ائتلاف برای فردا، پیروز انتخابات دوره نهم اتاق بازرگانی شد حاشیه‌های یک انتخاب

کیمیا نجفی
انتخابات روز شنبه اتاق بازرگانی تهران با مشارکت ۲۳ درصد واجدان شرایط در ساعت ۱۹:۳۰ به پایان رسید. براساس اعلام ابراهیم بهادرانی، رئیس هیئت نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی تهران ۱۴۹۰۰ نفر امکان شرکت و ثبت رای در این انتخابات را داشته‌اند، اما درنهایت پس از شمارش نهایی آرای دوره نهم اتاق بازرگانی، تمامی افراد منتخب از یکی از لیست‌های انتخاباتی در این انتخابات موفق شدند.
فهرست (ائتلاف برای فردا) در انتخابات روز شنبه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران پیروز شد و همه 40 نامزد این فهرست، به اتاق بازرگانی تهران راه یافتند. البته این انتخابات هم مانند دیگر انتخابات با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود و حاشیه‌های بی‌شماری را به وجود آورد. اما سرانجام با اتمام رای‌گیری، سرنوشت چهار سال آینده اتاق مشخص شد.
فریال مستوفی، یکی از اعضای ائتلاف برای فردا درخصوص انتخابات دوره نهم اتاق بازرگانی و دلایل موفق شدن این گروه به «ابتکار» می‌گوید: مردم در بخش خصوصی خواهان تغییرات اساسی هستند، روند انتخابات هم نشان می‌دهد که شرکت‌ها در بخش خصوصی اقتصاد کنونی را نیازمندان تغییر می‌دانند و در جریان انتخابات به جای رای به افراد به رفتارهایی که باعث تغییر می‌شوند رای دادند. مسلما اگر افراد دیگر هم روند کاری اینچنینی داشتند و تحولی را در سیستم ایجاد می‌کردند به آنها هم رای داده می‌شد.


وی می‌افزاید: مسئله دیگری که وجود دارد این است که هنگامی که عملکرد چهارساله کارنامه اتاق تهران را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد طبق آماری که وجود دارد اکثریت نسبتا از نوع عملکرد اتاق بازرگانی تهران راضی بودند. باید توجه داشته باشیم که نمی‌گویم صددرصد از عملکرد راضی بوده‌اند اما نسبتا نوع عملکرد مثبت دیده شده بود.
مستوفی عملکرد چهار سال گذشته اتاق را همراه با پیامد مثبت می‌داند و می‌گوید: از سویی دیگر اتاق دوره هشتم نسبت به دوره‌های گذشته بهتر عمل کرده اما آن چیزی که مد نظر قرار می‌گیرد این است که ما همچنان به تحول نیاز داریم و باید پیشرفت و تغییر را در برنامه‌‌های‌مان قرار دهیم. ما باید بدانیم که اکنون دوره تکنولوژی است و لازم است که سیستم سنتی گذشته را رها کنیم. افراد باید در اتاق دست به دست هم دهند تا از اقتصاد و بخش خصوصی حمایت کنند و این انتخابات دلیل نمی‌شود افراد از یکدیگر جدا شوند. همچنین باید بگویم که حضور بانوان لحظه به لحظه بیشتر در اقتصاد نمایان می‌شود و از آنها در اداره امور استفاده خواهد شد. اتاق بازرگانی در حال حاظر نیازمند کمک و یاری است تا در راه پیشرفت گام بردارد.
