رونق توليد راهکار کاهش آسيب‌هاي اجتماعي


گروه صنعت و معدن: رئيس اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه راهبري مسير توسعه اقتصاد کشور نيازمند اصلاح و بازبيني است، گفت: ساختار فعلي تصميم‌گيري اقتصادي کشور دچار واگرايي است.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاري فارس، غلامحسين شافعي در چهل و چهارمين نشست هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران گفت: شرايط پيش آمده در اقتصاد ايران بعد از تحريم‌هاي سال ۱۳۸۵ و مجدداً خروج آمريکا از برجام، اين واقعيت را پيش چشم همه فعالان اقتصادي قرار داد که مسيري که تحت عنوان توسعه در کشور پيموده شده، مسيري ناصحيح بوده است.

وي افزود: امروز کشور نيازمند يک اجماع هماهنگي در مورد اين واقعيت است که در مسير پيموده شده در اقتصاد کشور به علت عدم وجود دانش نظري کاربردي در ميان تصميم‌گيران کشور، به جز در چند برهه کوتاه و خاص، هيچ‌گاه در مسير توسعه کشور نبوده است.

رئيس اتاق بازرگاني ايران افزود: آنچه امروز ضامن اصلاح، وضعيت اقتصاد کشور است، قبول اين واقعيت است که تصميم‌گيران به جز چند دوره کوتاه از دانش توسعه کافي جهت اداره اقتصاد کشور برخوردار نبوده‌اند.

شافعي افزود: همچنان که نقدهايي به همان دوره‌هاي کوتاه وجود دارد، اما بايد بپذيريم که يا متوجه نبوده‌ايم و يا بلد نبوده‌ايم و يا دانش کافي را در توسعه اقتصاد کشور نداشته‌ايم و داراي ضعف دانش کاربردي در اين باره هستيم.

وي گفت: بنابراين آنچه بايد اقدام کنيم اين است که از نخبگان و صاحبان دانش و تجربه که همان فعالان اقتصادي هستند، براي کاستن از خطاهاي گذشته و عدم تکرار اشتباهات گذشته دعوت کنيم.

شافعي گفت:‌ اگر بخواهيم به ريشه مشکلات امروز اقتصاد برگرديم، بايد بگوييم، يکي از اين ريشه‌ها همين ضعف دانش کاربردي توسعه و عدم بهره‌گيري از نخبگان و افراد داراي صلاحيت در تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي کشور است.

وي افزود: ريشه مشکلات امروز اقتصاد کشور، تنها در يک مورد خلاصه نمي‌شود، بلکه ما با مجموعه‌اي از عوامل روبه‌رو هستيم که وضعيت نامطلوب امروز را رقم زده است.

وي اظهار داشت:‌ اثربخشي استفاده از نخبگان و افراد داراي صلاحيت، هنگامي‌در مرحله عمل مؤثر است که تصميم‌سازي اقتصادي، از برآيند دانش و تجربه يک جمع حاصل شود، نه اينکه نخبگان به صورت انفرادي در گوشه‌اي از اتاق‌هاي خود به نتايجي رسيده و خواهان عملياتي شدن آن باشند.

  • صنعت بجاي ارز آوري، ارز بر شده است

شافعي اظهار داشت: صنعت ما بجاي ارز آوري به صنعتي ارزبر تبديل شده است که مدام نيازمند واردات ماشين آلات و مواد اوليه است و بخش کشاورزي ما نيز با اتلاف منابع آبي حيات و زيست جمعي ما را به خطر انداخته است و بخش بازرگاني و خدماتي ما نيز به جاي آنکه در مسير حمايت از بخش‌هاي توليدي و صادراتي قرار گيرد در خدمت توزيع و مصرف کالاهاي خارجي قرار گرفته است.

رئيس اتاق بازرگاني ايران بيان داشت: همين اشتباهات را در خصوص هدفمندي يارانه‌ها نيز مرتکب شده‌ايم و بدون ايجاد بستر و پيش شرط لازم براي اصلاح قيمت‌هاي انرژي مي‌خواستيم با يک شوک قيمتي به اصلاح ساختار و بهبود بهره‌وري دست يابيم که نشد.

  • در مسير توسعه دانش کافي نداشتيم

وي افزود: بايد بپذيريم که ما در مسير توسعه دانش کافي نداشتيم و حرفه‌اي‌ها و فعالان اقتصادي را در آن مشارکت جدي نداديم.

رئيس اتاق بازرگاني ايران بيان داشت: فرآيند دانش و تجربه ارزشمندي هم‌اکنون داريم که به آن توجه نمي‌کنيم و بايد به آن توجه جدي داشت تا از وضعيت موجود مي‌توان خارج شويم.

