ثروت مقدس!

روح‌الله فکوری- این فضای مجازی اگرچه سرانه مطالعه ما را بالاتر برده است اما در عین حال باعث شده که معضل همیشگی اطلاعات سطحی در اندیشه ایرانیان را وارد فاز جدیدی کند. کمتر نویسنده‌ای را می‌شناسم که بتواند با چندخط کوتاه، مفهومی پیچیده را آنگونه که برداشت نادرست از آن به حداقل برسد، شرح دهد و چه باید کرد که مخاطب بی‌حوصله امروز حساب‌گرانه تعداد خطوط هر متن را می‌شمارد تا نکند در اندک عمقی فرو رود و از قافله همه‌چیزدانان همه‌چیزخوان عقب بماند.
افکار عمومی تئوریزه شده ما این روزها دارد مفاهیمی را به اشتباه تفسیر و تعبیر می‌کند که سال‌ها در زیر آوار باورهای غلط مهجور و مدفون مانده بودند و حالا که تازه به سطح رسیده‌اند دوباره دارند چنان قلب می‌شوند که بعید به نظر می‌رسد بتوان تا سال‌های سال آن‌ها را تطهیر و تبرئه کرد.
یکی از این واژه‌ها که به خصوص در طول تاریخ معاصر مورد اختلاف و سوءبرداشت بوده «ثروت» است. ما سال‌های متمادی ثروتمند را با مستکبر اشتباه گرفتیم و رسوبات نظام کمونیستی را به اسم توزیع عادلانه به خورد مردم دادیم و حالا هم داریم تاوان خیانت به واژه «ثروتمند» را پس می‌دهیم.
البته تعریف این عبارت اگر به درستی انجام شود، قطعاً خود بهترین دفاع از آن است چرا که اساساً تعریف نادرست ما از «ثروت» باعث شده است که این روزها عده‌ای بیایند و با تعمیم دادن برخی مال‌اندوزی‌های نامشروع به ثروتمندانی که اموالشان را از راه مشروع به دست آورده‌اند و آن را در راه تولید و توزیع دوباره ثروت صرف می‌کنند، این مفهوم مقدس را محکوم کنند.


عده‌ای عامدانه و یا شاید از روی ناآگاهی ثروتمندها را عامل بدبختی و فقر مردم معرفی می‌کنند؛ در حالی که در طول تاریخ هیچ ثروتمندی را که از راه فکر و تلاش و مداومت ثروتش را به دست آورده باشد نمی‌توان پیدا کرد که باعث فقر کسی شده باشد و بلکه همیشه این دسته افراد باعث بهره‌مند شدن دیگر افراد جامعه شده‌اند و شاهد این مدعا جوامعی هستند که هرچه تعداد ثروتمندان کارآفرین در آنها بیشتر باشد، به همان نسبت درصد فقرای‌شان نیز کمتر است. مشکل از آنجا شروع می‌شود که ثروتمندی که خود خالق ثروت و تولید و توزیع‌کننده آن است را با دزدان ثروت که از طریق قاچاق و رانت و کلاهبرداری به نوایی رسیده‌اند، جمع می‌بندند و در مورد آنها حکم کلی صادر می‌کنند و این می‌تواند برای جامعه ما که امروز تشنه سرمایه‌گذاری و تولید ملی است سم مهلک باشد.
قطعاً در دستورات دینی هم چنین مفهومی نه یک مقوله منفی که یک مفهوم مثبت و مقدس است که البته قید عدالت و انفاق بر آن نهاده شده است تا بتواند هرچه بیشتر در خدمت اعتلا و سعادت جامعه باشد.
به راستی اگر فقر زاییده ثروت است چگونه در کشوری مانند ژاپن با داشتن ثروتمندانی که طعنه به قارون می‌زنند، فقر تا به این اندازه کم و نایاب است؟ شاید اگر با نگاه سنتی، ثروت را آنچه بر روی زمین و زیر آن وجود دارد معنی کنیم، بتوانیم این منطق را بپذیریم که اگر کسی مقدار بیشتری از این منابع محدود و معلوم را صاحب شود، پس قطعاً کسی نیز کمتر از آن اندوخته است و احتمالاً به همان اندازه که در جایی ثروت اندوخته شده، در جایی دیگر فقر انباشته شده است. این در حالی است که در نظام نوین اقتصاد جهانی ثروت قابلیت تولید دارد و می‌شود آن را بازتوزیع کرد و البته این برخلاف تصورات تحریف شده در این روزهاست که مشکلات کشور را به ثروتمندانی نسبت می‌دهد که اساساً ثروتمند نیستند و صرفاً شانس این را داشته‌اند که در خلاء قوانین و سیاستگذاری‌های درست، اموال نامشروعی را انبار کنند و واژه‌هایی همچون پول و ثروت و دارایی را به وادی بدنامی و تهمت بکشانند.
و متاسفانه امروز در سایه همان سیاست‌های غلط در کشور ما، ثروت و پول به جای آنکه در خدمت تولید و اشتغال و رفاه باشد، به عاملی تهدیدکننده تبدیل شده است که دارد بخش عظیمی از اجتماع را از بسیاری از مواهب این سرزمین محروم می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
گرمایش زمین هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرد تیغ گرما زیر گلوی گیاهان ژوبین صفاری بیرق مطالبه‌گری و طنز‌آزادی خواهی «ابتکار» از مصوبه ممنوعیت بیش از 3 دوره نمایندگی گزارش می‏دهد هوای تازه در بهارستان برنی سندرز رسماً وارد رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا شد ائتلاف برای فردا، پیروز انتخابات دوره نهم اتاق بازرگانی شد حاشیه‌های یک انتخاب روایت جلال شباهنگی، سید مجتبی حسینی و محمودرضا رحیمی از پشت پرده حمله به هنر و هنرمندان آیا بخشی‌نگری در قوانین مربوط به زیر 18 ساله‌ها حاصل عملکرد متولیان موازی است؟ حقوق کودکان و نوجوانان در انتظار نگاه جامع «ابتکار» از سوابق رئیس جدید قوه قضائیه گزارش می‌دهد ابراهیم رئیسی بر صندلی قاضی‌القضات دبیر شورای عالی امنیت ملی: تا وقتی دولت سوریه بخواهد در این کشور می‌مانیم غلامرضا مصباحی‌مقدم: مگر دولت و مجلس‌ مسئولیت تصمیمات‌خود را می‌پذیرند که مجمع بپذیرد؟ فرهنگ درست و مهار مصرف بی‌رویه جامعه ایران در مقابل گرانفروشی بایستد ثروت مقدس!