تخریب ویلای دختر وزیر سابق

آفتاب یزد- گروه سیاسی: اوایل سال جاری بود که در پی انتقادهای گسترده نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز، به موجب م ۱۰۰ قانون شهردار‌ی‌ها اعلام شد: «مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده خدماتی باید قبل از ساخت‌و‌ساز از شهرداری‌ها پروانه ساختمان بگیرند و شهرداری موظف است از عملیات‌های ساختمانی بدون پروانه یا خلاف پروانه به وسیله ماموران خود در زمین محصور یا غیرمحصور جلوگیری کنند. در صورت خلاف همان طور که در ماده ۱۰۰ اشاره شد از عاملان آن جلوگیری می‌شود و جهت رسیدگی به کمیسیون ماده‌صد ارجاع داده می‌شود.» پس از آن به ویژه در نیمه دوم سال و در پی روایت‌های امام جمعه لواسان و افشاگری‌های رسانه‌ای درباره ساخت و ساخت‌هایی غیرمجاز حساسیت افکار عمومی نسبت به ویلاهای غیرمجاز و لوکس در لواسان برانگیخته شد. از این رو و به موجب ماده ۱۰۰ شهرداری مدتی است که تخریب ساختمان‌های غیرمجاز به ویژه در لواسان به دلیل انتقادهای گسترده رسانه‌ای و امام جمعه این شهر آغاز شده است که ویلای دختر وزیر سابق هم از این امر مستثنی نیست. بر این اساس، روز گذشته تخریب حدود ۱۰۰۰متر از ویلای ۲۰۰۰متری دختر وزیر سابق با حکم قضایی آغاز گردید. البته بنا به گفته متولیان این شهر، ساختمان اصلی پابرجا خواهدماند.

>روایت‌های یک امام جمعه از زمین خواری‌ها
طی ماه‌های اخیر و به دنبال قطعی شدن مصوبه کمیسیون ماده ۱۰۰ یعنی گرفتن پروانه قبل از ساخت وساز و جلوگیری از اقدامات ساختمانی بدون پروانه از سوی ماموران شهرداری، واکنش‌ها نسبت به ساخت و سازهای غیر مجاز و زمین‌خواری‌ها به ویژه در میان کاربران فضای مجازی به اوج رسید. به عبارتی بهتر، نخستین بار روایت‌های سید سعید لواسانی، امام جمعه لواسان از زمین خواری‌ها بود که انتقادات و واکنش‌های کاربران را در فضای مجازی نسبت به زمین‌خواری‌ها و ساخت و سازهای غیر مجاز کلید زد. امام جمعه لواسان پیش تر طی روایت‌ها و توئیت‌های پی در پی از زمین خواری‌های گسترده در لواسان خبر داد و گفت: « به نظر من ساختار اداری و قوانین موجود درباره تخلفات ساخت‌وساز فشل است، این فشل بودن باعث می‌شود خیلی افراد داخلی نتوانند کار جدی انجام دهند. البته خود سیستم شورای شهر هم اشکالاتی جدی دارد که همان مشکلات باعث می‌شود کاری نتوانند انجام دهند.» او ادامه داد: «جریاناتی خارج از لواسان که هم قدرت و هم ثروت دارد پشت ماجرا هستند. این جریان طبیعتا برای اینکه زندگی بهتری داشته باشد می‌رود در منطقه‌ای که بهتر یا به‌اصطلاح شما لاکچری است خانه می‌سازد که از شاخص‌ترین آن‌ها همین لواسان است. این صاحبان ثروت و قدرت آنقدر فشار می‌آورند که مسئولان محلی زیر بار فشار می‌روند. برای مقابله با این وضعیت حتما باید املاک متخلفان تخریب شود.» او همچنین به خبرنگاران توصیه کرد که مناطق "رودبار قصران، بالای میگون، دربند سر و شمشک" را هم زیر نظر بگیرند.



>پرده‌برداری رسانه‌ای از ساخت‌های غیرمجاز
ظرف چهار سال اخیر نیز بیش از ۴۰۰ تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در لواسان صورت گرفته است که بعد از قانون اخیر شهرداری تخریب ساختمان‌های غیر مجاز وارد فاز جدی‌تری شد. در واقع تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در لواسان بعد از افشاگری امام جمعه لواسان درباره زمین‌خواری‌ها کلید خورد. ماجرا این بود که چندی پیش یکی از فعالان رسانه‌ای در توئیتی از تخلفات گسترده دو باجناق و دختر رئیس پیشین صندوق توسعه ملی پرده برداشت. براساس آن ادعا در ساخت ویلای مذکور دو برابر مجوز قانونی ساخت و ساز صورت گرفته است. همچنین نامه‌ای خطاب به شهرداری لواسان منتشر شد که در آن تاکید شده که مالکان اجازه ورود ماموران برای بازرسی از پروژه را نداده‌اند و علی حیدریان شهردار لواسان از رئیس دادگاه عمومی لواسانات خواسته تا به نیروی اتنظامی دستور دهند تا قفل ملک مذکور را باز کنند و ماموران شهرداری به وظیفه خود عمل نمایند. این ادعا ابتدا از سوی این فرد که از قضا نماینده مجلس هم هست رد شد، اما پس از آن ویدئویی افشاگرانه از داخل ویلا منتشر شد که بازتاب گسترده داشت. نهایتا مقامات محلی تخلفات صورت گرفته در ساخت ویلای مذکور که این نماینده زن مجلس در آن سهم دارد را تائید کردند. ظاهرا مالکان ملک مذکور ۶ میلیارد تومان بابت تخلفات در ساخت و ساز جریمه شده‌اند. البته ادعاهای این فعال رسانه‌ای با واکنش صریح فاطمه حسینی نماینده تهران روبرو گردید و گفت: «در پی شایعه‌پراکنی و ادعای اخیرعلیه اینجانب مبنی بر ویلای غیرقانونی در لواسان حق پیگیری قضایی را برای خود محفوظ می‌دارم و در راستای شفافیت به دستگاه قضا شکایت می‌کنم.» کمی پس از واکنش او در صفحه اینستاگرامش، برخی مراجع تصمیم‌گیر در لواسان اطلاع دادند که برخلاف اخبار منتشره در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که مالک ویلای مزبور را نماینده کنونی تهران در مجلس معرفی می‌کردند، این ویلا متعلق به فرزند یکی از وزرای دولت یازدهم است، هیچ‌ربطی به نماینده کنونی تهران ندارد و قرار است بخشی از آن در روز یکشنبه تخریب شود.

