برنی سندرز رسماً وارد رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا شد

دشواری‌های عبور از ترامپ
محمدرضا ستاری
برنی سندرز سناتور 77 ساله ورمونت روز گذشته به طور رسمی ورود خود به رقابت‌های انتخاباتی را در بروکلین آمریکا اعلام کرد. وی که از جانب دموکرات‌ها به میدان آمده، طی سخنرانی خود وعده یک انقلاب سیاسی را داد و با حمله به دونالد ترامپ، وی را خطرناک‌ترین رئیس‌جمهوری آمریکا نامید. سندرز با کنایه خطاب به ترامپ گفت: من پدری میلیونر نداشتم که سرمایه‌ای برای ساختن آسمان‌خراش و کازینو در اختیارم بگذارد و طوری هم تربیت نشدم تا برای سرگرمی مردم در جلوی تلویزیون کارمندانم را اخراج کنم.
سندرز برنامه خود را به مانند سال 2016 بر روی عدالت اجتماعی و محیط زیست متمرکز کرده و با نام بردن از اقتصاد دولتی، تصریح کرده که قصد دارد با ایجاد وحدت ملی با میلیاردهای طماع مبارزه کند. سخنان کنایه‌آمیز این سیاست‌مدار 77 ساله در جایی رقم خورده که دوران کودکی‌اش در آنجا سپری شده، از همین رو به گفته کارشناسان با هوشمندی موضوع خانواده و ثروت را به میان مردم عادی و طرفدارنش برده است. طبق تحلیل‌های صورت گرفته، هر چند دونالد ترامپ از سرمایه‌داران بزرگ آمریکایی بوده و اصولاً نباید قرابتی با قشر فقیر آمریکایی داشته باشد، ولی وی توانسته از همان زمان ورود به عرصه انتخاباتی در سال 2016 و نیز سیاستگذاری‌هایی که در طول سه سال گذشته صورت داده، حمایت بخش اعظمی از اقشار پایین دست آمریکایی را به خود جلب کند. در واقع ترامپ توانسته با مطرح کردن شعار اول آمریکا و نیز برجسته کردن یک دیگری (other)، مانورهای مهمی را در عرصه داخلی و بین‌المللی صورت داده و در یک حرکت پارادوکسیکال، نظر صاحبان صنایع بزرگ، کشاورزان ایالت جنوبی و طبقات زیر متوسط آمریکایی را به خود جلب کند.


از این رو به گفته کارشناسان تنها شخصی که در حال حاضر توان چنین بسیجی از بدنه جامعه آمریکایی را دارد، برنی سندرز است و به همین دلیل اعلام حضور وی بسیار مهم تلقی می‌شود. در همین راستا، دونالد ترامپ نیز روز گذشته طی سخنرانی خود در گردهمایی سالیانه محافظه‌کاران، با حمله به سیاست‌های محیط زیستی و نیز طرح‌های سوسیالیستی مطرح شده توسط کاندیداهای دموکرات، آنها را عامل ویرانی اقتصاد و احمقانه توصیف کرد و با آوردن مثالی از ونزوئلا، گفت که ایالات متحده هرگز یک کشور سوسیالیستی نخواهد شد.
خصوصیات متمایز سندرز کافی به نظر می‌رسد؟
برنی سندرز به اذعان بسیاری از کارشناسان آمریکایی، خصوصیات بارز و منحصر به فردی در عرصه سیاست‌ورزی آمریکا دارد. او در همان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 نیز بسیار اقبال بیشتری از هیلاری کلینتون داشت و پس از پیروزی ترامپ، کناره‌گیری برنی سندرز از رقابت‌های انتخاباتی به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین خطاهای دموکرات‌های آمریکایی تعبیر شد. در همان زمان هم بسیاری او را تنها فردی می‌دانستند که توانایی مقابله با ترامپ و جریان وی را دارد زیرا او علاوه بر تبدیل شدن به یک نماد، خصوصیاتی ازجمله محبوبیت میان جوانان، سابقه طولانی فعالیت در مبارزه با نژادپرستی و راست افراطی و شفافیت کم سابقه مالی را داراست. همچنین از سندرز به عنوان شخصیتی یاد می‌شود که باتوجه به پشتوانه اجتماعی خود توان شکاف در میان خیل طرفداران ترامپ از طبقات فرودست و کارگران آمریکا را دارد.
در همین رابطه برای بررسی و امکان‌سنجی موفقیت برنی سندرز برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری از هم اکنون چند سطح تحلیل وجود دارد. نخست اینکه به احتمال فراوان این آخرین شانس برنی سندرز برای حضور در این عرصه انتخاباتی است. او از چپ‌ترین جناح دموکرات باید به مقابله با راست‌ترین جناح این حزب برود، جایی که سه سال قبل نتوانست در مقابل هیلاری کلینتون و جان کری ایستادگی کرده و با وجود خیل طرفدارانش عرصه را برای کلینتون خالی کرد. بنابراین یکی از دشواری‌های رقابت نهایی سندرز با ترامپ، در داخل حزب دموکرات کلید می‌خورد و باید دید که آیا او اینبار قادر خواهد بود قبل از رویارویی با ترامپ، بر هم‌حزبی‌های خود فائق آمده و آنها را به عنوان نامزد نهایی قانع کند؟
از سوی دیگر گفتمان سندرز اکنون در میان بسیاری از دموکرات‌های جوان که توانسته‌اند وارد کنگره شوند بازتولید شده و او از هم اکنون لاجرم به ارائه برنامه‌ای متفاوت و گفتمانی جدید است. زیرا در دوره قبل بوده که شعارهای سندرز توجه‌های بسیاری را به خود جلب کرد، ولی اکنون رقبای هم‌حزبی او نیز در این میان در حال تولید مفاهیم مشابه هستند.
