غلامرضا مصباحی‌مقدم: مگر دولت و مجلس‌ مسئولیت تصمیمات‌خود را می‌پذیرند که مجمع بپذیرد؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کسانی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام نشسته‌اند، از نخبگان ملت ایران هستند. تجربه ریاست‌جمهوری، نمایندگی مجلس و وزارت دارند بنابراین افراد ضعیفی از لحاظ فهم، فکر و اندیشه سیاسی نیستند که تهدید شوند اگر پالرمو و سی‌اف‌تی را تصویب نکنند باید مسئولیتش را بپذیرند.
به گزارش خبرآنلاین، غلامرضا مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا مجمع حاضر است مسئولیت رد پالرمو را بپذیرد، گفت: اگر مجلس تصمیمی می‌گیرد بعدا نتیجه تصمیمات خودش را به عهده می‌گیرد؟ اگر دولت تصمیمی می‌گیرد بعدا پای نتایج تصمیمات خودش می‌ایستد و دفاع می‌کند؟
او درباره اینکه چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پالرمو به جمع‌بندی نرسید، گفت: تقریبا همه اعضا اعم از موافق و مخالف، نمایندگان مجلس، نمایندگان دولت و نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی مجمع صحبت‌های خود را انجام دادند و از نظر طرح مباحث کار تمام است. متنها رای‌گیری ان‌شاءالله به سال بعد موکول شد.
وی همچنین در رابطه با طولانی شدن رفع ایرادات هیئت نظارت در مجمع افزود: این ایرادات هیئت نظارت مجمع از طریق شورای نگهبان به مجلس منعکس شد اما چون مجلس روی نظر خود اصرار ورزید، به عنوان موضوع اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام آمد. البته مسئله فراتر از رفع اشکالات وارده به لایحه پالرمو درنظر گرفته شد، به این صورت که «اصلا پیوستن و الحاق به این کنوانسیون مصلحت است یا خیر؟». این مسئله چه «با حق شرط‌های مجلس» و چه «بدون حق شرط‌های مجلس که احیانا در مجمع می‌تواند تکمیل و اصلاح شود» مورد بررسی قرار گرفت. آنچه در کمیسیون‌های مجمع نیز رای‌گیری شد همین بود و هیچ‌کدام از این دو حالت رای نیاورد بنابراین لایحه پالرمو را کلا رد کردند.


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: الحاق به پالرمو و احیانا سی‌اف‌تی در زمان خطرش برای مسائل مالی و تجارت بیشتر است چون با پیوستن به پالرمو و سی‌اف‌تی کانال‌های مالی ما شفاف خواهد شد. نسبت به شفافیت داخلی مجلس قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را تصویب و شورای نگهبان تایید کرد و قانون مبارزه با پولشویی نیز در مجمع نهایی شد بنابراین دو قانون قوی و باکفایت برای مبادلات داخلی داریم اما مهم مسئله مبادلات خارجی ما است. مبادلات خارجی ما اکنون با دور زدن تحریم ها دارد تحقق پیدا می کند. آقای زنگنه می‌گوید «من نفت را با دور زدن تحریم‌ها دارم می‌فروشم و پول آن را به دست می‌آورم». اگر بنا باشد ما به سی‌اف‌تی و پالرمو بپیوندیم خطر اینکه راه‌های کنونی ما در مبادلات خارجی شناسایی و بسته شود خیلی قوی وجود دارد. یعنی با تایید این دولایحه، آنچه الان در مبادلات خارجی وجود دارد امکانش است دیگر محقق نشود. در این صورت مصلحت نظام اقتضا نمی‌کند که ما در شرایط تحریمی به پالرمو بپیوندیم که اگر در شرایط تحریمی به پالرمو بپیوندیم ابزار دست تحریم‌کنندگان را تقویت کرده‌ایم.
مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سوال که «اگر مجمع پالرمو و سی‌اف‌تی را رد کند باید مسئولیتش را هم بپذیرد»، آیا آمادگی در مجمع وجود دارد؟‌ گفت: این سخن چیزی جز تهدید یک نهادقانونی نیست. اگر مجلس تصمیمی می‌گیرد بعدا مسئولیت نتیجه تصمیمات خودش را بر عهده می‌گیرد؟ اگر دولت تصمیمی می‌گیرد بعدا پای نتایج تصمیمات خودش می‌ایستد و دفاع می‌کند؟ یا می‌گویند خیر، نشد؟ بنابراین این سخن به نظرم نوعی تهدید یک نهاد بالادستی نظام است که به رهبر معظم انقلاب مشاوره می‌دهد.
سایر اخبار این روزنامه
گرمایش زمین هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرد تیغ گرما زیر گلوی گیاهان ژوبین صفاری بیرق مطالبه‌گری و طنز‌آزادی خواهی «ابتکار» از مصوبه ممنوعیت بیش از 3 دوره نمایندگی گزارش می‏دهد هوای تازه در بهارستان برنی سندرز رسماً وارد رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا شد ائتلاف برای فردا، پیروز انتخابات دوره نهم اتاق بازرگانی شد حاشیه‌های یک انتخاب روایت جلال شباهنگی، سید مجتبی حسینی و محمودرضا رحیمی از پشت پرده حمله به هنر و هنرمندان آیا بخشی‌نگری در قوانین مربوط به زیر 18 ساله‌ها حاصل عملکرد متولیان موازی است؟ حقوق کودکان و نوجوانان در انتظار نگاه جامع «ابتکار» از سوابق رئیس جدید قوه قضائیه گزارش می‌دهد ابراهیم رئیسی بر صندلی قاضی‌القضات دبیر شورای عالی امنیت ملی: تا وقتی دولت سوریه بخواهد در این کشور می‌مانیم غلامرضا مصباحی‌مقدم: مگر دولت و مجلس‌ مسئولیت تصمیمات‌خود را می‌پذیرند که مجمع بپذیرد؟ فرهنگ درست و مهار مصرف بی‌رویه جامعه ایران در مقابل گرانفروشی بایستد ثروت مقدس!