«ابتکار» از مصوبه ممنوعیت بیش از 3 دوره نمایندگی گزارش می‏دهد هوای تازه در بهارستان

معصومه معظمی
به دنبال ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان و تلاش برای جوانگرایی فارغ از استثناهایی که روح این قانون را مخدوش کرد، نمایندگان مجلس روز گذشته سعی کردند جوانگرایی مورد توجه جامعه را در قبال خودشان به کار ببرند و به اصطلاح عامیانه، بعد از زدن یک جوالدوز به کارکنان بازنشسته دولت، این بار سوزنی به خودشان بزنند. آنها در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس مصوب کردند که کاندیداتوری افرادی که ۳ دوره متوالی نماینده مجلس بودند، برای دوره چهارم ممنوع شود.
براساس این مصوبه مجلس، نمایندگانی که در دوره های هشتم، نهم و دهم مجلس حضور داشتند، دیگر نمی توانند در انتخابات دور یازدهم مجلس نامزد شوند. به گفته طراحان این طرح پس از قانون منع به کارگیری بازنشستگان که به منظور چابک سازی دولت مصوب شد، این بار نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند به منظور جوانگرایی و نخبه پروری دستگاه قانونگذاری، طرح ممنوعیت نامزدی بیش از 3 دوره نمایندگی را در مجلس اجرا کنند. به همین منظور با ۱۳۴ رای موافق، ۹۵ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در جلسه علنی با پیشنهاد حسین امیری خامکانی نماینده اصلاح‌طلب مردم زرند و محمدرضا تابش دیگر نماینده اصلاح طلب مردم اردکان که از دوره ششم تا کنون در نهاد قانونگذاری حضور دارند به تصویب وکلای ملت رسید.
بنابراین پیشنهاد فوق در الحاق بندی به ماده ۳ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس به تصویب نمایندگان رسید و چهره‏های شاخصی از جمله علی لاریجانی رئیس فعلی و چند دوره مجلس، علی مطهری و مسعود پزشکیان نواب رئیس مجلس و طراحان طرح ممنوعیت بیش از 3 دوره نمایندگی و ... را در برمی گیرد. بر اساس این مصوبه و در صورت تایید شورای نگهبان 34 نماینده فعلی مجلس مشمول قانون فوق می‏شوند و از حضور در انتخابات سال 98 باز می مانند و البته بعد از یک دوره تنفس و استراحت دوباره می توانند نامزد انتخاباتی شوند و در صورت رای آوری 3 دوره دیگر؛ یعنی جمعا 12 سال متوالی دیگر نماینده مجلس شوند.


نمایندگانی که شامل این مصوبه می شوند عبارتند از :«علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، علی مطهری، محمدرضا تابش، سید حسین نقوی حسینی، امیر حسین قاضی زاده، نادر قاضی پور،علیرضا محجوب، جهانبخش محبی نیا، حسن کامران، حمید رضا فولادگر، کاظم جلالی، جواد کریمی قدوسی، علاءالدین بروجردی، محمد مهدی مفتح، محمد دهقان، کاظم دلخوش، مهرداد لاهوتی، حسینعلی شهریاری، محمد قسیم عثمانی، محمد حسین فرهنگی، علیرضا سلیمی، سلمان خدادادی، هادی قوامی، موسوی لارگانی،اسفندیار اختیاری، یوناتن بت کلیا،یوسفیان ملا،حسن خسته بند، محمدرضا رضایی کوچی، سیامکمره صدق، عزیز اکبریان، حسین امیری خامکانی، محمد آشوری تازیانی، شهباز حسن پور بیگلری، جبار کوچکی نژاد.»
گفتنی است محمدرضا تابش از طراحان طرح فوق در موافقت با این پیشنهاد بیان‌ کرد: «این پیشنهاد از سوی جمع کثیری از نمایندگانی که سابقه سه دوره یا بیش از آن نمایندگی مجلس را دارند، ارائه شده است. این پیشنهاد باعث می‌شود که به جوانان در عرصه‏های قانونگذاری فرصت داده شود تا در عرصه‌های قانونگذاری و قوه مقننه فرصت داده شود و راه برای جوانان متخصص و آشنا به علم روز باز شود.» بنابراین نمایندگان با پیشنهاد حسینعلی امیری خامکانی مبنی بر اینکه هر فرد حق دارد که سه دوره پیاپی نماینده مجلس شود ولی یک دوره باید از انتخابات مجلس کناره گیری کند موافقت کردند.