شافعي گفت: ضرورت ايجاد اعتماد و حاکميت با تکيه بر توليد موضوع بسيار قابل اهميتي است. امروز کشور در شرايط خطيري قرار دارد و با انواع شوک‌هاي دروني و بيروني کشور مرتب مواجه است و سال‌هاست که با انواع نابساماني‌هاي اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌کنيم اما براي مقاوم کردن اقتصاد و جلوگيري از آسيب‌هاي وارد شده به کشور عليرغم پيش‌بيني‌هاي کاملا واقعي رهبري معظم انقلاب و صدور دستور ايشان به توجه و تکيه جدي بر اقتصاد مقاومتي را تمهيدات لازم را نينديشيده‌ايم.

  • سقوط اخلاقي بيش از اقتصاد جامعه را تهديد مي‌کند

رئيس اتاق بازرگاني ايران بيان داشت: متاسفانه به اعتماد مردم و جامعه صدمه وارد شده و سرمايه اجتماعي در حال کاهش است، فاصله طبقاتي در حال افزايش است و ادامه اين وضعيت باعث مي‌شود پايبندي به اصول اخلاقي در جامعه کاهش يابد، آنچه که امروز پيش از اقتصاد و وضعيت اقتصاد ما را تهديد مي‌کند، موضوع سقوط اخلاقي در جامعه است که هيچ کس هم به آن توجه ندارد.

وي افزود: فاصله طبقاتي در هر اقتصادي به راحتي مي‌تواند تعامل دولت و جامعه را خدشه دار کند و عدم اعتماد مي‌تواند به مانعي جدي براي اجرا و اثرگذاري سياست‌ها بدل شود لذا در شرايط حاضر بازگرداندن اعتماد و اطمينان به جامعه از اولويت‌هايي است که بايد در دستور کار همه ما قرار گيرد در غير اين صورت هر گونه اقدامي، هر چند صحيح بي‌اثر خواهد بود.

شافعي گفت: تا زماني که جامعه باور نداشته باشد که حاکميت به دنبال حل و فصل مسائل و مشکلات پيش روي مردم است نمي‌توان انتظار هيچ گونه همکاري سازنده از طرف مردم با دولت را توقع داشت.

وي افزود: اولين اقدام براي تقويت سرمايه‌هاي اجتماعي و بازگشت اطمينان به جامعه بازگرداندن اعتماد به بخش‌هاي توليدي کشور است ، در شرايطي که تحريم‌ها فروش نفت و ارز آوري را محدود و کل حيات جمعي را متاثر ساخته تکيه بر بخش‌هاي مولد اقتصاد مي‌تواند باعث بهبود شرايط شود، فشارهاي اقتصادي، تحريم‌ها به شدت هزينه‌هاي توليد را براي بخش‌هاي مولد اقتصاد بالا برده است و در کنار آثار سوء تحريم‌ها تصميمات اشتباه نيز مزيد بر علت گرديده و عرصه را براي فعاليت‌هاي بخش حقيقي اقتصاد تنگ تر از گذشته کرده است.

شافعي بيان داشت: نداشتن افقي روشن براي بخش‌هاي مولد خطري جدي براي اقتصاد کشور محسوب مي‌شود و اگر توليد کشور بر اثر اين فشارها از ميدان به در شود عواقب ناخوشايندي در انتظار ما خواهد بود پس بياييد ما و دولت راه جديدي را انتخاب کنيم.

  • اوضاع نامناسب صنعت موجب بيکاري گسترده خواهد شد

وي با بيان اينکه وضعيت صنعت در سال جاري مناسب نبوده است گفت: چنانچه اين روند ادامه يابد شاهد بيکاري گسترده‌اي خواهيم بود که بيکاري در کنار تورم‌هاي فزاينده مي‌تواند به نابساماني‌هاي اجتماعي دامن بزند و بروز چنين اتفاقاتي به معناي اثرگذاري تحريم‌هاست و هدف از تحريم‌ها هم چيزي جز سلب اعتماد مردم و از هم گسيختگي دولت و مردم نيست.

شافعي اظهار داشت: اميدواريم همه با درک شواهد خطير کنوني سال آينده را با افق‌هاي روشن‌تري آغاز کنيم، سالي که 40 سالگي انقلاب را مي‌گذرانيم و آنچه که در مورد 40 سالگي مطرح است اين است که 40 سالگي سن بلوغ است.

رئيس اتاق بازرگاني ايران بيان داشت: در بسياري از کشورهاي توسعه يافته جشن مديران، جشن 40 سالگي است.