>اکنون، آغاز تخریب ویلای دختر وزیر سابق
صیح دیروز، شهرداری لواسان براساس حکم قضایی عملیات تخریب ویلای دختر وزیر سابق را که غیرقانونی ساخته شده بود، آغاز کرد. بر این اساس، در حالی که دختر وزیر سابق در هر طبقه ۱۶۰ متر جواز ساخت داشته، ۵۰۰ متر ساخته است که دیروز به دستور رئیس حوزه قضایی لواسانات و براساس حکم قطعی کمیسیون ماده۱۰۰، عملیات تخریب ۱۰۰۰ متر ویلای دختر وزیر سابق آغاز شد. بر این اساس، علی حیدریان شهردار لواسان روزشنبه در گفت و گوی تلفنی با برنامه تهران۲۰ از طی مراحل اداری تخریب ویلای دختر وزیر سابق خبر داد و گفت: تخرب ساخت و سازهای غیر مجاز در راستای حفاظت از منابع طبیعی و باغات صورت می‌گیرد و قطعا دنبال خواهد شد. او افزود: کارشناس رسمی دادگستری آمده و بررسی کرده چه مقدار از ویلای وی تخلف داشته است و در حیطه جواز نیست تا حکم را اجرا کنیم.

>معاون شهردار در جمع خبرنگاران
روز گذشته عزت الله چراغی معاون شهرسازی و عمران شهرداری لواسان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تخریب بخش‌های غیرمجاز این بنا شروع شد، تشریح کرد: این ساختمان در سه طبقه ساخته شده و در مجموع حدود یکهزار و ۱۲ متر تخلف در ساخت و ساز دارد که تخریب سازه‌های غیرمجاز چندین روز زمان خواهد برد. در این زمان برخی رسانه‌ها اعلام کردند که ویلای دختر وزیر سابق تخریب شد؛ در حالی که خبرنگاران منتظر در مقابل ساختمان، نشانی از تخریب مشاهده نمی‌کردند. پس از چند مدت برخی ماموران شهرداری کلنگ به دست در قسمت انتهایی ویلا ظاهر شدند و برخی دیواره‌ها در این بخش را زخمی کردند که مسئولان گفتند تخریب ساختمان شروع شد.

>واکنش وکیل مالک ویلا به تخریب
« مریم فراهانی»، وکیل مالک ویلا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: موکلم قانونمند و معتقد است قانون برای همه یکسان است؛ حال که بیش از ۹ ماه از قطعی شدن رای کمیسیون ماده۱۰۰ می‌گذرد اعتراضی نکرده و حکم در حال اجراست. فراهانی ضمن بیان اینکه این ملک حریم خصوصی است خاطرنشان کرد: باید ببینیم چرا این مسئله که فردی به قانون تمکین می‌کند و قانونمند است آنقدر برای خبرنگاران جالب است؟ وی تصریح کرد: جای تعجب است که تمکین یک فرد به قانون و اجرای احکام قانونی تا این‌اندازه به هیاهو و مشکل منجر می‌شود. وکیل مالک ویلا درباره ایجاد محدودیت برای ورود خبرنگاران نیز مدعی شد: با توجه به نبود امنیت داخل ساختمان نمی‌توانیم اجازه ورود دهیم تا مبادا مشکلی پیش بیاید.

>عدم تخریب ساختمان اصلی
مسئولان شهرداری لواسان، کل مساحت این بنا را افزون بر دو هزار متر اعلام کردند. در این شرایط، درحالی که مسئولان متولی می‌گویند تخریب بخش‌های غیرمجاز این ویلا شروع شده و تخریب کامل قسمتی از بنا یعنی ۱۰۰۰ متر آن چندروز زمان می‌برد، برخی از خبرهای موجود حکایت از این امر دارد که ساختمان اصلی ویلا همچنان پابرجا خواهد ماند. براساس گزارش متولیان، آسیبی به ساختمان اصلی این ویلا وارد نخواهد شد.