حسینعلی امیری خامکانی، طراح طرح ممنوعیت حضور بیش از 3 دوره نمایندگان در مجلس به «ابتکار» گفت: «زمانی که بحث عدم به کارگیری بازنشستگان مطرح شد درباره جوانگرایی در جامعه اقبالی ایجاد شد و در فضای رسانه‏ای استقبال خوبی به وجود آمد و نمایندگان از تریبون مجلس تذکر می‏دادند که چرا بازنشستگان دوباره به کار گرفته می‏شوند؟ همان زمان من و آقای دکتر تابش که 5 دوره نماینده مجلس هستیم، جرقه‏ای در ذهن‏مان زد که این موضوع را در قبال نمایندگان هم اجرا کنیم و نباید از این قاعده مستثنی باشد.» نماینده مردم زرند در مجلس خاطرنشان کرد: «مجلس بعد از 40 سال به این نقطه رسید که نمایندگان علاوه بر قانونگذاری و نظارت بر قانون، در رفع مشکل حوزه‏های انتخابیه ورود و تجربه خوبی کسب می کند و نیاز است در نخبه پروری و تجربه سازی و نیروسازی مجلس هم ورود کنند. بنابراین جدای از کلان شهرها حوزه‏های کوچکی هستند که باید نیروها در این مناطق پرورش پیدا کنند و تربیت شوند و این مسئله به نفع مجلس است.» این نماینده اصلاح طلب مجلس ادامه داد: « در حال حاضر تعداد زیادی از نمایندگان شامل این قانون نمی‏شوند و می‏مانند و تعدادی هم می روند و تعدادی هم نیروی جدید می آیند و تجربه کسب می کنند و این به نفع مجلس است و نباید نگران رفتن نمایندگان با تجربه از مجلس شد چون افراد دیگری جایگزین با تجربه‏ها می‏شوند.»
بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس هم در توضیح مصوبه فوق به «ابتکار» گفت: «در شرایط فعلی این مصوبه خوب است که فرد بیش از 3 دوره نماینده نباشد ولی اگر انتخابات در کشور ما مثل سایر کشورها مترقی شود و احزاب بتوانند بر آن اثرگذار باشند تا به حالت قبل برگردد، بهتر است ولی در این شرایط فعلی خوب است.»
عضو فراکسیون امید مجلس در این باره خاطرنشان کرد: «اگر این مصوبه به تایید شورای نگهبان برسد، شاید مصلحت‏ها را افراد کنار بگذارند و شجاعانه تر تصمیم بگیرند و عمل کنند.»
پارسایی در پاسخ به این سوال که خروج نمایندگان با تجربه از مجلس آسیب زا نخواهد بود، اظهار کرد: «یک دوره 4 ساله تجربه خوبی است برای نماینده‏ای که بخواهد کاری انجام دهد. یک نماینده طی مدت 4 سال تجربه خوبی به دست آورده و هر چقدر خلاقیت داشته باشد در همین مدت 4 سال به کار برده است و نیازی به تکرار و دوره‏های بیشتر حضور در مجلس نیست.»
او همچنین به «ابتکار» گفت: «اگر همه مسائل انتخاباتی مترقی شود، آن زمان می توان گفت افراد با تجربه هم بمانند ولی در شرایط فعلی دغدغه خالی شدن مجلس از افراد با تجربه را ندارم و 10 دور از انتخابات مجلس می‌گذرد و تازه به این موضوع رسیده‏ایم.» نماینده مردم شیراز مصوبه فوق را مغایر قانون اساسی ندانست. ضمن اینکه امیری خامکانی هم معتقد است این مصوبه با روح قانون در تعارض نیست و مغایرت قانونی ندارد و قانون اساسی تعیین شرایط را به قانون واگذار کرده است و آنها هم صلاح دیده اند که علاوه بر محدودیت سن 75 سال که برای نمایندگان لحاظ شده است، حالا 3 دوره نمایندگی را هم به این موضوع اضافه کنند.
