استمداد وزیر از پلیس فتا برای بررسی ماجرای نظرسنجی صدا و سیما

آفتاب یزد- گروه شبکه: پس از آنکه ارسال حجم گسترده‌ای از پیامک به نام اشخاص برای برنامه «برنده باش»، نتایج نظرسنجی مردمی بهترین برنامه تلویزیونی ایران را جابجا کرد و «نود» را به رده دوم تنزل داد؛ اعتراض‌ها به صدا و سیما نسبت به این موضوع، منجر به توقف این رای‌گیری برای بررسی ماجرا توسط این
سازمان شد.
با اینکه مسعود احمدی‌افزادی دبیر جشنواره «جام جم» اعلام کرد که رای گیری متوقف و بعد از بررسی نتیجه را اعلام می‌کند، اما واکنش‌ها‌ به این موضوع ادامه پیدا کرد.
کاربری در توئیتر نوشت: « همه نگاه‌ها‌ سمت نود هست ولی کسی به این فکر نمیکنه که تو این لیست برنامه‌ها‌ی پر مخاطب ومحبوب تر از برنده باش به جز نود هم وجود داشته؛ از جمله دور همی،خندوانه،ماه عسل، تخریب اون‌ها هم نیست؟»


مهم‌ترین نشانه که شاید به نوعی گاف اساسی و عاملی بود که به بازتاب‌ها‌ی این موضوع دامن زد، پیامک بازگشت به شماری از شهروندان بود که تاکید داشت آنها به «برنده‌‌باش» رای داده‌اند یا رای‌شان به «برنده باش» تغییر کرده است!
این اتفاق بی‌سابقه در ابعادی بسیار گسترده رقم خورد، به گونه‌ای که امروز در هر شبکه اجتماعی، طیف وسیعی از مردم با انتشار تصویر پیامک دریافتی خود، نسبت به این اتفاق اعتراض کردند. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی این موضوع را مطرح کردند که اصلا در نظر سنجی شرکت نکرده‌اند!
کاربری در این مورد نوشت: «با وجود اینکه اصلا نمیدونستم داستان نظرسنجی چیه اما برای هر دو خط من پیامک شرکت در نظرسنجی با رای به برنده باش اومده، تازه متوجه شدم داستان چیه»

> ارائه جامعه آماری پیامک‌ها
توسط وزیر ارتباطات
با افزایش واکنش‌ها نسبت به این جابجایی رای، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با مخاطب قرار دادن آذری جهرمی وزیر ارتباطات، از او خواستند که این موضوع را با دقت بررسی و طبق روال گزارش‌های مردمی، خود به مردم بگوید چه شده است.
وزیر ارتباطات نیز با ارائه مستنداتی، به مقایسه آمار واقعی نظرسنجی انتخاب محبوب‌ترین برنامه صداوسیما با آمار دستکاری شده پرداخت. او با انتشار این آمار در صفحه اینستاگرامی و توئیتر خود، درباره جزییات آرای مردمی جشنواره تلویزیونی جام جم نوشت: «دو تصویر فوق، بخشی از مستندات آنچه در نظرسنجی انتخاب محبوب‌ترین برنامه سال صداوسیما گذشته است را به نمایش می‌گذارد. مستندات پس‌از تکمیل به صورت کامل برای رسیدگی به صداوسیما و پلیس فتا ارسال خواهد شد.»
مصطفی قاسمیان روزنامه نگار سینما و تلویزیون با انتشار عکس آمار‌ها نوشت: «از صبح کاربران زیادی گزارش داده‌اند بدون آن که کد دستوری برنده باش را بگیرند، پیامک رای موفقیت آمیز به این برنامه برایشان آمده! پیگیری کردیم، بسیاری حتی اپلیکیشن این برنامه را نصب نداشتند. این را بگذارید کنار غیبت عادل فردوسی پور در نامزدهای جشنواره جام جم. همه چیز واضح است.»

> توضیح صدا و سیما
مسعود احمدی‌افزادی دبیر جشنواره اظهار کرد حوزه انفورماتیک جشنواره «جام جم» در ساعت ۲۴ بامداد روز جمعه ۱۰ اسفندماه متوجه این اخلال در رای گیری‌ها شده و بلافاصله سیستم ورود آرا را بسته است. او به نوعی اعلام کرد که مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند.
اما برخلاف این گفته‌ها‌ و بر اساس نمودارهای منتشر شده از ساعت یک تا پنج بامداد روز یازده اسفند، بیش از یک میلیون رای با دستکاری در آرا به آرای برنامه «برنده باش» اضافه شده و این اتفاق نشان می‌دهد آرا از ساعت ۱۲ شب گذشته ایزوله نشده و این جابجایی آرا تا ساعت چهار بامداد شنبه نیز ادامه پیدا کرده است.
به نظر می‌رسد هر کسی که در این امر دخالت داشته فراموش کرده که ارسال پیامک تایید دریافت رای را غیرفعال کند و این پیامک برای مردمی که رای نداده بودند، به نفع «برنده باش» ارسال نشود!

