موثق منابع خبری، در حال حاضر تردد و فعالیت شناورهای چینی و صیادان آنها محل مناقشه جدی در استان هرمزگان شده و درگیری‌ها‌ی زیادی میان صیادان سنتی – بومی و چینی‌ها‌ ایجاد کرده است. بعد از پافشاری صیادان محلی، کشتی‌ها‌ی چینی توقیف می‌شوند و پس از چندی دوباره به لنگرگاه‌ها بازمی‌گردند. همچنین قیمت ماهی و آبزیان در شهرهای جنوبی کشور به شدت رو به افزایش
گذاشته است.