ولی احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است این مصوبه با روح قانون در تعارض است و منع قانونی وجود دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس در این باره به «ابتکار» گفت: «با توجه به اینکه قوه مقننه محل تجربه و حاکمیت عقلانیت است به نظر می رسد مجلس را نباید از افراد با تجربه محروم کنیم. از این رو با این طرح موافق نیستم. درباره مغایرت با قانون اساسی هم معتقدم قانون اساسی قید تا 75 سال سن را در نظر گرفته ولی برای رئیس جمهوری تاکید کرده است که بیش از 2 دوره متوالی در انتخابات شرکت نکند. به همین دلیل نباید مردم را محدود کنیم.»
او تاکید کرد که مجموعه مصوبات به دلیل مغایرت با قانون اساسی به مجلس برگشت خواهد خورد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: «یکی از این مصوبات که به دلیل مغایرت با قانون اساسی برگشت خواهد خورد بند 14 سیاست‏های کلی رهبری درباره انتخابات است. در این بند به ثبات نسبی انتخابات تاکید شده است و در صورت ضرورت برای تغییر با دو سوم رای نمایندگان این تغییر ایجاد شود، در حالی که از فوریت این طرح تا موادی که تصویب می‌شوند هیچ کدام با قید دو سوم نبوده است.» او ادامه داد: « در این باره اخطار قانون اساسی دادم که هیئت رئیسه توجه نکرد. ولی پیش‌بینی می کنم اگر نمایندگان اخطار ندهند و رئیس هم اخطار را نپذیرد، شورای نگهبان بر اساس سیاست‏های کلی و بند اول اصل 110 قانون اساسی که سیاست‏های کلی از وظایف رهبری را ابلاغ می کند، مجموعه این طرح را مغایر قانون اساسی تشخیص خواهد داد.»
ولی قاسم میرزایی نیکو، دیگر نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در این باره به «ابتکار» گفت: «این مصوبه خوبی است چون فکر می کنم نیروهای تازه نفس وارد صحنه می شوند و کسی که می تواند 3 دوره نظر و رای مردم منطقه را جلب کند می توان از او در بخش‏های تصمیم‌گیرتر استفاده کرد.» نماینده مردم دماوند در خانه ملت ادامه داد: « قبلا این‏طور بود که این افراد سناتور می شدند ولی در حال حاضر شرایط کمی متفاوت است. نکته مثبت دیگر این مصوبه این است که اگر شائبه یک رسوخ رانتی باشد با این مقوله از بین می رود. همچنین جوانگرایی می شود و جوانان می توانند در تصمیم گیری‏ها سهیم شوند.» عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خاطرنشان کرد: « قانون اساسی منعی در این باره ندارد و ممکن است شورای نگهبان تنها ایرادات لفظی از آن بگیرد ولی مشکل شرعی و مغایرت با قانون وجود ندارد.»
سایر اخبار این روزنامه
گرمایش زمین هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرد تیغ گرما زیر گلوی گیاهان ژوبین صفاری بیرق مطالبه‌گری و طنز‌آزادی خواهی «ابتکار» از مصوبه ممنوعیت بیش از 3 دوره نمایندگی گزارش می‏دهد هوای تازه در بهارستان برنی سندرز رسماً وارد رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا شد ائتلاف برای فردا، پیروز انتخابات دوره نهم اتاق بازرگانی شد حاشیه‌های یک انتخاب روایت جلال شباهنگی، سید مجتبی حسینی و محمودرضا رحیمی از پشت پرده حمله به هنر و هنرمندان آیا بخشی‌نگری در قوانین مربوط به زیر 18 ساله‌ها حاصل عملکرد متولیان موازی است؟ حقوق کودکان و نوجوانان در انتظار نگاه جامع «ابتکار» از سوابق رئیس جدید قوه قضائیه گزارش می‌دهد ابراهیم رئیسی بر صندلی قاضی‌القضات دبیر شورای عالی امنیت ملی: تا وقتی دولت سوریه بخواهد در این کشور می‌مانیم غلامرضا مصباحی‌مقدم: مگر دولت و مجلس‌ مسئولیت تصمیمات‌خود را می‌پذیرند که مجمع بپذیرد؟ فرهنگ درست و مهار مصرف بی‌رویه جامعه ایران در مقابل گرانفروشی بایستد ثروت مقدس!