ايران صادرکننده بنزين و گازوئيل شد


گروه انرژي: عليرضا صادق آبادي معاون وزير نفت از آغاز صادرات بنزين و نفت گاز (گازوئيل) خبر داد و افزود: در حال حاضر بنزين و گازوئيل را صادر و در بورس هم عرضه مي‌کنيم. اين در حالي است که امروز فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس با ظرفيت توليد 12 ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو5 با حضور رئيس جمهوري و مسئولان ارشد دولتي رسماً افتتاح مي‌شود.

عليرضا صادق‌آبادي معاون وزير نفت آخرين آمار توليد بنزين و گازوئيل را اعلام کرد و گفت: ظرفيت توليد بنزين يورو ٤ و يورو ٥ به ٧٦ ميليون ليتر در روز رسيده است.

به گزارش ايسنا، عليرضا صادق‌آبادي با اشاره به افتتاح فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس توسط رئيس جمهوري اظهار کرد: اين افتتاح پروژه، با بهبود کيفيت بنزين و نفت گاز پالايشگاه بندرعباس و هم‌چنين افزايش توليد چهار ميليون ليتر بنزين در اين پالايشگاه همزمان شده است.

وي ادامه داد: علاوه بر افزايش توليد چهار ميليون بشکه‌اي در پالايشگاه بندرعباس بايد گفت در حال حاضر روزانه ١٢ميليون ليتر بنزين يورو ٥ در اين پالايشگاه توليد مي‌شود.

  • ظرفيت توليد نفت گاز يورو به ٤٤ ميليون ليتر رسيد

مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با بيان اين‌که بيش از دو ماه است که نفت گاز يورو ۴ در پالايشگاه بندرعباس توليد مي‌شود، افزود: نفت گاز توليدي در اين پالايشگاه در استان‌هاي هرمزگان، بوشهر، چابهار، کرمان، شيراز و سيستان و بلوچستان توزيع مي‌شود. همچنين سعي کرديم در بنادر اصلي که شامل بوشهر، بندرعباس و چابهار است، نفت گاز يورو توزيع کنيم.

صادق آبادي از رسيدن ظرفيت توليد نفت گاز يورو ۴ به ٤٤ ميليون ليتر در روز خبر داد و اظهار کرد: حدود ١٥ ميليون ليتر در پالايشگاه بندرعباس و سه ميليون ليتر از اين ميزان در پالايشگاه تبريز توليد مي‌شود.

  • جزئيات توليد بنزين يورو ٤ در کشور

وي در ادامه با بيان اين‌که ظرفيت توليد بنزين يورو ۴ در سال ۱۳۹۱، صفر بود، گفت: اين ميزان در اواسط سال ۱۳۹۲ به ١٧ميليون ليتر در روز رسيد که در پالايشگاه شازند اراک توليد مي‌شد. اين ميزان در اوايل سال ۱۳۹۶ به ٢٨ميليون ليتر رسيد که به اين ميزان سه ميليون ليتر بنزين توليدي در پالايشگاه تبريز و ١٢ميليون ليتر پالايشگاه بندرعباس اضافه شد و ظرفيت توليد به ٤٣ ميليون ليتر رسيد که به اين ميزان هم توليد ٣٣ميليون ليتري پالايشگاه ستاره خليج فارس اضافه مي‌شود و ميزان توليد بنزين يورو ۴ و ۵ در کشور به ٧٦ميليون ليتر رسيد.

معاون وزير نفت با تاکيد بر اينکه همه محصولات توليدي پالايشگاه بندرعباس طبق استاندارد يورو ۴ و يورو ۵ است، اظهار کرد: پالايشگاه بندرعباس يک پالايشگاه سبز محسوب مي‌شود.

  • پالايشگاه بندرعباس بازگشت سرمايه خوبي داشت

صادق‌آبادي با بيان اين‌که پالايشگاه بندرعباس توانسته بخش قابل توجهي از ديون خود را تسويه کند، توضيح داد: اين پالايشگاه صددرصد اوراق مشارکت و ٥٠ درصد وام خود به صندوق توسعه ملي را تسويه کرده است.

  • بهبود کيفيت فرآورده‌هاي پالايشگاه بندرعباس

همچنين‌هاشم نامور مديرعامل پالايشگاه نفت بندرعباس جزئيات طرح افزايش ظرفيت و بهبود کيفيت فرآورده‌هاي پالايشگاه بندرعباس را اعلام کرد.

هاشم نامور با بيان اينکه پالايشگاه بندرعباس در سال ۱۳۷۶ به بهره برداري رسيد، اظهار کرد: در آن سال، ظرفيت اين پالايشگاه ۲۳۲ هزار بشکه در روز بود که در دو مرحله افزايش ظرفيت؛ در سال‌هاي ۸۷ و ۹۱ خوراک اين پالايشگاه به ترتيب ۳۲۰ و ۳۵۰ هزار بشکه در روز افزايش يافت. هدف در آن برهه زماني با توجه به نياز کشور افزايش توليد بود.

وي با بيان اين‌که پالايشگاه بندرعباس ۱۸ درصد سوخت مورد نياز کشور را تأمين مي‌کند، گفت: يکي از ويژگي‌هاي اين پالايشگاه، دسترسي به آب‌هاي آزاد است که امکان صادرات فرآورده‌هاي نفتي را براي ما فراهم مي‌کند. مأموريت اصلي اين پالايشگاه تأمين نفت خام و ميعانات گازي براي عرضه به بازارهاي داخلي و جهاني است.

مديرعامل پالايشگاه نفت بندرعباس با بيان اين‌که طراحي اين پالايشگاه براي نفت خام سنگين است اظهار کرد: در اين پالايشگاه نفت خام سبک ميدان هنگام نيز پالايش مي‌شود.

  • اجراي عمليات طرح افزايش ظرفيت و بهبود کيفيت فرآورده‌ها

نامور در ادامه با اشاره به اجراي عمليات طرح افزايش ظرفيت و بهبود کيفيت فرآورده‌ها در پالايشگاه بندرعباس اظهار کرد: هدف اصلي ما افزايش توليد بنزين بود که در اين راستا توليد بنزين در پالايشگاه بندرعباس چهار ميليون ليتر افزايش داشت و از پنج ميليون ليتر در روز به ۱۲ ميليون ليتر در روز رسيد که اين ۱۲ ميليون ليتر طبق استاندارد يورو ۵ است. گوگرد بنزين توليدي در اين پالايشگاه ۱۰ هزار PPM بود که در حال حاضر به کمتر از ۵۰ رسيده است.

وي ادامه داد: قبل از اجراي اين پروژه، سه ميليون ليتر نفتا صادر مي‌کرديم و در ازاي آن، بنزين وارد مي‌کرديم که در حال حاضر اين فرآيند متوقف شده است.

به گفته مديرعامل پالايشگاه نفت بندرعباس، در مجموع سه ميليون بشکه در صورت ذخيره‌سازي فرآورده‌ها نيز افزايش يافته است.

نامور درباره درآمد روزانه ناخالص اين پروژه توضيح داد: درآمد روزانه ناخالص اين پروژه ۹۶۲ هزار دلار در روز است که ۳۵۰ ميليون دلار در سال مي‌شود.

به گفته وي، ۶۵ درصد تجهيزات به کار رفته در اين پروژه داخلي هستند.

مديرعامل پالايشگاه نفت بندرعباس در پايان درباره توليد نفت گاز در اين پالايشگاه نيز توضيح داد: روزانه ۱۵ ميليون ليتر گازوئيل يور و ۴ در پالايشگاه بندرعباس توليد مي‌شود.