توحید صدرنژاد، یکی از اعضای پویش همه برای ایران نیز وارد کردن اتهامات در انتخابات اتاق را نیاز به مستندات می‌داند و به «ابتکار» می‌گوید: ادعای تقلب شدن در یک انتخابات کار آسانی نیست و نیازمند مستندات است و حتما از افرادی که این اتهام را می‌زنند باید پرسیده شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که در مواقعی که انتخاباتی در این حد و اندازه برگزار می‌شد باید با شفافیت کامل همراه باشد. دلیلی ندارد که وقتی تعداد مشخصی کارت بازرگانی وجود دارد و موضوع امنیتی خاصی هم به شمار نمی‌رود، فهرست‌های انتخاباتی به‌طور شفاف چاپ نشود. من اطلاع دقیق ندارم که در هنگام شمارش از ستادهای دیگر ناظر وجود داشته یا خیر اما از ستاد «همه برای ایران» ناظری وجود نداشته است. باتوجه به این شرایط هنگامی که یک جناح در انتخابات پیروز می‌شود و روند کار هم به این صورت بوده، طبیعی است که حساسیت‌ها بالا می‌رود و شبه‌هایی دراین‌باره شکل بگیرد. من امیدوارم در تمامی انتخابات به اندازه‌ای شفافیت وجود داشته باشد که مشکلات اینچنینی به وجود نیاید.
صدرنژاد با اشاره به راهکارهایی در جهت شفاف‌سازی انتخابات ادامه می‌دهد: بهترین کار برای ایجاد یک انتخابات به دور از حاشیه این بود که‌ به‌طور شفاف فهرست دارندگان کارت بازرگانی را از قبل انتشار دهیم و انتخابات را با شماره کارت‌های بازرگانی به‌صورت آنلاین برگزار کنیم و نتایج را هم لحظه‌ای به اطلاع دیگران برسانیم.
وی پیش‌بینی وضعیت اتاق در آینده را کاری دشوار می‌داند و می‌گوید: قضاوت درمورد اتفاقی که هنوز رخ نداده کار دشواری است. در ائتلاف «برای فردا» اعضای کارآمدی وجود دارد و می‌توانند برای اتاق پیامدهای مثبتی داشته باشند اما از دید من به عنوان یک تشکلی کاندیدهایی هم بودند که عملکرد ضعیفی دارند و همان ضعف عملکرد باعث شد که ما فهرست جداگانه با شعارهای دیگری را داشته باشیم و وارد انتخابات شویم. در این شرایط پیش‌بینی کردن اوضاع اتاق در آینده کار دشواری است، و امیدوارم اکنون که یک ترکیب یک دست وجود دارد و صدای مخالفی هم در میان نیست نواقص عملکرد دوره گذشته را اصلاح کنند و میزان پاسخگویی، شفافیت و تعامل خود را با تشکل‌ها افزایش دهند. شرط ماندگاری یک گروه این مسائل است. بودند ائتلاف‌هایی که با اقتدار پیروز شدند اما در دوره‌های بعد نامی از آنها به جا نمانده است.
سایر اخبار این روزنامه
گرمایش زمین هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرد تیغ گرما زیر گلوی گیاهان ژوبین صفاری بیرق مطالبه‌گری و طنز‌آزادی خواهی «ابتکار» از مصوبه ممنوعیت بیش از 3 دوره نمایندگی گزارش می‏دهد هوای تازه در بهارستان برنی سندرز رسماً وارد رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا شد ائتلاف برای فردا، پیروز انتخابات دوره نهم اتاق بازرگانی شد حاشیه‌های یک انتخاب روایت جلال شباهنگی، سید مجتبی حسینی و محمودرضا رحیمی از پشت پرده حمله به هنر و هنرمندان آیا بخشی‌نگری در قوانین مربوط به زیر 18 ساله‌ها حاصل عملکرد متولیان موازی است؟ حقوق کودکان و نوجوانان در انتظار نگاه جامع «ابتکار» از سوابق رئیس جدید قوه قضائیه گزارش می‌دهد ابراهیم رئیسی بر صندلی قاضی‌القضات دبیر شورای عالی امنیت ملی: تا وقتی دولت سوریه بخواهد در این کشور می‌مانیم غلامرضا مصباحی‌مقدم: مگر دولت و مجلس‌ مسئولیت تصمیمات‌خود را می‌پذیرند که مجمع بپذیرد؟ فرهنگ درست و مهار مصرف بی‌رویه جامعه ایران در مقابل گرانفروشی بایستد ثروت مقدس!