> واکنش کاربران و هنرمندان
با گذشت چند روز از این ماجرا، واکنش‌ها و بازتاب‌ها‌ به آن هنوز ادامه دارد، مخاطبان از ابعاد مختلف به این موضوع پرداختند و برخی از هنرمندان نیز نسبت به این موضوع واکنش‌ها‌ی گوناگون نشان دادند.
کاربری با محاسبه هزینه پیامکی برای هر کسی که این پیام‌ها‌ی مشکوک برایش ارسال شده نوشت: « اگر این آرا همراه عضویت در اپلیکیشن. .. باشد، از هر نفر روزانه ۵۰۰تومان کم می‌شود. در مجموع روزی ۷۵۰ میلیون تومان و ماهیانه ۲۲.۵میلیارد تومان.»
مخاطب دیگری در توئیتر خطاب به وزیر ارتباطات نوشت: «دستکاری در نظرسنجی تلویزیونی تا جایی که می‌دونم بطور مستقیم جرم انگاری نشده. پلیس بر چه اساسی می‌خواد برخورد کنه؟ تشویش اذهان عمومی؟»
این‌ها بخشی از واکنش‌ها‌ به این موضوع است اما پیمان معادی با انتشار عکسی از خودش و عادل فردوسی پور که یکدیگر را در آغوش گرفته‌اند، نوشت: « عادل که باشی تو قلب همه جا میشی».
یک کاربر در زیر پستی که وزیر ارتباطات آمار را ارائه داده بود، نوشت: «نحوه و میزان دسترسی دستکاری‌کنندگان به خطوط تلفن همراه را هم لطفا توضیح بدهید. نگرانی اصلی دسترسی آنها به خطوط تلفن شهروندان است نه الزاما نتیجه فلان مسابقه. چطور می‌شود به امنیت تلفن همراهی اعتماد کرد که کسانی در حد ارسال پیامک و فرمان ussd به آن دسترسی دارند!؟»
دغدغه این کاربر را می‌شود به بخش زیادی از کاربران تعمیم داد چرا که بسیاری به اشکال گوناگون به این موضوع اشاره کرده و نگران دسترسی افراد غیر به اطلاعات شخصی
خود بودند.
برخی نیز با اشاره به این که این رویه باعث می‌شود مخاطبین صدا و سیما نسبت به هر نظر سنجی که در برنامه‌ها‌ی مختلف انجام می‌شود، بدبین شوند، تاکید داشتند که این موضوع به طور کامل و عوامل آن معرفی شوند.
کاربری نوشت: «مهندس! اینکه ما بدون اینکه خودمون بخواهیم درنظر سنجی شرکت داده شدیم وپیامکش واسمون اومده پیگرد
قانونی نداره؟»
> واکنش عوامل سریال پایتخت
و برنامه دورهمی
محسن تنابنده بازیگر نقش اصلی مجموعه سریال‌های پایتخت، با انتشار تصویری از نتایج آرای دو سریال «پایتخت» و «بانوی عمارت» در جشنواره تلویزیونی جام‌جم، در اینستاگرام خود به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «تو شرایطی نبودم که پست بذارم ولی مگه میذارن؟ تعداد آرای دو سریال رو ببینید، دقیق‌اندازه هم؟؟ این آمار رو هفته پیش روزنامه جام‌جم زده و البته اضافه کرده پایتخت ٣٠ درصد و عمارت ٢٣ درصد؛ لطف مردم نه یک بار بلکه بارها شامل حال «پایتخت» شده و اهالی «پایتخت» هم همیشه به احترام مردم تلاش کردن پس دست از تلاش‌ها بردارید و اجازه بدین مردم خودشون انتخاب کنند.»
بسیاری از هنرمندان و برنامه‌سازان نسبت به نظر سنجی جشنواره جام جم اعتراض داشته و آن را ناعادلانه می‌دانند. سازندگان برنامه «دورهمی» نیز در نامه‌ای ضمن اعلام انصراف‌شان از جشنواره جام جم با آرزوی یک رقابت سالم نوشته‌اند: «با توجه به اینکه مجموعه "دورهمی" در ۲ سال گذشته توانسته تقریباً تمامی جوایز مردمی و داوری را به خود اختصاص دهد، هم برنامه دورهمی و هم آقای مهران مدیری به عنوان مجری این مجموعه، توانسته‌اند نتیجه تلاش خود را از مردم این سرزمین به دست آورند، به اطلاع می‌رسانیم بنا به درخواست مخاطبان همیشگی دورهمی، از شرکت در این نظرسنجی انصراف می‌دهیم و این رقابت را به دیگر دوستان و برنامه‌ها سپرده و امیدواریم رقابت سالمی صورت پذیرد»
بنا به گفته برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، دست‌اندکاران این برنامه پرمخاطب‌، قصد داشتند دو هفته قبل به دلیل آنچه ناعدالتی در نحوه رای‌گیری خوانده می‌شد، از جشنواره جام‌جم انصراف دهند؛ اما اصرار مدیران تلویزیون باعث شد همچنان در رای‌گیری باقی بمانند.
آنچه در این ماجرا رخ داده است را می‌توان در دو نکته کلی خلاصه کرد، نخست آنکه این موضوع می‌بایست تا معرفی اخلالگران در این نظرسنجی(هرکسی با هر جایگاهی) پیگیری شود و صدا و سیما به مردم
گزارش دهد.
دوم اینکه بی‌توجهی به این موضوع عواقب ناخوشایندی چون بی‌اعتمادی به نظرسنجی‌ها و حتی برنامه‌های رسانه ملی در پی خواهد داشت و با توجه به اینکه در ابتدای جشنواره نام عادل فردوسی‌پور حتی در میان مجریان محبوب صداوسیما نبود و تنها برنامه نود، اجازه حضور در این رای‌گیری را یافت با این تفاسیر نگاه‌ها‌ ناخودآگاه به سمت مدیرانی که «برنده‌باش» مورد علاقه‌شان بوده و علاقه چندانی به عادل فردوسی‌پور و برنامه نود نداشته‌اند، سوق می‌یابد.