خواب جدید جمهوری خواهان آمریکا

جیم اینوف، سناتور آمریکایی اخیرا درباره ایران و برجام صحبت کرده و به دفاع از سیاست‌ها‌ی ترامپ در قبال ایران پرداخته است.این سناتور جمهوری خواه گفته است ایرانی‌ها منتظر این هستند که توافق هسته‌ای را که جان کری به آن دست‌یافت، دوباره برقرار کنند و همه آنها پیش‌بینی می‌کنند که ترامپ از ریاست جمهوری کنار خواهد رفت. همچنین از کنگره خواسته است که اقدامات ترامپ را به قانون تبدیل کند تا رئیس جمهور بعدی نتواند آنها را لغو کند. رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا از میان اقدامات ترامپ تاکید ویژه‌ای برخروج از توافق هسته‌ای و حمایت از ارتش اسرائیل داشت.
در رابطه با خروج آمریکا از برجام و تبدیل آن به قانون باید گفت که به لحاظ تئوریک نمایندگان کنگره می‌توانند به هر لایحه‌ای، موضوعی را الصاق کنند و حتی اگر با مفاد اصلی آن لایحه ارتباطی نداشته باشد و این کاری جدید نیست و قبلا هم انجام شده است. جریان ضد برجام در ایالات متحده تصمیم دارد که در این زمینه محکم کاری کند و آب پاکی را به روی دست ایران و اروپا و یا هر فرد یا گروهی که به بعد از ترامپ می اندیشد بریزد .آنها می خواهند این اقدام دونالد ترامپ را به قانون دفاع ملی آمریکا پیوند بزنند تا در صورت نبود ترامپ پس از 2020 برای برجام به مشکلی برخورد نکنند. البته این جناح برای رسیدن به این خواسته با مشکلات فراوانی روبه رو خواهد بود و برای تصویب باید از سد دموکرات ها و برخی از جمهوری خواهان در سنا و کنگره بگذرند. مسلما دموکرات‌ها با
این لایحه مخالفت خواهند کرد و حتی مدتی قبل تر کمیته ملی دموکرات‌ها، بازگشت آمریکا را در صورت ریاست جمهوری یک دموکرات به برجام تصویب کرد. این در حالی است که معمولا خود دولت ها در آمریکا هم خیلی مایل نیستند که کنگره برای رئیس جمهور چیزی را تکلیف بکند و با محدود کردن کاخ سفید موافق نیستند. در واقع تصویب این قانون در مرحله اول به معنی محدود کردن قدرت رئیس جمهور است و خیلی ها در آمریکا مایل به چنین کاری نیستند. حتی در صورت تصویب این قانون، می‌توان آن را در زمان‌های دیگر ملغی کرد و دست مخالفان ترامپ و جناح ضدایرانی سنا بسته نیست.
آمدن یک دموکرات به کاخ سفید در سال 2020 می تواند همراه با یکسری تغییرات باشد و مسلما رویکرد دموکرات ها در قبال برخی موضوعات خارجی با جمهوری خواه‌ها تفاوت خواهد داشت. همانطور که ترامپ رویکردش نسبت به ایران و مسائل هسته ای آن با باراک اوباما تفاوت داشت ،جانشین او نیز می تواند سیاست جدیدی را در پیش گیرد.
اما نکته ای که باید در رابطه با مسائل هسته ای ایران در نظر گرفت این است که هرکس به صندلی ریاست جمهوری آمریکا تکیه بزند، برای بازگشت آمریکا به برجام چیزی را طلب می کند و بدون گرفتن امتیازی جدید به توافق هسته ای برنخواهد گشت.