همچنین باید دید که بحث سوسیالیسم سندرز و لزوم مبارزه با جریان سرمایه‌داران بزرگ در آمریکا تا چه میزان بستر بازیگری را برای وی فراهم می‌کند. آمریکا مهد سرمایه‌داری است و بافتار سیاسی و اجتماعی این کشور با چنین اندیشه عجین شده است. در نتیجه سندرز باید با گفتمان جدید، تغییر رویکردی کلان در ساحت سیاسی آمریکا ایجاد کند که باتوجه به خاستگاه و نیز وجود تعداد پرشماری از گروه‌های ذی‌نفوذ این امر تقریباً با دشواری‌ها و فراز و نشیب‌های فراوانی همراه خواهد بود.
از سوی دیگر بنا بر تحلیل‌هایی که درخصوص سیاست کلان در آمریکا وجود دارد، استراتژی امنیت ملی و نیز سیاستگذاری در این کشور بر پایه‌ای قرار دارد که تنها روسای جمهوری از دو طیف با زبان و ادبیاتی متفاوت مبادرت به پیشبرد آن می‌کنند. طبق این تحلیل و از منظر کلان‌نگر، اگر هیلاری کلینتون به جای ترامپ اکنون در کاخ سفید مستقر بود، روند سیاست‌های بین‌المللی ترامپ و حتی موضوعاتی مانند برجام، توافق آب و هوایی پاریس، پیمان موشکی ای‌ان‌اف و جنگ تجاری با گونه و ادبیاتی متفاوت‌تر رقم می‌خورد. به همین دلیل است که بر فرض ورود سندرز به کارزار انتخاباتی و موفقیت او برای رسیدن به رویارویی نهایی با ترامپ، این همسویی با سیاست کلان آمریکاست که تعیین‌کننده فرد مستقر در کاخ سفید خواهد بود.
ترامپ اکنون و بنا به گفته منابع مطلع در آمریکا از حمایت زیادی در ساختارهای سیاسی و اقتصادی برخوردار است و حلقه‌های پرنفوذ وزارت خارجه و پنتاگون از حامیان اصلی او به شمار می‌روند. به همین دلیل است که اخیراً با مطرح شدن بحث استیضاح یا شکست او در انتخابات 2020، برخی ناظران به صراحت موضوع عملیاتی شدن استیضاح و کنار رفتن او را باتوجه به روند دشوار آن رد کرده و تنها این مسئله را عاملی برای وزن‌کشی سیاسی در آمریکا قلمداد می‌کنند. در همین راستا در حالی که اخیرا و پس از آنکه مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ او را به نژادپرستی و دروغ‌گویی متهم کرده، رابرت رایش از وزرای اسبق آمریکا و اقتصاددان مشهور این کشور طی مقاله‌ای در آبزرور نوشته است: آمریکا اکنون توسط کسی اداره می‌شود که به هیچ عنوان حاضر به پذیرش شکست نیست و ما در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری باید انتظار مشکلات زیادی را داشته باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
گرمایش زمین هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرد تیغ گرما زیر گلوی گیاهان ژوبین صفاری بیرق مطالبه‌گری و طنز‌آزادی خواهی «ابتکار» از مصوبه ممنوعیت بیش از 3 دوره نمایندگی گزارش می‏دهد هوای تازه در بهارستان برنی سندرز رسماً وارد رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا شد ائتلاف برای فردا، پیروز انتخابات دوره نهم اتاق بازرگانی شد حاشیه‌های یک انتخاب روایت جلال شباهنگی، سید مجتبی حسینی و محمودرضا رحیمی از پشت پرده حمله به هنر و هنرمندان آیا بخشی‌نگری در قوانین مربوط به زیر 18 ساله‌ها حاصل عملکرد متولیان موازی است؟ حقوق کودکان و نوجوانان در انتظار نگاه جامع «ابتکار» از سوابق رئیس جدید قوه قضائیه گزارش می‌دهد ابراهیم رئیسی بر صندلی قاضی‌القضات دبیر شورای عالی امنیت ملی: تا وقتی دولت سوریه بخواهد در این کشور می‌مانیم غلامرضا مصباحی‌مقدم: مگر دولت و مجلس‌ مسئولیت تصمیمات‌خود را می‌پذیرند که مجمع بپذیرد؟ فرهنگ درست و مهار مصرف بی‌رویه جامعه ایران در مقابل گرانفروشی بایستد ثروت مقدس!